Savra szüretelni: faszság

Sok jó nagy marhaságot hallottam már életemben, ezek között azonban talán a legnagyobb a savra szüretelés elmélete. Több, elismert szakirodalom szerzője is elmehet a kurva anyjába, mert nagyjából amit ebben a támakörben összehordtak, az a hozzánemértő gyökérség és a a kirívó balfaszság között van félúton. Először is: baromira nem igaz, hogy a must forrása során az eredeti savtartalom 10%-a elvész. Nem vész el. Annyira nem, hogy igaz az az elsőre hihetetlennek tűnő állítás, hogy egyes esetekben a savtartalom nő. Nálam is nőtt, 6,5-ről egészen 7,5-re.

 

Persze minden rosszban van valami jó. Egyrészt tudom, hogy az új szőlő ebben a termesztéssi rendszerben nem fog érdemben működni. Gyorsan át is állok Lens Moser művelésre. Másrészt az új szőlőt már eleve így alakítom ki. Harmadrészt világos, hogy aszályban a szőlő ugyanolyan semmitnemérő, ízetlen termést hoz, mint monszun idején. Kóstoltam most is szőlőket, ízük alig volt, ellenben egy szalmára jellemző aroma dominálta az egészet. Negyedrészt elhúzódó virágzásban csak a legalsó a fürtöket kell meghagyni, akármilyen madárkásak is. Ötödrészt a szüretnél egyáltalán nem szabad figyelembe venni a savmérés eredményét. Hatodrészt aki a szüret előtti savmérésről egyáltalán beszél, azt minden különösebb köntörfalazás nélkül egyszerűen tarkón kell fosni.

 

Ilyenkor télig az izgatott várakozás ideje jön, hogy vajon hogyan is alakul a bor. Szerencsére idén megkíméltem magam ezektől az izgalmaktól, amikor úgy döntöttem, hogy nem hagyom a savakat elégni. Úgyhogy tavaszig ezen a blogon nem találkozunk.

2011.10.01. 19:07

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr803270536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

valópapa 2011.10.02. 09:30:42

Hát, ez után a bejegyzés után tényleg kell egy kis szünet. Jó pihenést!

fiatalborivo 2011.10.02. 21:38:31

Hát Rambo meg mondom őszintén nem értem miről szól ez a bejegyzés. Szerintem igen is kell figyelni a szőlő savtartalmára, vagyis sokkal inkább arra hogy az érés során a savakat addig engedjük csak csökkenni amíg a kívánatos szintet elérik. Ezt viszont azért akinek nincs precízen összerakott nyelve csakis a mérésben bízhat. Így szerintem fontos az ellenőrzés azoknál akik nem tudnak vérprofin szőlőt kóstolni. Másrészről ha a szőlő savtartalma kívánatos szint alá süllyed akkor savat kell pótolni hogy iható, eltartható, élvezhető borod legyen. Ez viszont nehezebben kivitelezhető mint a mustjavítás. Nem azt mondom hogy jó ha a mustot vagy cukorral javítjuk, vagy savval. Az a jó ha egyiket se kell. Szerencsére idén ehhez minden adott volt nálunk. De ha váasztani kell hogy savat pótlok hogy legyen 19-20as mustfok mellett savtartalom is vagy 7es sav mellett leszedem 16-17es cukortartalommal és inkább cukrot pótlok akkor én a másodikat választom. Én így gondolom, de győzz meg az ellenkezőjéről.Üdv

fiatalborivo 2011.10.02. 21:42:53

Ja és az hogy a téli időszakban csak várunk az nettó hülyeség szerintem. Én szoktam durva söprőt eltávolítani, aztán kénszintet beállítani és még novemberben még egy fejtést elvégezni amikor leviszem a lukba a présházból a már kész bort. Ekkor szintén be kell állítani a megfelelő kéntartalmat. Aztán a feltöltés, illetve a folyamatos kóstolások is szükségesek a bor ellenőrzésére, hogy miként fejlőik, De lehet csak én csinálom így...

IWAS 2011.10.03. 00:29:31

Szerintem legalább két megoldás van. A kevésbé jó: savtompítás. Az általam favorizált: veszel alacsony savtartalmú szőlőt, készítesz belőle bort, majd a kettőt - ízlés szerinti arányban - házasítod. Célszerű lenne erősen illatos fajtát vásárolni (talán sárgamuskotály még van szüret előtt valahol; az irsai olivér nagyon korai, a tramini korai érésű, így ezek már valószínűleg nincsenek). Persze extra szőlőhöz extra erjesztő- és tárolókapacitás is kell, amivel nem tudom, hogy rendelkezel-e.

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2011.10.03. 10:07:19

"a must forrása során az eredeti savtartalom 10%-a elvész. Nem vész el. Annyira nem, hogy igaz az az elsőre hihetetlennek tűnő állítás, hogy egyes esetekben a savtartalom nő. Nálam is nőtt, 6,5-ről egészen 7,5-re."

ALAPFOKÚ biokémiai ismeretek birtokában is evidens, de minimum sejthető:

anaerob glikolízisben (oxigénmentes cukorbontásban) savak keletkeznek: ettől van pl. az izomláz is

Ezt a népet sajnáljam? · http://www.youtube.com/watch?v=FABqq_jjRRo 2011.10.03. 10:09:08

ha marketingnek is szánod a blogodat, javaslom a "faszság" és hasonlók kerülését

exian · http://csabatanya.blogspot.com/ 2011.10.03. 17:08:41

Őszintén szólva nekem is furcsa ez a stílus itt. Meg egy kicsit kétségbe is ejt, hogy akkor most tarkón lettem **va, mert hogy én épp idén először foglalkoztam olyannal, hogy sav. Nem kimondottan arra szüreteltem, de ha más lett volna a bemérés eredménye, mint ami lett, akkor vártam volna még a szürettel. Szóval nem tudom, hogy akkor most hol van, és mi az igazság, mivel mindenki-mindenhol mást mond/ír. Na mindegy, ez a szép ebben :) De a bejegyzés trágár stílusa tényleg meglep, és személy szerint zavar is, de ez persze már az én egyéni szoc. problémám-érzékenységem.

k_cs 2011.10.03. 21:05:25

Sztem Rambó csak kicsit pityókás hangulatban volt szombaton, ezért volt a szókimondó beírás... de ez mindannyiunkkal előfordult már, az dobja rá az első.......

papp_schubert 2011.10.04. 10:23:11

Én sem szeretem a trágárságot, de szerintem amennyi segítséget ezen a blogon már kaptunk Rambótól... nyugodtan felülemelkedhetünk rajta. Másrészt érthetően dühítő, ha az egész éves munkánk kárba vész, holott szorgalmasan dolgoztunk, szántunk rá időt, pénzt és még elméletileg felkészültek is vagyunk. Jó tanulság ez, az elméletekre. Csak a saját példámat mondhatom: tized annyi tapasztalatom sincs mint Rambónak, mindent elolvastam, amit lehetett, észrevettem a rengeteg ellentmondást és sokszor a belső megérzésemre hallgatva cselekedtem. Persze vétettem hibákat is, de egyelőre úgy tűnik, a borok jó úton járnak. Rambó, tudom nem kértél tanácsot, és ne haragudj érte, de, ha kidühöngted magad, nézd meg, hogy mit tanulhatsz ebből az évjáratból pincetechnológiailag. Én például a tavalyiból megtanultam a szőlőpálinkafőzést. Nem az volt a cél, de hát ember tervez... Kipróbálhatod a savtompítást. Nyilván Neked sem ez a cél, de egyszer azt írtad, ebből szeretnél majd élni, mert ezt szereted csinálni. Akkor viszont tudni kell ezeket is, főleg egy kisbirtokon, mert nem mindig kegyes az ég. És első kézből tudom, név nélkül, de komoly presztízsborászok is élnek a törvény adta lehetőségekkel. És a házasítás sem rossz ötlet. Szóval fel a fejjel, várunk vissza!

Landord Geriba 2011.10.04. 22:55:37

Nem teljesen ertem, miert van Rambo ugy elkeseredve.
1. A Mercz konyv szerint az optimalis savtartalom 6-7. A 7.5 nincs ettol nagyon messze. Allitolag ha sepron hagyjuk, akkor vegbemegy 1-3 het alatt a spontan almasavbontas.
2. Vajon az oldott szen-dioxid mennyivel befolyasolja a savtartalmat?

oregdiak 2011.10.07. 12:07:22

Egy pár éve "szótlanul" olvasom RAMBO blogját, a hozzászólásokat, a véleménycseréket mint a Kiskunsági homokon született és élő hobbi szőlőtermelő egy pár apámtól örökölt és igen elhanyagolt tőke szomszédságában.
RMBO-t valami erős érzelmi hatás érhette, mert a szőlő kiforrott levének elfogyasztása után az ember egyre barátságosabbá, jobb kedvűvé válik.
Bízom abban, hogy a későbbiekben is érdeked témákról és még lágyabb, selymesebb hangon írja le birtokának fejlődését, amihez sok erőt és jó kedvet kívánok.

mullerg 2011.10.21. 14:54:34

Nekem a fiatal ültetvényemben tavasszal 96%-os elfagyásom volt, a tőkék nagy része ugyan újrahajtott, de termés már nem volt rajta, és a kinézete is siralmas lett.
Szóval néha lenne a hangulata az embernek ilyen hangnemben írni.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2012.01.25. 10:42:44

@oregdiak: ez inkább a gondolatok szőlőművelés közben rovat lehetett.

a napi lágyságot a 'tarkón fosni' kifejezésben rejtette el.

amúgy tényleg kissé kirohanás hangulata van.

volt egy hír 1-2 éve egy alföldi, méretesebb szövetkezetről, akik 100egynéhányan összeállva oldották meg a gépesítést, pályázást, feldolgozást, ilyesmiket, és becsületes palackos bort is csináltak, de most nem jut eszembe milyen néven.

nincsen több ilyen példa azóta? egyedül maradtak? (és egyébként működnek még, ugye?)

oregdiak 2012.01.25. 11:55:33

@Szomjas Gödény:
Az elejéről: Valóban úgy van ahogy írtam, csak a nyugdíjba menetelem után(7éve) kezdtem neki a szőlő rendbetételének Ócsa környékén. Előtte nem volt időm, mert napi 12 órát dolgoztam egy külszíni bányafejtésen. A szőlőművelőket, csak apám barátait, vagy azok rokonságát ismerem. Mint tudod a Kiskunság a Duna-Tisza köze és én annak is a felső felében élek.
Ez a blog, amelyet a Rambó indított, sok érdekes figurát hozott össze. Inkább, csak a hsz.-eket olvasom és ritkán reagálok. Nagyon jó hsz-ek vannak, élvezem a különböző helyről, vidékről jött kommentelőket.
Visszatérve a kérdésedre, nálunk a Babádi Állami Gazdaság borászata volt, de azt megvette valaki és az enyészeté lett, amit sajnálok.
További jó egészséget kívánok mindenkinek a kezdődő tavaszi munkálatokhoz.munkálatokhoz

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása