Az ültetési hangulat egyre csak fokozódik

A múlt héten kaptam egy telefonhívást, hogy pénteken megérkeznek az oltványok, átvehetem őket. Gyorsan lefuttattam a telepítési teendők listáját: mélyszántás kész, simító tárcsázás kész, a hidrofúrót megrendeltem, a sorok kijelölése még hátra volt. Ez tényleg mérnöki munka, ami a négy alapművelettel elvégezhető, így felkerekedtem szombaton Ákos fiammal, hogy a matek gyakorlással egybekötve karózzuk ki a telepítés területetét. A feladat roppant egyszerű: olyan térhálós kitűzést kell csinálnunk, amelynek segítségével egy 10 méteres madzaggal és egy 90 cm hosszúra levágott vessződarabbal a telepítés elvégezhető minden további méricskélés nélkül.

 

A kitűző karókat a legkeményebb legények hordják fel

 

A sorok elejét és végét kimértük egy húsz méteres mérőszallaggal. (Ha a sortávolság három méter, 28 méteren hány sor fér el Ákos? És mennyi a maradék? Tehát a két szélső sor mennyivel szélesebb? Köszönöm, hogy segítettél!) A sorok végére karókat ütöttem le. A karókat fűnyíródamillal kötöttem össze, ezek jelölték a sorokat. Polemizálhatnék itt a csavaros félázsiai bajor észjárásról, de a valóság az, hogy véletlenül jöttem rá arra, hogy a fűnyíródamil mennyire baromi jó a sorok jelölésésre. Nem szakad, nem nyúlik, piros (tehát nagyon jól látható), és elég sprőd ahhoz, hogy ne akadjon fönn minden hanton. Ezután kilenc métereket lemértünk a sorokban, ez jelöli a tizedik tőkéket. (Ha kilencven centis a sortávolság és ötven tőke lesz egy sorban akkor hány méter hosszú lesz egy sor, Áki?)

 

Vigyük át a damil a másik sorraaaaaa!

 

Ez a munka rengeteg sétálással jár a domboldalon, de végülis tíz éve minden edzés nélkül, 15 kiló túlsúllyal legyalogoltam a Kinizsi 40 km-es teljesítménytúrát, ami miatt abban a hitben élek, hogy különösebb megerőltetés nélkül rengeteget tudok menni. A fiam viszont nagyon elkészült az erejével a munka végére: hazafelé átaludta az utat a kocsiban. Bár az előkészületekkel végeztünk időre, sajnos az oltvány nem érkezett meg, így az ültetés a jövő hétre tolódott.

 

Apa, ezeket visszaviszem a raktárba!

 

A szőlő egyébként borzalmasan néz ki: a sorokat felverte a gaz. Krisztiánék kapálnak, de nem nagyon haladnak - nálunk nem volt eső az elmúlt hetekben, a föld felső harminc centije szinte teljesen kiszáradt. A napszámosok találtak egy nyúlfészket a sorok közötti gazban, és bár a fiatal gyümölcsfák egyik legnagyobb kártevőjéről van szó, mégis kihagyták egy kétméteres szakaszon a fészek környékét az "élni és élni hagyni" elve alapján. A három tavalyi barackfát megtámadták a gyapjaslepkék (valamint az erdő összes további kártevője) így már alig van levele a kis fáknak. A maradékról lepöckölgettem az élősdiket, de ha ez így megy tovább, nem tudom, mennyire bírom féken tartani magam - lehet, hogy erre a három fára mégis fogok rovarölőt használni (elsőre biológiai szert). Azt viszont észrevettem, hogy szemmel láthatóan valami elképesztő rovarélet van a birtokon: óriási számban fordulnak elő ragadozó (és nem ragadozó) bogarak, tücskök. Láthatóan pezseg az élet a szőlőben és környékén, már csak ezért sem kaszáltatom le a vágókat elválasztó réteket: az ottani dús vegetáció sokkal jobb élőhelyet kínál minden állatnak, mint - a tervek szerint - gyommentesen tartott szőlő. Ebben az aszályban hiba lenne a sorközökbe takarónövényeket ültetni, így erről letettem. Talán, ha a nyárutó csapadékos lesz ....

 

Így néz ki a tavaly kialakított út: buja gyep fedi.

 

A hajtásokat meg kell kötözni, ez lesz a kapálás utáni feladat, és most lenne ideje a hajtásválogatásnak is. Ez utóbbival kapcsolatban azonan nagyon óvatos duhaj vagyok, különösen az oltás évében: pár éve közvetlenül a hajtásválogatás után dőlt meg tőlünk néhány kilométerre, Kab-hegyen az országos szélrekord. Így eszem ágában sincs addig hozzányúlni a szőlőhöz, amíg az első bújtatószálat el nem érik a hajtások, de különösen nem állítom be az átoltásra váró tőkéken a kívánatos kettő db hajtást. Majd pár hét múlva, az átoltó csapattal leszedetem a felesleget.

 

A permetezéssel kapcsolatosan: a szőlőben kártétel nem látszik, semmilyen gombának nincs nyoma sem. Ameddig lehet, az ökológiai gazdálkodás szerint védem a szőlőt: most Prev-B -vel fogunk permetezni, ami gyakorlatilag bór (B) lombtrágya. Mivel a Biocont komolyan riadóztat a gyapjaslepkék miatt, vettem Dipelt, ami bac. tehurengiensis alapú rovarölő, de remélem ez is rám romlik, mint a hat évvel korábban vett adag.

 

Munka után mondtam a fiamnak, hogy most berúgunk (azaz megkóstoljuk a borokat). A rizling forrássa ellustult, alig pötyög (rengeteg cukorral), a sárfehér viszont gyakorlatilag zajos erjedésben van: az úszófedő tetejéről kb. négy liter félig tört bort itattam fel egy ronggyal. Mentek majd át élesztőt onnan a rizlingbe, de most nem akartam bolygatni a borokat, mert fáradt voltam. Hazafelé menet még betértünk Füreden a fagyisorra, ahol a hűvös szélben a vitorlázók divatbemutatóját ellenpontoztuk a közepesen koszos munkaruháinkkal.

2013.05.12. 22:54
Címkék: telepítés

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr205296530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jelenik Dániel 2013.05.13. 10:58:12

Ismét egy jó bejegyzés.
Nekem sajnos tegnap húzták át a terveimet, ahova gyümölcsfákat akartam ültetni, oda kell majd a szőlőt, ahova a szőlőt oda a gyümölcsöst, olaszrizling helyett zenitet javasolnak. Amihez hozzá tették, hogy dupla annyit ültessek gyümölcsből is meg szőlőből is mint szeretnék, mert a közeli elhanyagolt földekre befészkelt vadak mindent megesznek. Jobban járok ha nem is találkozok a szomszédokkal :)

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása