Latifundium

Az elmúlt év során többször próbáltam szőlőtermő területet vásárolni Halom-hegy környékén. Azért néztem ki ezt a vidéket, mert a hegy túlnyomórészt tapolcai bazalt formációból áll, ami megegyezik Badacsony és Somló kőzetével. A szőlő telepítését sajátos körülmények nehezítik: a hegy a Balatonra néz és ki van építve a vezetékes víz, ezért teleépítették nyaralókkal a déli fekvésű domboldalt. Elméletileg a területet csak akkor szabad beépíteni, ha 80%-ban szőlővel van betelepítve: de ennek ellenére sok telken a füvet nézik az ablakból a tulajdonosok, míg meg nem eszi őket a dologtalanságból és a fű nézéséből fakadó unalom, és el nem adják a fenébe az egészet. Itt jön a nehézség: félvágónyi telken épült rossz beosztású, szigeteletlen, a Gazdálkodj okosan! társasjátékból ismert bútorokkal berendezett kulipintyókat a Central Parkra néző luxusapartmanokkal megegyező áron kínálják - ami gyakorlatilag kizárja az épeszű hasznosítást. Így vált az ország egyik legcsodálatosabb termőterülete nyaranta ímmel-ámmal benépesülő lakóparkká.

 

Kutatások Halom hegy környékén.

 

A keresést tehát azokra a részekre koncentráltam, amelyeken még nem épült nyaraló, és lehetőleg kicsik is ahoz, hogy nyaraló épüljön rajtuk - így ugyanis nem házhely árban, hanem földárban lehet hozzájutni a területhez. Láttam egy hirdetést (1.), ahol 6 db, egymás mellett fekvő zártkerti ingatlant kínáltak, nagyjából racionális áron, ám a hegy nyugati oldalán. A terület ellen szólt, hogy sűrűn, már-már erdőszerűen be volt nőve fákkal, és a megtisztítása elég sokba került volna. Végül - nagyon komoly kétségek között - elvetettem a vásárlást, elsősorban azért, mert az erdő alatti rész állandó lisztharmat fertőzési nyomásnak lett volna kitéve a NY-DNY-i fekvése miatt.

 

A keresés folytatódott: a talajtani és dűlőtérképeket bújva a Google map-en nézegettem Halom-hegy környékét, és ásattam a kutatóárkot a felkínált területen. Csodaszép, déli kitettségű területet (2.) engedtem el egy hónapja, mert a kutatóárokban 70(!) cm-es humuszréteg alatt csak lösz volt, azaz a vulkáni tevékenységből származó piroklasztos kőzet a hegy szoknyáján már nem volt jelen. Ez szántónak pazar - szőlőnek nem kiemelkedő.

 

Déli kitettségű terület (2)
Szántónak kiváló

 

És akkor felhívott valaki, hogy bérbe venné a földemet. Milyen földem van nekem? Anyai örökség - a hagyatékot úgy vettem át, hogy azóta rá se néztem. A bejegyzések amúgy sem jelentettek mást, mint helyrajzi számokat egy papíron. A kárpótláskor kaptunk mindenféle földeket - a család megállapodása alapján anyu úgy kérte ki a részét a téeszből, hogy a helyiek, akik ott akarnak gazdálkodni, kaphassák meg az általuk kinézett területeket, és reméltük a jóindulatot cserébe, hogy nem basznak ki velünk. Ez utóbbi része nem nagyon jött össze a dolognak: olyan házhelyet kaptunk, ami akkora, mint egy focipálya, de a balfasz kimérés miatt nem lehet rá építkezni, ezért értéktelen, és olyan termőföldeket hagytak nekünk, amelyekbe "bukfencet lehet vetni, nem mást" - mindezt persze úgy, hogy a nagyapám földet és jószágot is vitt a téeszbe. Ennek a "jóindulatnak" az eredménye volt egy - a helyiek által értéktelennek tartott - ötödosztályú szántóterület is, valahol fölsőfalun (Felső-Dörgicse) is túl.

 

Ó igen, rémlik valami. Egyszer már kerestek ilyesmi ügyben, egy lovas kaszkadőr vette volna ki bérbe, legeltetésre a területet. Meg is mutatta, hol van: egy déli fekvésű, Balatonra néző dombon - de egy reménytelen fagyzúgban, ahonnan semmi kilátás nincs, tehát még építési telekként se jöhet szóba. Aztán mások is tettek rá - ingatlanközvetítőn keresztül - esetlen vételi ajánlatokat, de mivel akkoriban vásároltam a szőlőt, ahoz képest az általuk mondott ár nevetséges volt, így nem foglalkoztam a dologgal. De mivel ez az egész olyan tíz évvel ezelőtt történt, az emlékek elhalványultak, és nem is tudtam volna megmondani, hol van ez a föld pontosan. Most meg itt ez az ajánlat, egy kecsketenyésztőtől, aki legeltetne rajta. Szóval, hol van ez a terület? Szerencsére informatikus múltú kecsketenyésztőről van szó, aki éppen gépközelben volt, és navigált a Google mapen: látod ott az az út, az első kanyar balra, rögtön utána jobbra, aztán a vízművek bekerített része, fölötte az a pöttös az egy gyümölcsös, és ott van fölötte, az a benőtt terület, na, arról van szó. wtf?

 

Akarom mondani: WTF??? Egészen pici túlzással annyit néztem már Dörgicse talajtani térképét, hogy beleégett a retinámba, így azonnal iszonyatosan izgatott lettem. Ez bazalt. Ja de persze, fagyzúg. Node várjunk csak, a lovas kaszkadőr nem ezt a telket mutatta nekem, hanem az 5-800 méterrel arrébb levőt, a háza mellettit! Gyorsan a domborzati térképet - a szintvonalak szerint egyenletes DK-i kitettségű lejtőről van szó. Na de nem akárhová lehet szőlőt telepíteni, hanem csak oda, amely a termőhelyi kataszterbesorolásba beletartozik! Megnéztem Dörgicse dűlőtérképét: a Kútfői dűlő szélén egy út húzódik - pont az az út, amelyik a keleti telekhatár!

 

Talajtani térkép rávetítése a légi felvételre. A neonzöld rész bazalt. Bingó!

 

Másnap éppen esedékes volt a dörgicsei út - halottak napja - és megnéztem a területet. Ez tényleg nem az a terület, amit korábban láttam. Egy vadrózsával befutott földdarab aludta Csipkerózsika álmát, és ahogy sétáltam rajta, állandóan belém akaszkodtak a tövisek, mintha csak azt mondanák: maradj! A délkeleti fekvésű területen gondolatban már láttam magam előtt az É-D irányú sorokat, amelyekről kora reggel, még a felmelegedés előtt felszárad a harmat, de délben, a legnagyobb forróságban a legkisebb felületüket mutatják a napnak. A talaj jó vízáteresztő képességű, ami lehetővé teszi a csapadék gyors beszívódását - ha valahol, hát itt lehet megpróbálni az organikus gazdálkodást. Mint kiderült, egy olyan területről van szó, amelyet az unokatesóimmal együtt birtokolunk. Felhívtam őket: eszük ágában sincs gazdálkodni, inkább a készpénzt választanák. Termőföld színes papírosokért? Részemről rendben.

 

Délkeleti kitettségű terület a Halom hegyen
Kutatóárokra nincs szükség. Ez bazalt.

 

A terepszemle során azon gondolkoztam, hogy vajon az örökölt terület fölött elhelyezkedő, majdnem rendben tartott földnek ki lehet a gazdája. Szerencsére egyik cimborám ügyvéd, aki hozzáfér a telekkönyvi nyilvántartáshoz, és perceken belül ott volt a tulajdoni lap nem hiteles másolata a levelesládámban. Két tulajdonosé a telek, az egyik Pécelen lakik. Mogyoród-Pécel fél órán belül van kocsival, másnap átszaladtam hozzájuk. Már régóta árulják a telket, de nincs rá vevő. Hát, mostmár van. A tulajdonostársak összetelefonáltak - és üzletet kötöttünk.

 

És akkor leültem, és végiggondoltam a dolgokat. Ez Anyu síron túli ajándéka. A születésnapomra mindig meglepett valamivel, ami a birtok épülését szolgálta. Két éve egy kutat vett a kertbe, egy évvel ezelőtt egy gyönyörű kovácsolt kaput csináltatott az udvarra. Idén már csak az örökségével tudott meglepni - ami olyan értékes lehet, mint semmi más a világon. Rajtam múlik. Óriási feladat áll előttem, de azzal a meggyőződéssel vágok bele a munkába, hogy a fáradozás eredményeképpen az ország egyik legjobb termőhelyére kerül szőlő. Látom a terület nagyszerűségét, remélem meg tudok felelni a kihívásnak.

 

Ezzel a hobbiborászatnak vége. A következő öt év során folyamatosan átcsoportosítom a munkaerőmet a szőlészetre. Visszatérek az eredeti szakmámhoz. Beszippantott a mátrix.

2014.02.28. 21:50
Címkék: tervek

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr215631502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bakatorro 2014.03.04. 19:19:19

örülök örömödnek!
még akkor is, ha ez most kib@ssza a bÍztositékoT....
Drukkkolok Neked és adja Ég, kóstoljuk egymás BoráT!:)

2014.03.05. 16:23:36

No, csak ügyesen. Sok sikert az ötéves tervhez :)

csajokaszőlőben 2014.08.12. 23:23:22

hogyan kell ilyen térképet csinálni ("Talajtani térkép rávetítése a légi felvételre"), hol találhatók a talajtani térképek?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.08.13. 11:28:45

@csajokaszőlőben: Én MS Power Pointtal csináltam. A talajtani átlátszóságát 50% körülire állítottam, majd az utak alapján azonos méretűre hoztam őket légifelvétellel.

A földtani altlasz linkje:
loczy.mfgi.hu/flexviewer/atlasz200/

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása