A pince

A szőlőm Alsó-Dörgicsén, Becce-hegyen van, a Balcsira néző, déli fekvésű lejtőn.

 

A háttérben a Balaton látszik, ez a felvétel a borospince elől készült. Ez itt nem az én szőlőm, hanem az alattam fekvő szomszédomé.


A pince két részből áll:

  • egy szőlő felé (azaz fölfelé) nyíló fölső szintből, amelyen a présház, zuhanyzó és a pihenőszoba található,
  • valamint az alsó szintből, amelyen a (külső és belső) borospince van.

Ha megfordulunk, akkor a következő látványtárul elénk:

 

Borospince bejárata, napsugaras ajtóval

 

Szóval ez a pincém. Jobbra egy ciszterna látható, amelyben az esővizet gyűjtöm a permetezéshez. A régi szüretelőkádat (balra) már elvitte a volt tulajdonosa.

A borospincét már átépíttettem, a "napsugaras" ajtó már az én rendelésemre készült. A pince eredetileg nem boltíves volt, hanem egy függőleges, vakolt téglafalú épület, amelyben betongerendákon álltak a hordók, és néhány krómacél és műanyag tartály.

Azt találtam ki, hogy a pincét kibéleltetem egy dísztéglából rakott boltívvel, és egyúttal bevezettetem a villanyt is. A présház és a pince között egy a plafonban elhelyezett 100 mm-es csövön keresztül gumicsövön át le lehet vezetni a mustot.

A belső pince ajtaját meghagytam. Vastag, tömör, festetlen faajtó, amíg kiszolgál, hagyom.

 

Így néz ki a belső pince az átalakítás után

 

2005-ben, amikor a pince elkészült, nem tudott rendesen kihűlni. Van benne ugyan 4 szellőzőnyílás, amelyen keresztül laza huzatot lehet csinálni, de melegben épült, és ennek kihűtéséhez a huzat nem volt elegendő. Később azonban remélem tartani fogja a 12°C hőmérsékletet.
 

2006.04.08. 21:57
Címkék: pincemunkák

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr161357349
Nincsenek hozzászólások.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása