Saját oltványkert

Nem tudom, ki hogy van ezzel a dologgal, de nekem rengeteg fejfájást okoz az oltványok beszerzése. Még a legjobb a konténeres oltvány, amiből általában van olyan, amilyet szeretnék - mondom, általában. De simán előfordulhat az is, hogy éppen nem kapok, mert valaki már elvitte az összeset, vagy megette valami kórság az oltványokat, vagy éppen abban az évben olyan oltványt nem készítettek.

 

A szabad gyökerű oltványt pedig bő egy évvel előre meg kell rendelni, aztán lehet hetenként telefonálni, hogy sikerült-e kitermelni a földből, ha nem, akkor mikor - mindeközben hétről-hétre ugrásra készen kell tartani a napszámos csapatot, és figyelni, hogy egyáltalán reális forgatókönyv-e a telepítés, mert éppen nem lehet gödröt ásni a felázott talaj miatt, vagy a fagyott föld miatt, vagy mert éppen most lesz búcsú, amin mindenképpen be kell rúgni.

 

Oltványok

 

Ebből lett elegem, amikor kitaláltam, hogy saját utánpótlás-nevelésbe kezdek. Bő tíz százalékkal többet rendelek minden fajtából, amim van, és a tartalékokat a kiskertben ültettem el. Szépen meg is eredt mindegyik, a vadfekete már a második évét töltötte itt. Eljött az ősz, és nekifogtunk az oltványok kitermelésének. A magam részéről rettegtem ettől a dologtól, mert ilyenkor lehet letépni az oltványok gyökerét, tönkretéve ezzel egy csomó munkát. Éppen ezért a kimosásos technológiát választottam: körbeástam a szőlőt, és addig locsoltuk vízzel, amíg a híg sárból könnyen ki lehetett húzni a töveket. Az ötlet bravúrosan bevált a kétéves szőlőnél, az egyévesnél még erre sem volt szükség, ugyanis szinte magától kifordult a felázott földből a mellé ásott árokba.

 

Kétéves szőlő kitermelése iszapolással
Az egyéves szőlő kifordul a felázott földből

 

A kitermelt oltványokat holnap elültetjük, addig vödrökbe tettük őket, amit híg sárral töltöttünk fel. 

2014.10.29. 18:25

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr336844705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.29. 18:44:42

milyen jó ötlet ez az iszapolás...

Zolisef 2014.10.29. 23:13:10

Ma hoztam haza Nagykanizsáról 235 szál Kékfrankos oltványt. Eredetileg villányi oltványostól rendeltem, még a nyár közepén, de mostanra "kiderült", hogy nincs elég, és az sem jó minőségű, többsége csak másodosztályú.Ezután hívtam fel a neten talált kanizsai oltványost, és egy hét alatt itt van a cucc, amit holnap, melegében el rakunk.
Ott hallottam: szerves trágyát ne az oltvány alá tegyem, hanem a beiszapolás fölé, vékony földréteggel takarva, úgy, hogy a gyökér ne érintkezzen közvetlenül a trágyrétegel az első egy két évben. A kertész szerint a hatóanyag az évek során így is leszívódik a gyökérzónába, de a fejlődő, fiatal gyökeret nem éri gyors sokk hatás. Szerinte, ha a gyökér eléri a trágyaréteget, kiszáradhat a tőke, mert a trágya nem olyan jó víztartó képességű, mint az eredeti talaj, és egy forró nyár kivégzi a fiatal növényt. Ezt, egyébként már mástól is hallottam gyümölcsfa telepítésekor.
Kipróbálom.
A vadfekete oltványként kerül a földbe, vagy saját gyökerén? Nem ismerem a fajtát.
Honnan veszed az alanyt?
A kanizsai kertész mesélte, hogy ennek a beszerzése sem egyszerű.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.11.02. 17:37:59

@Zolisef: Hát, ezt a fölé tegyük a trágyát dolgot nem igazán tudom értelmezni. Szeintem az oltvány alá kell kevés érlelt trágyát tenni, mert a tápanyagok közül csak a N mobilis, a K és a P nem.

A vadfekete oltványt Szentesi Józsefen keresztül szereztem. Oltván, nem saját gyökerű.

Zolisef 2014.11.09. 23:21:00

@RAMBO: Kiásom a telepítő gödröt a szükséges mélységig. Legalulra teszem a termő réteget, legalább egy arasznyi vastagon, ebbe beleiszapolva a gyökérzónát. Utána jön a szerves trágya, majd ismételt földtakarás, és végül a homok, csirkézés.
A kálium és a foszfor nem mobilis? A csapadékkal lefelé sem szivárog???

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása