Április végén

Nem emlékszem ennyire száraz évre, ilyen meleg áprilisra. Tallóztam a régi képeim között, mert úgy gondoltam, hogy a szőlő betyárul le van maradva az ilyenkor megszokotthoz képest. Nos, 2007,2008,2009 években május elsején már kb. 25 cm-es volt a hajtáshossz, de a 2010, 2011 években pontosan ekkora volt a szőlő (2010 rendkívül csapadékos, 2011 kivételesen száraz év volt).

 

Olaszrizling (Guyotról átállítva rövidcsapos metszésre)

 

Az új telepítések vágóját megkapáltuk, hét közepén állítólag lesz némi eső, így könnyebben beissza a föld a vizet, és csökken a talaj párologtatása is. A szőlő fölső végében lévő új telepítésű tőkéket meglocsoltuk, mindegyikre jutott kb. 5-5 liter víz. Talán segít ebben a hőségben.

A pincében elkezdtem az építkezés utáni rendetlenséget felszámolni. A borom erősen fáradt ízt mutatott a forrás mellett, megnéztem, semmi szabad kén nem volt benne. Pótoltam, talán későn, talán nem, majd kiderül. 

Olaszrizling (öreg tőke megfiatalítva)
Juhfark
Furmint
Öreg(szemű) sárfehér
Sárga muskotály
2012.05.01. 16:49

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr954481700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fiatalborivo 2012.05.01. 21:32:28

Ha most meglocsoltad őket azzal determinaltad a 2 hetenkenti locsolast. Lesz erre idö, kapacitás?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2012.05.02. 09:06:21

@fiatalborivo: nem hinném, hogy így lenne. Áprilisban nem szokatlan Magyarországon az eső, sőt, inkább az szokatlan, ha ennyire nincs. Ezzel nem szoktattam hozzá az oltványokat semmihez, de segítettem nekik a túlélésben.

worrick 2012.05.02. 14:38:29

Mivel ez az első hozzászólásom, először is köszönet a blogért, kb. 1 éve rendszeresen olvasom, csak így tovább.
Az utóbbi 10 évre visszatekintve szerintem nálunk átlagos fejlettségi állapotban van a szőlő, max. ahhoz képest van elmaradva kicsit, hogy a szokottnál korábban, márc. 15-e körül metszettünk. Az áprilisi hideg megfogta, de a szőlő olyan, hogy a nagy melegben hamar utoléri magát, most is nő, mint a bolondgomba. De eső az kéne, csak ne nagy viharral jöjjön.

fiatalborivo 2012.05.02. 23:22:26

@RAMBO: Egy szolesz barátomtol kérdeztem hogy a 150 syrah ültetesemet meglocsoljam e mert itt se volt sok eső egészen múlt hétig. Én is úgy voltam hogy jobb ha túlélik most és aztán max az elso évben lehullik a leveluk és egy evvel később kezdenek majd teremni de azt mondta ha most adok nekik és szárazság lesz és utána nem akkor tuti kiszaradnak mert a vitalitasuk nem lesz olyan mint locsolas nélkül. Nem kényszerülnek lefelé a gyökereik. Azt mondta ha be tudom vállalni hogy 2 hetente adok nekik tanyerozassal 10 litert vagy dren csövel 2 litert a gyokerhez akkor öntözzem max sok lesz a vallgyoker amiket jövőre el kell csipkednem de ha csak egyszer kétszer adok nekik akkor igényelni fogjak állandóan és 10%bal jobb eredesre ne szamitsak. Ha viszont hagyom őket lehet kimegy a fele az eső hiánya miatt de az meg mindig jobb a 10%nal. Mindezt úgy mondta hogy ha sima ültetés és nem volt a gyokerhez rakva ilyen adszorbcios granulat ami a tömegének 400 szorosat Kepes megkötni és kiadni rosszabb ido eseten, nekem ilyen nem volt így én hittem neki.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2012.05.03. 21:19:00

@fiatalborivo: a harmatgyökerek akkor is megerősödhetnek, ha csak ilyen kis mennyiségű csapadék hullik, mint idén, amikor még 30 centire sem nedvesedik át a föld.

Rigóhegy 2012.06.06. 14:51:08

A február eleji kemény és hosszú ideig tartó fagyok miatt a Merlot szálvesszői nem hajtottak ki. Mit gondolsz, ha újra tudom nevelni a karokat, a rövidcsapos metszéssel fagytűrőbb lehet a fajta?
Vagy térjek át gyalogművelésre?
A rövidcsapos metszés alkalmazható-e azoknál a fajtáknál, amiket kimondottan szálvesszős metszési módra javasol a szakkönyv (pl. Cab. Sav. Cab. F. Chardonnay vagy Kékfrankos)?
Köszönettel várom szíves válaszod!

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2012.06.06. 15:04:44

@Rigóhegy: azt tartják a hozzáértők (erről személyes tapasztalatból nem tudok beszámolni):

- elsősorban a termőhelyet kell jól kiválasztani. A fagyzugokban (horpadásokban) a leszálló hideg levegő megreked, tartósan megmarad, és ettől fagynak el a növények. A szerencsés telepítés domboldalon van, ahol a hideg levegő "lefolyik" a hegy lábához.

- a magasművelés véd a fagy ellen, mert a magasabban levő rügyeket kevésbé éri el a hideg levegő. Ebből a szempontból a rövidcsap csak azért lehet jobb, mert a vastagabb karokban több tápanyag tárolódik, ami lehetővé teszi a cudar idők után az alvórügyek nagyobb arányban történő kihajtását.

- alacsony művelés esetén a tőkét bekapálták, azaz földdel beborították. Ez a földréteg megvédte a tőkefejeket a fagytól.

A terméskorlátozásról: szerintem minden fajta termeszthető rövidcsapon, csak kevesebbet hoz. Az én szemléletem szerint ez nem hátrány.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása