Ellenszélben

Egy új területet termesztésbe vonni elképesztően nehéz feladat, hacsak nem tükörsima, mélyen humuszos, köveket  és tuskókat nem tartalmazó, belvízzel egyáltalán nem érintett területen kell dolgozni. Márpedig nálunk a legcsekélyebb mértékben sem erről van szó. De hát az egyszerű feladatok ott vannak a hülyéknek, nekünk általában a neheze jut - szokta mondani Lali cimborám a konzulensi munkára, de ez most itt is nagyon helytálló megállapítás.

 

Magasan áll a talajvíz

 

Amikor a területet megszabadítottuk a csipkebozóttól és csenevész fáktól, rengeteg tuskó maradt a földben. Ezeket kora tavasszal kellett volna kiforgatni a földből, de a belvíz lehetetlenné tette a bejárást a területre. Most, hogy a felszín éppen felszáradt, lenéztünk a mélybe, és egycsapásra értelmet nyert a "Kútfői-dűlő" elnevezés: a terület alsó részén a talaj felszíne alatt kb. 10-15 cm mélységben áll a talajvíz. Ez szinte lehetetlenné teszi az eredetileg tervezett víztározó megépítését, mert a folyamatos szivattyúzás alatt épített tároló mérhetetlenül drága lenne. Ehelyett úgy döntöttem a statikus javaslatára, hogy kutakat fogunk építeni egymás mellé hármat-négyet, amelyek alul össze lesznek kötve, így fogják biztosítani azt a 20-25 m3 vizet, ami a permetezéshez kell. A területet drénezzük, és az alagcsövezés által összegyűjtött vizet a kútba vezetjük.

 

A területet árkok is fogják szegélyezni, az abban összegyűjtött vizet is elvezetjük. És itt kerül elő az út problémája. A dörgicsei dűlőutak (és gondolom ez máshol is így van) nem aszfaltozott autóutak - ami a területünkhöz vezet az konkrétan nincs is: teljesen benőtték a fák és a bokrok. Dörgicsének jót tett a választás: míg a korábbi polgármester a hímezésen és a hámozáson kívül nem sok értelmeset mondott amikor rákérdeztem, hogy mi a terve ezekkel az utakkal, addig az újjal sikerült megállapodnom: ha én leteszek egy forintot akkor a falu is mellé tesz egy másikat, azaz felesben fizetjük (az egyébként önkormányzati feladatú) út rendbe hozását. Ráadásul a helyi kapcsolatrendszer révén ennek az útszakasznak a lezúzásának rám eső része néhány tízezer forint. És ez rohadtul elgondolkoztató.

 

Ugyanis él egyfajta felelősségvállalási szándék bennem Dörgicsével kapcsolatban. Éppen ezért igyekszem normálisan megfizetni a nálam dolgozó embereket, és télen, amikor nincs fűnyírás, munkát adni nekik. Az viszont elég szarul érint ha azt látom, hogy az általam kipucoltatott útszakasz ára kb. tízszerese a gépi munka árának úgy, hogy még a kivágott fák törzsét is odaadtam tüzelőnek. Azt hiszem, így lehet kiölni belőlem a jó szándékot. Valamiért azt gondoltam, hogy ez a fajta vállalkozás lehet emberközelibb, mint amit főállásban csinálok. Ugyanilyen lazán kezeltem a pincém átépítését is - ott a határidő csúszott a távoli végtelenbe és meglehetősen furcsa módon egyedül az én pincém lett a betörés célpontja a munkák befejeztével. A feleségem szerint lesz még bőven ilyen tanulópénzünk - szerintem meg ebből elég. 

 

Azért pozitív tapasztalatok is jönnek. Sikerült egy kiváló projectvezetőt találnom a meliorációhoz, aki rengeteg terhet levesz a vállamról. Ervin (a markolós) révén sikerült kapcsolatba kerülnöm egy olyan kivitelezővel, aki ki tudja fúrni a kutat, és meg tudja csinálni az alagcsövezést is. Istvánon (az új polgármesteren) keresztül kapcsolatba kerültem egy olyan traktorossal, aki el tudja végezni a terület mélyművelését, és fel tudja szedni a tuskókat. Már csak egy olyan csapat kellene, akikre rá lehet bízni a kifordított kövek összehajigálását - ami kiváló lesz a területet határoló rézsűk megtámasztására.

 

De magának a kapcsolati hálónak az kialakítása is iszonyatosan kiégeti az embert. Amikor sokadik megbeszélt időpontra megjelenik valaki, akinek egy munkát el kellene végeznie, húsz percig hümmög, majd kiböki, hogy "ilyen köves földbe szőlőt tenni nem lehet" (dehogynem, éppen ott voltam, amikor Szászi Endre egyik területét művelésbe vonták és megmutatta a kihordott köveket), majd azzal jön nekem, hogy "az alsó részén el fog fagyni a szőlő" (nem fog, mert a terület lejtős, és fagyzug nem kialakulni, ha van lefolyás), majd ezután kideríti, hogy az ő gépe úgyis kicsi ide, és a tuskók megennék a gumit (ó, b+, miért nem ezzel kezdted? minek rabolod itt az időmet?) és persze mindennemű munkavállalás nélkül távozik.

 

De nehogy azt higgye bárki, hogy ez a magyar ugar jellemzője, az öltönyös, pesti balfaszok se különbek semmivel. Itt van minden magyarok legnagyobb bankja, amelyik két hónap alatt képtelen egy már megítélt EU támogatásra előfinanszírozási ajánlatot tenni. Egyszerű pedig a képlet: támogatási összeg * 70% - ezt el is tudják mondani. Leírni - na az nem megy. Hiába hívogatom őket, írok emlékeztetőket - semmi. Illetve néha telefonálnak, hogy akkor a jövő héten már küldik az ajánlatot. Szerencsére így saccoltam az átfutási időt, és az októberi fizetési kötelezettségre februárban indítottam a hitelkérelmet. És ez nem ám a legalja banki teljesítmény! Az eredeti bankom egy őstermelői számlát sem volt képes megnyitni! 

 

Szóval egy mezőgazdasági vállalkozást beindítani Magyarországon olyan, mint 3000 méterrel a tengerszint fölött derékig érő sárban egy felborult Kamazt húzni hegynek fölfelé, erős ellenszélben.

2015.04.13. 14:35

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr997364236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

juhostt 2015.04.13. 21:15:04

Apró dolog, de a tuskók milyen vastag fákból származnak? Csak mert mi is géppel húztuk ki az akácokat, aztán sok bele szakadt. Végül kimentem egy nap és kézzel a törzs maradványokat kiástam. A homokon még-még könnyűnek is mondható a dolog, de azért 3 méter gyöekekeret feltépni nem egy leány álom! De még utána is szántáskor végig mentem az eke után és minden 10-20 méteren szedtem ki az eke fejtől a gyökereket, mert különben nem szántott, csak taknyolt az eke. És már itt elő is jön, hogy a bér munkába való szántás nem mindig olyan, mint amilyet elvárunk.

juhostt 2015.04.13. 21:27:33

Na még1 hsz és befejezem :)
Megint csak a tuskókról van szó. A csipkebogyó és hasonló vékony fákat ha talaj szint alatt vágod le, a traktor kereket nem fogja kihasítani.
Ha meg vastagabb fák vannak, akkor gazdaságosabb egy markolóst hívni, aki kanállal kiszedi. Nekünk is a diófát markoló szedte ki.
Ami a köveket illeti, ha találsz olyan napszámost aki lelkiismeretesen szedi össze a köveket és ki is hordja, akkor én is igényt tartanék a munkájára!

kunzoo 2015.04.13. 21:44:28

Az nem gáz hogy a felszíni vizet belevezeted egy kútba? Nekem valahogy nem áll össze a kép. Nehogy valami giga büntetést kapjál hogy elszennyezed a felszín alatti vizeket! Vagy ez a kút sekély?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.04.13. 23:53:16

@kunzoo: Igen, ezek a "kutak" az építés technológiáját tekintve lesznek kutak: kútgyűrűkből fognak állni. Így meg lehet őket úgy építeni, hogy a közepéből kiszedik a földet, és a kútgyűrű leereszkedik. A 3m mélyen található vastag agyagrétegen fognak ülni, így alulról agyaggal, oldalról betongyűrűvel határolt tároló edényekről van szó (amibe a drén becsatlakozik). Ebből a vízből szeretnék permetezni.

Az árokkal összeszedett vizet elvisszük a területről (a felújításra kerülő utak melletti árokban).

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.04.13. 23:54:21

@juhostt: markolós lesz, aki kituskóz. Lánctalpas, ott a gumi nem kérdés.

Daeril 2015.04.14. 19:13:12

Úgy gondoltam a fejlett Dunántúlon világosabban süt a nap, de úgy tűnik ott is akkora a sötétség mint felénk...
A gépkezelőktől a világba ki tudok futni.

vilag 2015.04.16. 08:10:58

A felvázolt helyzettel kapcsolatban nekem is bőven van már tapasztalatom.

Megveszegettünk 5,5 ha (48 hrsz, kb 70 tulajdonos, 5-6 elhunyt) szőlő (és pár szántó) kataszterben lévő nadrágszíj parcellát (szélessége 3-6 m, hossza 200m).

A nagy részük 15-20 éve nem volt művelve, összesen 3 hrsz-ot műveltek.
A terülten akácerdő szederrel, kökénnyel, vadrózsával vegyesen volt található.

Az első 135 ha-t kézi erővel, fűkaszával (bozótkoronggal), motorfűrésszel tisztítottuk ki.
Meg ne feledkezzek arról. hogy a támrendszert ugye régen elhordták a drótot viszont otthagyták amit így szépen betakart a sásos fű, amitől nem mondhatnám, hogy könnyű munka volt kirángatni.

Ezt követően a területre vezető helyrajziszámos önkormányzati utat amint a lefutó víztől derékig érő vízmosás volt saját költségen megcsináltattuk (amit persze azóta mások is szívesen vágnak tönkre).
Sem a hegyközség, sem az önkormányzat nem kapadozott a lehetőség után, hogy fizethessen bele.

Az utat dózerral csináltattuk (ha jól emlékszem egy Caterpillar D6-os jött).
Erre részben az út megcisnálása miatt részben pedig a tuskók kiszedése miatt esett a választásunk.
A gépről annyit, hogy hegymenetnek felfelé egy menetben eltúrta az út alján összegyűlt hatalmas földkupacot ami korábban ugye az út része volt.

Egy fontos tapasztalat ezzel kapcsolatban:
a dózernak meg sem kottyant a tuskók kiszedése azonban elkövettünk egy hatalmas szarvashibát.
A hiba az volt amit itt egy előző hozzászóló éppen ajánlott, méghozzá az, hogy talajszintben vágtuk ki a fákat.
Ennek az lett a következménye, hogy a dózer a tuskók egy jelentékeny hányadát otthagyta mert a kezelő (aki apám komája) egyszerűen nem látta meg és betaposta a földbe.

Az út és a 1,5 ha tereprendezése csutka gázon a gépet nem kímélve (mint mondtam a gépkezelő koma) 14 munkaóra volt, kb. 300 l gázolajba és 300 papírba került.

vilag 2015.04.16. 08:31:14

Itt azonban nem ér véget a történet.

A megmaradt tuskókat (amit megtaláltunk) csákánnyal ástuk ki, annyit mondhatok nem volt jó móka!

A bejegyzésben említett hímezős-hámozós munkavállalókról is van már pár keserű tapasztalat.

Miután a fentiekben leírtak szerint terület kitakarítása megtörtént következett a mélyszántás, vagyis csak következett volna.
Felkerestünk egy munkavállalót aki bérben csinál mélyszántást, a híre már megelőzte, de mivel nem volt más, így megkerestük.
Eljött, megnézte, elvállalta.
Majd többé nem láttuk.
"Most nem jó, mert esett." Most nem jó, mert nem esett." Most nem érek rá, majd jövő héten.
És így teltek el a hónapok, abból is vagy 3.
Ezt megelégelve kutakodni kezdtük és találtunk is egy másik vállalkozó szellemű embert.
Eljött, megnézte, nem vállalta.
Ez van, de ez utóbbi legalább nem hitegetett, megmondta, hogy nem és továbbléptünk, kész.

Mivel a mutatvány itt megbukni látszott nem maradt más megoldás vettünk egy egy fejes moro rigolekét.

Édesapám erdész, van egy állandó alvállalkozó csapata. Van a srácnak egy T150-es gépe, amibe saját kezűleg épített be egy 260 Le-s MAN motort.

A gép és az eke összeghangolása (értsd. beállítása) majdnem 1 napot vett igénybe. Meg kellett fordítani a gépen a kerekeket beállítani az ekét, stb.

Azt hinné az ember, hogy a történet itt boldog véget is ér, de nem.
A szántás nem volt eseménytelen. Szegény ekét a 1,5 ha szántás alatt háromszor sikerült eltörni, egyszer 3 darabra.
Igen, a nagy teljesítménynek ára is van, amikor az eke egy-egy nagyobb tuskót fogott a gép fel sem nyögött, az eke viszont lemaradt.
Egyszer sikerült úgy meghajtani a 4 cm-es anyagot, hogy egy palack oxigénbe és egy nap kalapálásba került (az 5 kg-os Samuval).

Aztán téli fagyok, tavasszal simítózás, tárcsázás, boronálás, gyökérösszeszedés kézzel, újabb tuskók kiásása (vagy 70 db), újabb tárcsázás, borona hegesztés, kikalapálás, boronálás, újabb hegesztés, kalapálás.
Sorok kitűzése, gödörfúrás (még folyamatban) és remélhetőleg ezen a hétvégén 4700 oltvány elültetése.

vilag 2015.04.16. 08:31:59

@vilag: megjegyzés: a 300 l gázolaj benne volt a 300 ezerben.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.04.16. 09:11:27

@vilag: Jól van, látom más is ugyanezzel küzd. A post után szégyelltem egy kicsit magam, mert azt hittem, hogy ez a szokásos magyar siránkozás - ez a komment (meg a szóbeli visszajelzések) megerősítik, hogy nem csak velem történik ugyanez.

Vilaci 2015.04.20. 13:56:28

Sziasztok!
Mélyen együtt érzek a küzdelmetekkel a telepítés előkészítést illetően (is)!
Én csak háztáji szinten fogtam szőlészkedésbe, de a gondomat is éppen ez adta. Nálunk nincs rigol eke (a környéken senkinek sincs, még traktor is csak elvétve), amúgy se fért volna a telekre. Van viszont a környéken bőven markoló. Hívtunk hát egyet, nem kellett noszogatni se. Terv szerint egy kanál mélységben (80cm) kiszedte a földet és ugyanoda visszaejtette. Így egy menetben kiszedte a tuskókat, köveket (volt fél kanálnyi is)és persze megcsinálta a lazítást is. Az egyik helyen csak a sorokat szedettük végig vele (itt nem voltak tuskók), a másik helyen az egész területet. Itt a végén a nagykanállal végig tolta az egészet, hogy egyenletesebb legyen a felülete. Mi kísértük mindenhova és félrehúzgáltuk, ami nem oda való volt. Lazítás után az egészet beszórtuk lucernával, ősszel egy nagy, 8LE-s kapaképpel megjártuk és a következő tavaszon máris jobban esett a gödrök kiásása és a szőlő is szépen megindult benne.
Nagyobb területen (ez összesen kb. fél ha volt)nyilván nem gazdaságosabb a mélyszántásnál, de ha elég lehet a sorok helyét fellazítani, kitisztítani pl. újra telepítésnél, reális alternatíva nyújthat. Vállalkozó kedvű markolóst szerintem előbb lehet találni, mint unatkozó traktorost, mivel az építkezések nem adnak folyamatosan munkát.
Sok erőt és szép termést!

Cirfandlia 2015.05.04. 10:30:00

Lehet, hogy hülyeséget kérdezek, de ilyen víznyomásos területre biztos hogy jó döntés a szőlőtelepítés? Értem, hogy dréneztek, meg tavaly rengeteg eső volt, de akkor is, nem lesz itt állandó gond a vízzel a mélyebben levő gyökerek számára?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.05.04. 10:41:07

@Cirfandlia: Nem, vettünk mintát, van egy réteg a vízzáró réteg fölött, ami végigmegy a hegyoldalon, és az alsó részen kilép - ebben mozod a víz. Ezt drénezzük meg, kb. 1 méter mélyen. A szőlő gyökereinek 80%-a a felső hatvancentis rétegben van, és az alsó vízzáró réteg fölül elvisszük a pangóvizet, így gyakorlatilag vidáman nőhet lefelé is az agyagba.

Cirfandlia 2015.05.04. 11:33:16

Értem! De megnézném már, annyi minden történt/nik nálatok!

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.05.04. 20:18:39

@Cirfandlia: Bármikor jöhettek, szívesen látunk benneteket! Borozhatnánk is! (Vicces, de éppen a napokban gondoltam rád, hogy milyen régen boroztunk, pedig mennyire szeretek veled kóstolni.)

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása