Új szőlőtermesztési rendszer apósomnál

Apósoméknak van egy nyaralójuk a Balatonon. A szomszéd öregúrral együtt művelik a szőlőt, ami leginkább azt jelenti, hogy Kornél bácsi (85) apokaliptikus képzelgései alapján tervezik a növényvédelmet. Apósom mérnökember, pontosan vezeti a permetezési naplójában, hogy miként próbálja a családját, valamint az őt körülvevő ökoszisztéma nagy részét eltenni láb alól.

 

2007-ben a hét permetezésből két alkalommal vetettek be Karate-t, és öt alkalommal Bi-58-at, 2008-ban a kilenc permetezésből 3 Bi-58, 2 Karate és egy Unifosz csapással támadtak környezetre, míg 2009-ben a hét permetezésből 4 alkalommal Karate és egy alkalommal Bi-58 képezte a támadó éket. 2009-ben az utolsó permetezésnél ráadásul valami ragaccsal rácementálták a permetszert a szőlőre, úgy, hogy az több napos(!) áztatás után sem oldódott fel egy cseppet sem. Ez volt az a pont, ahol megtiltottam a családomnak, hogy egyen a szőlőből.

 

Apósom értelmesen állt a kérdéshez: egyrészt észlelte, hogy amikor nálam szüretelünk, rengeteg élet van a növényeken: főként fülbemászók, pókok, de mindenféle egyéb ízeltlábúak is jönnek-mennek - ennek ellenére a tőkéken bőségesen van levél, és jele sincs annak a bibliai mértékű sáskajárásnak, amire ők készülnek a túlparton. A család eltiltása nagyon rosszul esett neki, ezért úgy döntött, hogy Kornél bácsi helyett velem konzultál szőlő ügyben - így jócskán átalakítottam a szőlő egy részét.

 

Egyrészt tavasszal megmetszettem, a több méter hosszú karokat levágtam, és csak 7-10 rügyet hagytam tőkénként. Másrészt, az eddigi támrendszert alacsonynak találtam, ezért egy kettős-függöny szerű (de nem olyan, mert az adottságok nem tették lehetővé) támrendszert javasoltam, ami azt eredményezi, hogy a tőke katlanszerűen ki van nyitva. A másfél méter magas oszlop végére kb. 1m széles lécet tett (egy másfél méteres T betű formát kell elképzelni). A T betű két szélére feszítette ki azokat a drótokat, amelyek a hajtásokat tartják. Az egy méteren elhelyezkedő vezetőszálra lekötött vesszőből előbújó hajtásokat ezeken a drótokon vetette át, és hagyta megnőni a földig. Így sokkal több levél jutott egy fürtre. A metszés után gondosan leválogatta a fürtöket, a fertőzött leveleket (megteheti, alig pár tőkéről van szó) - és persze teljesen elhagytuk a rovarölőket.

 

Az idei termés (a nem akármilyen nehéz növényvédelmi év ellenére) megmaradt, sőt, sokkal finomabb, vékonyabb héjú - és nem utolsó sorban - egészségesebb, mint eddig volt. Apósom is elgedett a dolgok alakulásával. Én meg örülök, mert egyel többen vannak a jó oldalon. A múlt héten hozott egy kosár szőlőt - nagyon finom (bár kicsit még éretlen).

2010.09.05. 19:08

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr82273564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cirfandlia 2010.09.14. 08:55:50

Hát igen; nagyon sokan ész nélkül nyomják... A mi szomszédunk is - júliusban permetezés közben rákérdtem, hogy mivel/mire megy (mert éreztem a rovarirtó jellegzetes szagát) és büszkén mondta hogy a bogarak ellen - mert ilyenkor kell. Az hozzátartozik, hogy cca. 20 éves pályafutásom alatt nem láttam még molyt mifelénk a szőlőben, az atka ellen meg tudvalevőleg árt a rovarölő- kiölve a természetes ellenségeket. De nem tudtam meggyőzni.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása