Termésbecslés

Az egyetemen olyan homályosan tanultunk a termésbecslésről, mint ahogyan egy apácazárdában oktatják a férfi test anatómiáját. Volt valami izé az F-próbáról, meg egy ködös ismertető arról, hogy milyen rendszer szerint kell egy búzatábláról mintát venni - s bár a vizsgán ezt a kérdést húztam, sem akkor, sem azóta nem jutottam előrébb a témában. De rajtam ugyan nem fog ki egy mintavételezés! Kitaláltam egy metódust, ami akár épkézláb eredményt is hozhat.Tekintettel arra, hogy a statisztika tantárgyat nemcsak utáltam, de nem is tanultam meg, a saját módszertan felállítását azzal kezdtem, hogy elhanyagoltam minden olyan számítást, ami bonyolultabb volt az egyszerű átlagolásnál.

 

Kékfrankos

 

Naszóval, hogyaszonygya:

 

  1. A táblákból kiválasztottam négy sort. Ezekben a sorokban megszámoltam, hogy hány tőke terem egyáltalán. (A pótlások még nem teremnek. Azokat, amelyek kicsit mégis igen, simán kihagytam a számításból).
  2. A kiválasztott sorokban a termő tőkék számát és a nem termő tőkék számát átlagoltam. (Termő tőke az, amin a megcélzott termésmennyiség jelen van. Esetemben ez 3 db fürt volt.) Így kaptam egy "átlagos" termő tőke arányt az egyes táblákban (pl. 20% hiány).
  3. Az adott táblára ezt az "átlagos termő tőke arányt" alkalmaztam. Azaz ha van mondjuk 4000 db furmint tőkénk, de annak csak a 80%-a terem, akkor 3200 termő tőke van. 
  4. Tehát 3200 tőke * 3 fürt * 15 dkg szőlő fog teremni idén. (Valójában saccoltam a szőlőfürt tömegét, és kiszámoltam kicsit nagyobb és kicsit kisebb fürttömegre is, így egy alsó és egy felső határértéket kaptam. 

 

A becslés szerint nem lesz se kevés, se kezelhetetlenül sok szőlőm sem. Pont rendben van minden.

 

2018.08.05. 18:57

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr8514163615

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ütős 2018.08.07. 22:03:56

Tetszik a blog, de van néhány kérdésem. Milyen sűrűn törtet le a sorköteles? Esős időben nem rothadt-e be? Mit kezdesz a parlagfűvel? Mi lett a gyom gyilkossal? Érdekelne akar a terve is? Még egyszer gratulálok!

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2018.08.08. 20:13:49

@ütős: Egyszer törjük a gazt, kora nyáron.
De, folyamatosan bomlik - ez az egyik szándékunk vele.
Lemulcsolom, amikor felnő.
A gyomgyilkost most fogjuk bevetni, majd postolok róla.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása