Tavaszi munkák

Tavasszal nagyon szeretek a szőlőben dolgozni. Szinte minden munkát el tudunk egy nap alatt végezni, és a nap végén olyan elégedettséggel lehet végignézni a vágón, amit csak a jól elvégzett, tisztességes munka ad.

 

 Megindult a nedvkeringés

 

Támrendszer javítása

 

Az országban legszélesebb körben elterjedt, Lens Moser támrendszert évente javítani kell. A javítás során az oszlopokkal kell kezdeni: azokat, amelyek kirothadtak, cserélni kell, amelyeket csak meglazított a szél, azokat vissza kell döngölni a földbe. Nálam az idén két oszlop szorult cserére.

 

Két új oszlop

 

Az OBI áruházban vettem egy hosszított szárú 16 mm-es fúróhegyre, amellyel kifúrtam a vezetőszál helyét. Ugyanott kapható U-szög is, amellyel az oldalsó drótokat lehet az oszlophoz szögelni. Biztosítani kell a drótok mozgását, mert a sor végén a sodronyfeszítővel csak így lehet meghúzni feszesre a drótokat.

Az oszlopok cserje után jöhet a vezetőszál, majd az oldalsó támasztó drótok megfeszítése. A vezetőszál feszessége azért fontos, mert ezen támaszkodik a szőlő súlya, míg az oldalsó drótok feszessége biztosítja a levélzetnek a kapaszkodót erős szélben.

Lekötözés

 

A metszés után a tőkefejen meghagyott két félszálvesszőt (6-7 szem) jobbra és balra lekötözzük. Az eredeti Guyot metszésben egy szálvesszőt hagynak, de én jobban szeretem a két félszálvesszőt, mert szerintem a tőkefej és a vezetősodrony jobban megtartja a szőlő súlyát. A vesszőt jó lefelé ívelni, egyes vélemények szerint úgy több termést hoz - ez az elve pl. az erdélyi "karikára kötés" módszerének.

 

Guyot metszés két félszálvesszőre


Általában metszéskor 3 félszálvesszőt hagyok, hogyha az egyik letörik a lekötéskor, akkor még lehet pótolni. (Erre főleg muskotály fajtáknál van szükség, ott vastagabbak a vesszők és törékenyebbek. A rizling kellemesen hajlékony vesszőket hoz (bár tavaly olyan szépen beértek a vesszők, hogy volt közte kisujjnyi vastagságú is.) Ha a két félszálvesszőt lekötöttem, akkor a harmadikat ugarcsapra (1-2 szemre) visszavágom.

A tőkefej elhelyezkedési hibái


Az oszlopok folyamatos javítgatása régi szőlőnél eredményezheti azt, hogy a vezetőszál oszlopközönként más-más magasságban helyezkedik el. Oszlopcserénél a helyes vezetőszál magasságot (120 cm) beállítva azt vehetjük észre, hogy a szőlőtőkék feje a vezetőszálnál mélyebben helyezkedik el.

 

Túl alacsonyan elhelyezkedő tőkefej


Ez a probléma néhány év alatt új tőkefej kialakításával orvosolható. Az egymást követő metszések során nem kell visszametszeni a kétéves vesszőt a tőkefejig, hanem onnan elágaztatva kell két szemre metszeni, egészen addig, míg a vezetőszálat el nem éri az elágazás - innen megkezdődhet az új fej kialakítása.

Előfordulhat, hogy a tőkefej túl magasan helyezkedik el (mert az oszlopot már többször ledöngölték) vagy hibásan került kialakításra (mert pl. csak egy olyan vesszőt hozott, amire lehetett metszeni, és a tőkefej nem hajtott ki).

 

Túl magasan elhelyezkedő tőkefej
Rosszul kialakított tőkefej


Ebben az esetben a tőkén célszerű fiatalító hajtást neveltetni: a tőke tövétől (de mindenképpen a nemes fajtából, tehát az oltrás fölötti részből) sarjadó hajtást meg kell hagyni, és két év alatt fel kell nevelni a vezetőszálig. A második évben a fiatalítás átveszi az öreg tőkefej szerepét, éppen úgy kell lekötni, mint egy új telepítés vesszejét, és a hajtás eredési pontja fölött az öreg tőkét ki kell vágni.

Új tőkék kialakítása

 

Tőkefej kialakítása két éves tőkén

 

Telik-múlik az idő, és lassan kezdem magam képére formálni az ültetvényt: szépen növögetnek azok a tőkék, amelyeket két éve telepítettem.

 

A vesszőket első éves korukban még két szemre vissza kellett metszeni, idén azonban már büszkén feszíthetnek: egészen a vezetőszálig engedtem őket, és ott lettek lekötve. Fontos, hogy a törzsüket ruglmas kötözőzsinórral kössük meg: ez ugyanis nem vág bele a folyamatosan vastagodó szárba, hanem - amíg az UV sugárzás el nem öregíti - rugalmasan tágul, de a szélben nagyon jól tart. Egy jó tanács: meglepően kevés tőkére elegendő egy gombolyag kötözőzsinór, akármilyen nagynak is tűnik a gombóc.

 

Az idei évben kihagytam a lemosó permetezést: tavaly nem volt lisztharmat egyáltalán a szőlőmben (nem volt minek áttelelni), az atkák sem okoztak hűdenagy kárt, úgyhogy idén megspóroltam ezt a munkát. Szerencsére olyan jól haladtunk a kordon javítással és a lekötözéssel, hogy ez az én döntésem volt, és nem arról volt szó, hogy nem fért bele az időbe.

 

 

2015.03.21. 15:17

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr81357434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ingatlanprofi 2008.03.30. 16:42:00

Kedves Szőlősgazda!

Gratulálok a stílusodhoz! Nagyon élvezetes, ahogy írsz. Számomra teljesen közömbös a téma, mégis félórája itt olvasok.:) Értem, amiről beszélsz, és még érdekel is.

Ja igen, úgy keveredtem ide, hogy a blogomba írtál egy bejegyzést, ami szintén érdekes, olvasmányos volt (a trabankék inges, izzadt hónaljú műemléklakást tönkretevősről). Eztán lettem kíváncsi kifia vagy.:)

Azt nem ígérem, hogy máskor is jövök (de lehet), de mindenképp élmény volt itt lenni. Köszi!

Ingatlanprofi

Cirfandli 2008.03.30. 16:42:00

Hali, Nem írsz arról, hogy konzerválod e valamiképp a földbe kerülő tartóoszlopot? Miért kell évről évre cserélni belőlük? Ennyire öreg lenne - Emlékeim szerint nem, jó állapotban láttam korábban. És hogyan döngölöd be a 180-200 cm magas oszlopot? :)

Spicc 2008.03.30. 16:42:00

Érdekes, mert én úgy tanultam, hogy a Guyot-nál a tőkefej a vezetődrót alatt van úgy 5-10 cm-el és onnan fölfele vezetve majd a vezetődróton teljesen visszintesre fektetve kell vinni a szálvesszőt. Nálad a fej ezek szerint a vezető dróttal egyszinten van.

bakatorro 2016.02.29. 21:42:55

szia Rambo!
addig jutottam, hogy most alakítom ki a tőkéket (3. év) és alacsony kordont szeretnék.
a probléma annyi, hogy nem tudom melyik vesszőt kell/jobb meghagyni a két ág közül, ami tavaly fejlődött?
az alsót vagy a felsőt?
illetve kérdés még, hogy egy karú legyen/lenne a tőke vagy kettő? 1 méteres tőtávnál, 2 méteres sorköznél.
előre is köszönöm a tanácsod.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2016.03.01. 10:39:45

@bakatorro: Szia!

Nincs szabály arra, hogy melyiket hagyd meg: én a szebbet, erősebbet, lisztharmattal kevésbé fertőzöttet szoktam meghagyni.

Én a kétkarú tőkét jobban szeretem, mert ha az egyik kar "kivakul" a tőkefejből kihajtó vesszőt jövőre le tudom hajtani helyette, és a tőke (félgőzzel) de teremni tud.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása