Mindenféle történések

Az irtózatos aszály ellenére szépen növekszik a szőlő, legalábbis ami a beállt rizlinget illeti. Mivel a meteorológia azt hitte, hogy ez a hét esővel fog eltellni és közben 25 fok körüli meleg lesz, ezért megpermeteztük a szőlőt Quadrissal, ami a szőlő leveléhez kötődik (mezosztémikus szer), és gátat vet a meleg, párás időt kedvelő gombák fertőzésének. Egyik reggel esett is, majdnem három csepp, valami borzalmas zivatar (a zivatar a villámlás-dörgés neve, nem feltétlenül kíséri eső) közepette - azaz a védekezés felesleges volt. Könnyű hétfőn totózni, ez a programozott növényvédelem átka.

 

Krisztián permetezi a rizlinget

 

A hétvégére megbeszéltem a sárfehér átoltását, ezúttal magam csináltam, hanem megbíztam egy ezzel foglalkozó asszonyt, Márkus Mónikát, hogy ha már úgyis Aszófőn dolgoznak, lenne szíves átoltani. El is jött az öccsével meg a két hónapos kislányával (aki a kocsiban aludt, míg anyu dolgozott) és valami elképesztő sebességgel átoltották az összes tőkét, amire volt oltóvesszőm. Ők a ferde metszlapos technikát alkalmazzák, és gumival kötözik meg az oltást.

 

Az oltás folyamata

1. A tőke több hajtást is hozhat, ezek közül ki kell választani azt, amelyikbe oltani kívánunk.

A kiválaszott hajtást abban a magasságban kell elvágni, ahol annak a közepe zsenge, lédús, szinte zselés állagú úgy, hogy a metszlapok kötözéskor fedjék egymást.

2. A fás és a zöld rész tökéletesen illeszkedik egymáshoz.

3. Egy gumiszallaggal szorosan körbe kell kötni az oltást.

4. Kész!

A fás csap tetejét bekentem sebkezelő gyantával, hogy a kiszáradást megakadályozza.

 

Az oltást fel lehetett volna venni videóra is, de sajnos nem volt olyan zársebességű kamerám, amivel a kolibri szárnyának mozgását szokták filmezni. Korán keltünk, reggel nyolcra már a fattyazással is készen voltam. Egy 10-20 cm körüli hajtást hagytam az oltás mellett, amint kihajt a csap, le kell kopasztani a szőlőt, hogy csak az új hajtás fejlődjön.

 

A tavalyi oltásokat is lefattyaztam. A sárfehér életerős fajtának tűnik, mert azok, amelyek két hete még nem tudták eldönteni, hogy kihajtanak-e vagy sem, többségükben a túlélés mellett döntöttek, közös szerencsénkre. A újonan ültett tőkék szinte mindegyike már leveles állapotban van, szóval sárfehér ügyben nem állok annyira rosszul, mint hittem.

 

Sárfehér átoltás fattyazás után

 

Góhér fronton viszont nagyon gáz minden: az oltóvesszők, amiket szedtem nem lettek jók, így nem lett egyetlen oltvány se belőle, és amit kaptam vesszőt, azok alig másfél sorra lettek elegendőek. Néhány (4-5) átoltásom élte túl a telet, ez borzasztóan rossz arány. A juhfark sorban a kis tőtkék szépen fejlődnek, a sárga muskotály is vidáman hajt. Ez utóbbi jövőre talán termőre fordul. Ez a fajta nagyon nehezen viselte a tavalyi esők után a mészklorózist. A rizling is vidáman élvezi a napsütést: nő mint a gomba.

 

Az aljára marad a cukor: anyukámon úrrá lett a fogyasztói társadalmakra oly jellemző vásárlási láz, így a szomszédtól vett nekem egy esőgyűjtő hordót az ellopott helyett. És ha hiszitek, ha nem, a Hivatal végre engedélyezte a pince építését, már csak a fellebbezési határidőt kell kiülni.

 

Az új esőgyűjtő hordóm

 

2011.05.26. 13:22

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr742934016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fiatalborivo 2011.05.26. 19:26:04

Megéri ennyit babrálni az oltásokkal? Lesz vagy 3-4 év mire minden úgy lesz ahogy szeretnéd. Annyi idő alatt simán új ültetés termőre fordul. Vagy olyan régiek az alanytőkék hogy a gyökérzetük miatt nem akarod kivágni őket?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2011.05.27. 09:35:41

@fiatalborivo: Nos, éppen azért akartam átoltani, mert így elvileg 2-3 évvel korábban lehetett volna termés az új szőlőn. A komoly gyökérzetet normálisan lehetett volna terhelni, és az aszálynak is kevésbé lett volna kitéve.

Jelenlegi tapasztalataim alapján azt mondom, hogy ha a szőlőnek jó évjárata van, az átoltás megéri, de rossz évjárat esetén pénzkidobás az átoltás. Ezért ma már az újratelepítésre szavaznék.

papp_schubert 2011.06.02. 11:45:35

@RAMBO: Igen, viszont az átoltásnak még egy előnye van: a gyökér már jó mélyről szívja az ásványi anyagokat és a "terroir íz" rögtön érvényesül. Egyébként aki Neked átoltott, ő hivatásos és lehet ilyesmivel megbízni egy adott árért, vagy ismerős és szívességből csinálta? Engem azért érdekelne inkább az átoltás, mert nagyon köves a szőlő, irdatlan munka gödröket ásni benne az új oltványoknak és lehet, hogy olcsóbb is mondjuk 200 tőkét átoltatni. Sajnos nálam nagy a vegyesség, ezért érdekelne.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2011.06.02. 13:38:51

@héregi: Igen, "hivatásos átoltó". Ott vannak az adatai a postban.

papp_schubert 2011.06.03. 17:58:23

@RAMBO: Ok, megvan, köszi. Azt nem írtam múltkor azt hiszem, hogy az oltványos, akinek megadtam a számát kanizsai. Bár gondolom csak jövőre lehet aktuális.

oregdiak 2011.08.10. 15:03:12

Szia!
Figyelemmel kísértem az oltás menetét, kíváncsi vagyok arra, hogy ez az új fajta-nekem új-ferde metsz lapos-gumival rögzített-oltás hány%-ban eredt meg?
hobbi szinten próbálkoztam a tavalyi módszereddel(15-db-ot) 1/3-os sikerrel.
Ahhoz képest, hogy életemben először csináltam nem aggódom.
Ha lesz időd, írd meg légyszíves.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2011.08.10. 16:17:40

@oregdiak: Szia! Nem túl jó az eredés, elsősorban azért, mert nem volt jó a csap. A tavaly átoltott szőlő hajtásából szedtem, nem volt megfelelően kezelve, erősen fertőzött is volt .... ebből sajnos nem lehet használható információt szerezni az átoltási methódus eredményességére vonatkozóan.

Ami bántó, hogy tavaly rengeteg megeredt, de alig teleltek át a vesszők. :(

Én eléggé megégettem magam ezzel az átoltással, szinte 100%-ig biztos vagyok abban, hogy ezentúl inkább telepítek, és 1-1 kivágott szőlőt fogok átoltani legfeljebb. Pont annyiba kerül, mint egy oltvány, és annak az eredési és áttelelési százaléka 99%-os.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása