Nagyon szerencsétlen állapot

Az MVH (egyébként nagyon kedves) szakértője szerint a címben foglalt mondattal írható le gazdaságunk helyzete.

 

Történt ugyanis, hogy úgy döntöttünk, hogy tanusítvánnyal támasztjuk alá a lényegében eddig is fennálló állapotot: azt, hogy elkötelezett hívei vagyunk az ökológiai gazdálkodásnak. Leszerződtünk a Biokontroll Hungáriával, akik ellenőrzik, hogy tényleg ökológiai gazdálkodást folytatunk. A biogazdálkodás elég sok többlet papírmunkát jelent - de olyan részletesen írom a blogot, és regisztrálom a premetezéseket a SmartVineyard rendszerbe, hogy nem igazán félek a gazdálkodási napló vezetésétől. Nem lesz nehéz megszokni a kén/réz védekezést sem, az utóbbi három évben tavaly egyszer permeteztünk felszívódóval - de az sem mentette meg a termést, így könyen le tudok mondani róla -, gyomirtót és rovarirtót még nem látott a szőlőm, mióta megvettem. 

 

Logikusnak tűnt hát a feltételezés, hogy indulunk az "VP-4-11.1.-11.2.-15 - Ökológiai gazdálkodásra történő áttérés, ökológiai gazdálkodás fenntartása" pályázaton, hiszen pontosan ez történik velünk. Igen ám, de az Általános szerződési feltételek 1.4.4 Általános követelmények m) pontjának értelmében:

 

"Az ültetvény földhasználati kategória keretében csak azon területek támogathatók, melyeken a támogatási kérelem beadásakor és a kötelezettségvállalási időszak első napján már eltelepített ültetvény található. A támogatási kérelem benyújtásakor még nem termő ültetvény is támogatható."

 

Mivel nekünk csak tavasszal lesz ültetvényünk, így ebből az 5 éves(!) ciklusból kiesünk. Ez már csak azért elkeserítően idegesítő, mert ugyanezen ÁSZF 1.4.5 Ültetvény kivágása és újratelepítése pontja értelmében a támogatott ültetvény ki lehet vágni, és 12 hónapon belül újra lehet telepíteni. A felsorolt telepítési engedélyek egytől egyig megegyeznek azokkal, amelyekkel mi is rendelkezünk az új területre vonatkozóan. Tehát újratelepíteni szabad, telepíteni nem. 

 

A traktortámogatási fiaskó után megint beleestünk a joghézagba. 

2015.11.26. 12:19

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr368116328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cirfandlia 2015.11.26. 13:59:48

Termő ültetvényetekből vágjatok le párszáz 60cmes vesszőt, nevezett területre helyezzétek el dugványként. Telepítés megtörtént, támrendszer kiépítés jövőre. Tavasszal a hiányos eredés, gyökeresedés miatt újratelepítés. (Nem tudom, a telepítés "szabályos" megtörténtét, értsd certifikált oltvány ellenőrzi-e vki? Ha igen, még mindig lehet alanytelep okán ez a megoldás...)

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.11.26. 15:16:59

@Cirfandlia: Persze, hogy ellenőrzik, eleve igazolni kell az oltvány származását, csak oltvány telepíthető, tavasszal ellenőrzik leveles állapotban, ha támogatott a telepítés - meg azért elég nehéz egy vesszőt oltványnak benézni :D

Ez nem járható út. :)

kunzoo 2015.11.26. 21:13:31

@RAMBO:
Ne vedd készpénznek az újratelepítést sem. Anno AKG belépésnél kérdeztem a fajtaváltás-újratelepítésről és nem adtak egyértelmű igen-nem választ. Azt azért siettek leszögezni hogy ha bünti van az az én felelősségem, az állásfoglalásuk nem mérvadó. Ezért kimaradtunk az AKG ból.

Bérelj ki valami régi ültetvényt, lépj be azzal. Arrafelé sok ültetvény csak gondos gazdára vár. Ha már benne vagy a rendszerben talán könnyebb lesz a területi adatokat módosítani mint menet közben belépni. A jogalkotó is a homlokára csaphat menet közben, ha körön belül vagy több esélyed lehet.

vilag 2015.11.28. 20:59:59

@kunzoo: A területi adatokat pont nem lehet módosítani. AKG-ban (és Ökoban is) gyakorlatilag minden módosítható, kivéve a parcella helyzetét.

Jelen AKG-ban most ráadásul előre kell a terlüetet leméretni.

Mi 5,5 ha-al vagyunk kb. hasonló helyzetben, ugyanis két szőlő között vagyunk, tavasszal 2 ha telepítés, következő évben a többi.

Mivel a milyénk fajtaváltás (nagyrészt), így az 5,5 ha-ból tavasszal telepítendő 2 ha-t beadjuk lesz ami lesz alapon.

Most akkor a fajtaváltással érintett szőlős esetében nincs gáz?

Mit gondoltok?

kunzoo 2015.11.28. 21:56:47

@vilag:
Nálunk az okozta a gondot hogy az AKG előírja az adott művelési ágnak megfelelő folyamatos művelést. Fajtaváltást akartunk és ez azzal jár hogy bizonyos ideig nincs szőlő a területen amit szőlőként művelni lehetne. Talán ugarként lehetne jellemezni a köztes állapotot. Mi van ha kijön egy ellenőr és épp nem talál szőlőt? Ezt tettük fel kérdésként az MVH nak. Nem kaptunk egyértelmű választ. Ez a korábbi ciklusra vonatkozott, lehet ezt a problémát azóta megoldották de érdemes futni egy kört ebben az ügyben.

vilag 2015.11.28. 23:27:40

@kunzoo: A köztes állapotra vonatkozó kérdést, azaz, hogy szőlő-e a szőlő amikor nem szőlő, már én is feltettem, többször is.
Telefonon, e-mailben, kérdések feltevése menüpontban az MVH honlapján.

Én addig jutottam, hogy egész egyszerűen nem válaszoltak :)
Így az egységes kérelmet is szőlőként adtam be, annak ellenére, hogy nem volt benne szőlő.

Véleményem szerint egyébként szőlő, mert ha nem így lenne akkor a következő lenne a logika:
-kivágom a szőlőt
-a földhivatalban kezdeményezem a művelési ág megváltoztatását (mondjuk ősszel)
-átminősíttetem szántóvá
-(mire ez átfut, addigra tavasszal kb. benne is lesz a szőlő)
-tavasszal elültetjük a szőlőt
-újra kezdeményezem a művelési ág váltását szőlővé

Ez pedig abból fakad, hogy köteles vagyok az ingatlanomat valós művelési ágban tartatni és aszerint művelni. Amint ez megváltozik, akkor meg azt vagyok köteles bejelenteni.
Akkor még nem is beszéltünk arról, hogy mi lenne közben a rajta lévő szőlőkvótával.

Nem lenne ez tök hülyeség????

Ezért én úgy gondolom, hogy közben is szőlő a szőlő, különös tekintettel arra, hogy a fajtaváltást hegybírói engedély birtokában hajtom végre. Nem beszélve az esetleges MVH-s fajtaváltási támogatásról.

Egyébként az AKG pályázati felhívás VI. pontja taglalja a kivágás és újratelepítés eseteit.

Az a vicces, hogy itt is maradt joghézag, mivel a pályázat megengedi a pályázati időtartam alatt történő kivágást és újratelepítést, viszont arról nem rendelkezik, hogy mi van azzal ha valaki már a kivágást már megcsinálta, viszont az újratelepítés előtt áll.

Megjegyzés: mi van akkor ha már kivágtad az ültetvényt (de még a hegybírónak nem jelentetted be) és pályázol a területtel majd januárban bejelented a kivágást (a hegybírónak is) és az MVH-nak is a pályázat kiírásának megfelelően, majd tavasszal megcsinálod az ültetést és a pályázati kiírásnak megfelelően bejelented a telepítést.
Ki mondja meg, hogy ősszel lett elültetve vagy tavasszal???

Természetesen ez csak elvi síkon vetettem fel, én ilyet soha nem tennék...

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.11.29. 09:40:04

@vilag: igen, én nem vagyok ilyen bátor. :/

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.11.29. 09:41:42

@kunzoo: Én is hívtam az MVH-t, nekem EGYÉRTELMŰEN azt mondták, hogy idén nem pályázhatok. Pedig a Biokontroll szerint művelési ágtól függetlenül bio vagy nem bio valami ... amiben piszkosul igazuk van.

kunzoo 2015.11.29. 18:47:32

@RAMBO:
Nem oldható meg az őszi telepítés? Ha tavasszal akarsz ültetni ahhoz már most meg kell lennie a szaporítóanyagnak. Nem vermelik el hanem idén felhasználod. Elfutsz Mogyorósiékhoz hátha bevállalják az ültetést géppel. Előtte gyors talajmunka...az idő jó lesz a jövő héten. Ha minden klappol két hét múlva ott az ültetvény. A támrendszert ráérsz akár jövőre vagy 2017 tavaszán is felépíteni. most a fémpálca is elég. azt egy menetben a telepítéssel el is rakják. Amennyi pénztől elesel akár hitelt is érdemes rá felvenni hogy ne ess el tőle.

Kicsit bátornak kell lenni, a beadás napján ha nincs ültetvény na bumm. Akkorra legyen mikor feldolgozzák a kérelmet és kimennek a helyszínre ellenőrizni. Ez eltart pár hétig. jön a karácsony csodálkoznék ha Január előtt látnál ellenőrt. Januárig sok időd van.

vilag 2015.11.30. 08:08:14

Mivel december 31-ig lehet beadni a pályázatot én azon csodálkoznék ha április előtt lenne itt valamiféle ellenőrzés.

Míg nincs szerződés addig nincs mit ellenőrizniük.
Ha figyelembe vesszük a várhatóan több százezer kérelmet, az elbírálás eltarthat egy ideig....
Nem is beszélve egy ekkora szervezet tehetetlenségéről...

Egyébként (ha jól tudom, de ennek még én is utánanézek) csak a feltételeknek nem megfelelő parcellák kerülnek kizárásra.

Lelkiismeret furdalásom nem hiszem, hogy lesz, tekintve, hogy sem a területalapú támogatásból, sem a kertészeti géppályázatból egy kanyi fillért nem kaptam még.
Utóbbinál arra a részre is köhöghetem ki ma a közel 80 ezer forint tőkét+kamatot.
(mondjuk ez pont fedezné a vegyszeres tanfolyam árát)

Facebook

Utolsó kommentek

  • bakatorro: besz@rás. nem tudtam hirtelen, hogy röhögjek vagy sírjak. viszont tűpontos. (2024.10.19. 16:50) Vércsoport-azonos borászati technológia
  • Joseph Tatar: Szép napot! www.sylvinoservices.hu Van több féle változat is sík és dimbes-dombos területre is,dr... (2024.09.28. 08:33) Első munkanap az új területen
  • vilag: @Joseph Tatar: Na, ez érdekes lehet. Van a projektnek valami elérhetősége, hogy hol tart a dolog... (2024.09.27. 21:03) Első munkanap az új területen
  • Metin: @papp_schubert: ezt hibát én is elkövettem, a lényeg ne kénezz előtte semm (2024.09.27. 13:58) Must forrása
  • Joseph Tatar: @vilag: nos azért érdekes, mert ültetőgépeket fejlesztünk erdészeti, szőlészeti vonalon. a tömörit... (2024.09.27. 08:07) Első munkanap az új területen
  • Utolsó 20

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása