Reveláció

Tegnap volt a Művelt Alkoholista blog tízéves szülinapi partija, amire mint kétszeres cikkíró(?) vagy mint rendszeres kommentelő(?) meghívást kaptam. Remek alkalom volt arra, hogy személyesen megismerkedjek azokkal az emberekkel, akikkel eddig csak nickname-ként, kommentekben beszélgettünk.

 

Földalatti mozgalom titkos összejövetele

 

A buli lényege az volt, hogy a meghívást elfogadó borászok hoztak két üveg bort magukkal, egy sajátot és egy másik termelő borát. Kocsival voltam, így nem ihattam, de a Szászi Endre (akiről annyi jót olvastam az Alkeszen és Albert gazda által) által hozott 2006-os Szentgyörgyhegyi olaszrizlingnek nem tudtam ellenálni, ezt a bort megkóstoltam.

 

Szó bennszakad, hang fennakad,
Lehellet megszegik. -

 

Ez az a rizling, ami a lehető legteljesebb mértékben hasonlít arra, amit szeretnék csinálni. Könnyeden elegáns, tiszta, harmónikus, se a terroir se a fajta nem uralja - soha nem ittam még ilyen jót. Szászi Endrével megbeszéltem, hogy az Egyetlen Igaz Technológia sorozatban ő lesz a következő borász.

 

Nem állítom, hogy minden tévút volt, amit eddig csináltam, de az biztos, hogy némi irányváltásra szükség lesz. A technológiai sorozatban többen beszélnek a must ülepítésének szükségességéről. Én eddig azt gondoltam, hogy az egyenes, egyszerű, "paraszti" bor így nem készíthető. Azt hiszem, ebben tévedtem, idén mindenképpen kipróbálom az ülepítést. Nem teljes újrakezdésről lesz tehát szó, hanem egy újabb technológiai elemet vonok be a bor készítésébe, amitől elegánsabb, letisztultabb bort várok. A következő három évet erre szánom. Addigra termőre fordul az átoltott régi vágó is, és ezalatt csak egy szőlőre, a rizlingre kell koncentrálnom, ezen tudom finomítani a technológiai eljárást. Egyelőre nem a megérkezés a fontos, hanem az út.

 

A cél, megszűnte a dicső csatának,
A cél halál, az élet küzdelem,

 

Izgalmas idők jönnek.

 

2010.08.26. 09:51
Címkék: kóstolás tervek

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr832248821

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyberényi szőlőskert · http://nagybereny-szolo.blogspot.com/ 2010.08.31. 19:40:50

Konkrétan miként megy ez az üllepítés? Maga a folyamat és, hogy miért lesz ettől jobb egy bor. Kaptam ajándékba 2-300 kg szőlőt, így elkészíthetem életem első borát, jó lenne jól kezdeni a borászkarrieremet. :-)

A Te borodat is kóstolták? Milyen értékelést kapott?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.09.02. 14:01:13

Beletöltöd egy tartályba a mustot, adsz neki egy kevés ként, és 6-8 órát ülepíted. A hordóba már csak az üledékmentes must megy.

A "szediment" - apró szemcsék a mustban - emeli a forrás hőmérsékletét, és így hamarabb és magasabb hőmérsékleten lezajlik az erjedés, ami segíti az illatanyagol elillanását. Ülepítéssel ez megakadályozható.

nagyberényi szőlőskert · http://nagybereny-szolo.blogspot.com/ 2010.09.02. 20:16:12

@RAMBO: Értem, azt hittem valami összetettebb folyamat. :-)
Így fogok tenni, ha eljön az ideje.
Köszi!

Cirfandlia 2010.09.14. 08:49:34

Hát azért nem csak ez az ülepítés értelme; számos szennyező anyag - növvédő szermaradék, sár, por, bogyóhéjdarab zúzalék stb- van a mustban, ami egyes vélemények szerint nem használ az erjedésben.
Sztem évjáratfüggő, hogy mikor kell - pl. idén, ha sok lesz a beteg, rothadó bogyó vszinű én is fogok. Szoktam még lefagyasztott pillepalackokkal hűteni a mustot; mert sokkal jobban ülepedik - és véletlenül sem indul be a forrás - ami megakadályozza az ülepedést.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása