A derítésről és az újrapalackozásról

Tavaly tavasszal kint felejtettem az udvaron egy pár üveg rozét, amit elfelejtettem betenni a kocsiba. A nap sütött, a borban pedig felhőszerű, opálos fehér csapadék jelent meg, ami egy idő után valamelyest ülepedett, de a bor egyértelműen eladhatatlan volt ebben a formájában: klasszikus fehérjekiválás történt. Az akkori borászom ökölszabályok szerint dolgozott - egészen érthetetlen ez, amikor párezer forintért egy laborban pontosan megmondják, hogy hány gramm derítőanyagtól lesz fehérjestabil egy bor. Sőt, ha a bor megkívánja (mert húzósabb, kocsányízűbb mint az elvárt), akkor a többféle derítőanyaggal próbaderítés is kérhető, amelyet meg lehet kóstolni, és el lehet dönteni, hogy melyik derítőszertől lesz a legjobb a bor. Mi Németh Zsuzsanna Badacsonytomaji laboratóriumában készíttetjük el a próbaderítést. 

 

De hogy felvegyem a történet elejtett fonalát, a tavaly napon felejtett rozé beopálosodott, ami előre jelezte, hogy a már lepalackozott bor is hamar meg fog romlani. Ezt még meg lehet előzni akkor, ha a még be nem oplosodott bort felbontjuk, újraderítjük és újra palackozzuk. Ezt a munkát családi körben végeztük el. A munkszervezés során igyekeztem a lean áramlást megvalósítani: a felbontás -> kapszulák levágása -> üveg elmosása -> szárítás folyamatban egy irányba mozgott az üveg, míg a következő héten az üveg elmosása -> kénes öblítés -> palackozás -> csavarzárás folyamatban is (bár roppant pici helyen) egy irányba mozgott minden. Ez egyébként szépen megvilágítja, amit egy ideje már tudok: nagyon szép, de munkavégzésre alkalmatlan pincék találhatók a szőlőhegyeken, kényelmesen és hatékonyan dolgozni széles, nagy csarnokban lehet.

 

A bort Gyukli Krisztián útmutatásával palackoztam újra: amint felbontottuk, a lehető legkevesebbet levegőztetve, egy tölcsérre csatlakoztatott slagon át öntöttük a bort a tartályba úgy, hogy már rajta volt a tartályfedő, és a kotyogó nyíláson át volt vezetve a slag. A bort kitöltés után azonnak beállítottam 35 mg/literre a kénszintet, hogy megvédjem az oxidálástól, és hozzáadtam a labor által kiszámolt derítőanyag mennyiséget. Egy hétig vártam, majd steril szűrőn átszűrtem, és a palackozó gépre is tettem egy új, szűz steril szűrőt. Az üvegeket kétszer kellett elmosni, és kénnel fertőtlenítettük. Szorgalmasan dolgozott mindenki, nagyon büszke voltam a gyerekekre. 

 

Újrapalackozás képekben

 

2021.12.14. 23:10

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr8816783770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása