Szüret

 A szedési instrukciók egyszerűek: a szárelhalásos, savanyúra töppedt szemeket, a jégverte bebarnult szemeket, és az elvétve jelentező rothadó szemeket nem szabad a vödörbe tenni.
A puttonnyal kapcsolatban el kell mondanom, hogy az OBI-ban kapható puttony átalakításra szorul. A kampója gyakorlatilag alkalmatlan arra, hogy abba a vékony perembe be lehessen akasztani, ami a puttony alján van. Ezért két gyűrűben végződő csavart csavartam a puttony oldalába, és abba akasztom vállpántok kampóit.
A feldolgozás nálam a zúzó-bogyózó géppel kezdődik.
Ez egy magyar Robix gyártmányú bogyózó, amely némi kiegészítésre szorul. Ha a kacskidobó nyílásra nem terítünk egy műanyag abroszt, akkor a kacs és némi szőlőszem percek alatt beteríti a présházat.
A zúzó-bogyózó néhány szemet rajta hagy a kivetett kacson, amelyet a további feldolgozás előtt megmentünk.
A kacsról leválasztott bogyókat egy szemroppantón átdaráljuk. A daráló hézaga 4 mm-esre van beállítva, így elkerülhető a magok megroppantása, ami azért fontos, nehogy a magok kesernyés íze a mustba beoldódjon.
A darálás nagyon fontos, mert ha ez a munkfázis kimarad, akkor a prés nem képes megfelelően kinyomi a mustot az egészben maradt szemekből - ezért a legjobb erőinket kell bevetnünk.
A megroppantott szemekkel feltöltöm a prést.

Ez a képen nagypám régi kosaras prése, a talapzata még öntöttvasból készült.
Így néz ki a felrakott prés. A préselést célszerű úgy csinálni, hogy a must csak ceruzavékonyan folyjon. Régen úgy tartották, hogy a prést mindig csak "utána kell húzni" azaz nem sajtolni kell vele, hanem amikor a súlya alatt összetöppedt a szőlő, akkor a prést meg kell húzni.
A mustfok méréséhez mintát kell venni.
A cukorfokot az OBI-ban is kapható mustfokolóval lehet megmérni.
És persze nagyon fontos a must érzékszervi vizsgélata is.

A hordókat jó arasznyi hézaggal kell feltölteni musttal. Ezt nevezik "forráshíjának" is. A must forrásakor ugyanis hab keletkezik a tetején, és az kifut a hordóból.

A hordó akonanyílását kotyogóval zárjuk le.

A legutolsó munkafázis a prés szétbontása.

 

 

 

2006.09.24. 21:51
Címkék: tanácsadás

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr901357365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Amateur 2009.09.23. 11:56:30

Szia!1 amatőr kérdés:a must habját le kell szedni,vagy...??Ha nincs ilyen 'kotyogo'nk,akkor mit tegyek a tetejére?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2009.09.23. 12:06:22

A must habját nem kell leszedni. A hordót csak annyira kell feltölteni, hogy a keletkező hab elférjen, különben kifolyik a hordó oldalán, amitől az ragacsos lesz, majd ezen a táptalajon megtelepszenek a pince gombái - ezt nem szeretnénk. Ezért általában "egy arasznyi" hézagot célszerű hagyni a must fölött.

Régen nem volt kotyogó, a dugót úgy tették a hordóra, hogy a keletkező gáz el tudjon távozni. Mivel a CO2 nehezebb a levegőnél, a hordóban marad, és ez a "párna" meggátolja, hogy az alkoholos erjedés tovább folytatódjon, és ecetsav képződjön. Ezzel együtt, amint a bor a forrását elhagyta, a hordót színültig fel kell tölteni, hogy kizárjuk a levegőt, és így meggátoljuk a bor megtörését.

Ilyen kotyogó az OBI Áruházban is kapható, olcsó műanyag valami, érdemes beruházni rá.

Amateur 2009.09.24. 14:07:30

Szia!Nagyon kedves vagy,hogy válaszolsz a profik számára-gondolom-hülye kérdéseimre!Most először probálkozom a szőlővel,csak lesz belőle valami.Még azt nem értem,hogy:"amint a bor a forrását elhagyta, a hordót színültig fel kell tölteni, hogy kizárjuk a levegőt, és így meggátoljuk a bor megtörését."-akkor hogy ehet belőle inni,ha mindig tele kell,hogy legyen? A környezetemben senki nemcsinált még bort,akit tudnék kérdezni ilyenekről.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2009.09.24. 14:14:58

Szia! Nincsenek hülye kérdések, csak hülye válaszok :))))

A bort tárolásához többféle méretű hordó, illetve üvegballon kell (célszerű). A forrás után össze kell őket fejteni, úgy, hogy minden edény, amiben bor van, tele legyen. A legkisebbet kell elsőként meginni, majd utána a következőt szétfejteni (mondjuk) két kisebbe és meginni őket sorban, aztán a felaszabaduló edénybe és a két kisebbe tenni a bort .... és így tovább. Persze, ha lepalackozod, az is megoldás.

A legjobb, ha elkészült a borod, venni egy úszófedeles acél vagy műanyag tartályt, és abból folyamatosan lehet leengedni a bort, mert a fedél a bor szintjével együtt ereszkedik, így nem kell vacakolni a fejtésekkel. Figyelj nagyon oda arra, hogy faízű lehet a hordótól a bor, ha a hordó új, ezért IS nagyon hasznos egy ilyen úszófedeles tartály a háznál.

bakatorro 2013.09.19. 16:13:16

Szia Rambo!
a hordóra szerelt csappal mi a helyzet?
elvileg az is megakadályozza a zokszigén bejutását s akkor kein barnatörés.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.09.19. 16:41:44

@bakatorro: igen, a "dugó" ugyancsak remek erre a célra :)))

bakatorro 2013.09.20. 10:07:51

apropó: a bornyú nálunk a tehén kölke,
a dugó pedig a peccőnájlon végén lóg... :))
lemegyek a pincébe boromir!

Zolisef 2014.10.04. 20:35:44

Szép estét!
Rambo segíts!
Elszámoltam magam a vörösbornál.
A darált, bogyózott cefre mennyisége alapján kb. 135 liter borra számítottam, de ma, amikor levittem a pincébe 200 litert számoltam. Viszont csak a 135 literrel kalkuláltam, amikor a mustot javítottam. Szóval, hiányzik a borból kb. 5 kg. cukor. Ahogy néztem a bor még mozog, van pezsgése 1 hét kádon érlelés után is. Tele akartam rakni a hordót, de negyed óra múlva erős habzást tapasztaltam, szóval szerintem, még mozog. Szerinted pótolhatom holnap a cukrot? Hétfőn pedig adok hozzá élesztőt, tápsót, és „azt mondom neki“, hogy megakadt az erjedése.
Mi történhet?
1. Kierjed, és akkor minden OK.
2. Félig erjed csak ki , marad egy kis cukor benne, majd tavasszal a többit.
3. Nem erjed már ki, és édes lesz a bor, megissza a feleségem. :-)))))))))
Szerintem annyi alkohol még nincs benne, hogy nagyon akadályozza az újraerjedést.
(Gyakorlatilag van 135 liter „jó“ bor, meg van 65 liter 0 %-os gyümölcslé)
Egyébként pedig van úszófedeles tartályom, tehát tudom légmentesen tárolni.
Vélemény???
Üdv. Zoli

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.10.05. 13:54:26

@Zolisef: nos, én még soha nem cukroztam bort, így idevágó tapasztalataim nincsenek, de két dolgot azért szem előtt tartanék a helyedben:

- Vörösbort héjon erjesztünk, BIZTOS, hogy elszámoltad a cukor mennyiséget? A színmusthoz kalkuláltad, vagy a héjas cefréhez?

- Ha még mozog, a saját élesztő gombái fogják megenni a pótcukrot, tehát még csak beoltanod sem kell, szerintem. Arra ráérsz akkor, ha édes maradna a bor. Vannak olyan élesztők, amik porszárazra kierjesztik a bort, még ha édesebb is a must, tehát édes inkább akkor marad, ha a természetes erjesztők már elpusztulnak a nagy alkohol koncentráció miatt. (Ez nálad ugye nem áll fenn, mert szerinted nincs elég cukor benne.)

Zolisef 2014.10.05. 19:02:42

15-ös musttal mit csinálsz?
Én sem azért „pótoltam a napfényt“, mert így szeretem, hanem mert muszály.
Az elmúlt öt évben most másodszor kelett pótolnom a természet mulasztását.

Úgy számoltam, hogy a cefre mennyiségét 0,7-tel szoroztam. Ez a számított must mennyisége. Idei évig ez a 0,7 egészen jól be jött, idén viszont ömlött a lé a kádról.
Akár fehér, akár vörös.

Egyébként ma voltam, voltunk kinnt a barátommal, megnéztük a lét, és egészen szépen pezsgett, szóval pótoltuk a hiányzó menyiséget. Szerintem nem lesz gond a további erjedéssel.

Egyébként az első kérdést komolyan kérdeztem. Mit csinálsz a gyenge musttal?
Must sűrítmény? Azt hogyan számolod ki, hogy mennyi kell, hogy adott koncentrációjú mustot kapjunk? Nekem kicsiben nem gondolom, hogy megéri. Tavaly előtt érdeklődtem az árak felől, pontosan már nem emlékszem, de akkor is elégé drágának találtam. Plusz elmenni érte, mert itt Kaposvár környékén nem igen találtam.

Szőlöcukorral, hogyan számolnak?
Az öregek szerint egy hektó muston 1.5 kg répacukor emel egy mustfokot. A szölőcukorból elég egy kg?
Itt nálunk, 240 Ft/Kg -ért lehet kapni szölőcukrot.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.10.06. 08:53:05

Az a helyzet, hogy rossz évben én nem szüretelek. Nem csak a cukorfok miatt, mert az tényleg pótolható, hanem az érett szőlőben más savak, más illat és ízanyagok vannak, mint az éretlenben. Tehát idén én eladtam a leszedett szőlőt (600 kg termett vegyesen). Ez az év tehát nekem ordas bukó. Ki tudtam volna mazsolázni kb. 100kg-ot belőle, de ennyiért nem éri meg nekem a szüret. Nekem nem kell gyenge bor, csak a jó.

A szőlőcukor egy monoszacharid, azaz 6 szénatomos cukormolekulája van, a répacukor meg diszacharid, ami azt jelenti, hogy két 6 szénatomos cukormolekula van összekapcsolódva. Ez számomra azt jelenti, hogy kétszer annyi kell belőle, de mint említettem, a cukrozás területén teljesen járatlan vagyok, úgyhogy ezt ne vedd készpénznek. Ha magadnak csinálod, akkor ne változtass a bevált formulán, szerintem.

Zolisef 2014.10.06. 20:12:52

@RAMBO: Ma ismét voltam a hegyen, és minden a legnagyobb rendben. Minden mükszik. Köszi.
Zoli

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása