Tavaszi teendők

Ez a tavasz elképesztően sok munkát hoz, és sajnos - a szorgos gyógytornázás ellenére - még mindig fáj a derekam. A dolog fizikai munka részéből tehát csak mérsékelten tudom kivenni a részem - ami nagyon rosszul esik. A doki tanácsára vettem egy gyógyövet, ami fémpántokkal fogja a derekat, elvileg ezzel nehezebben tudom meghúzni a hátam.

 

Metszés előtt

 

A múlt héten felvettem a tőkeleltárt, összeírtam az új területet. 440 körüli tőke lenne rajta, de százaléka hiányzik. Ezt a szőlőt kihasználták az utóbbi időben, így tőkepótlásra nem került sor. Még beszélnem kell az oltványossal, hogy kelleni fog ennyi új rizling.

 

Az új terület metszését kiadtam bérmunkába a szeprente kihordásával együtt, ez a múlt héten el is készült.

 

A következő munka a támrendszer javítása lesz: a karók rendkívül rossz állapotban vannak, és egyes oszlopokat is elnyomott a szél. A karókat meg kell még vennem, mert a rendelkezésre álló készlet nem elegendő, és gyakorlatilag lekötözéskor a teljes szőlőt újra kell karózni.

 

A betonoszlopok felső lukaiban nincs drót, amivel kiegészítem a támrendszert, mert magasra fogom engedni a hajtásokat. Persze a drótot is meg kell venni, és be is kell fűzni, amíg nincsenek új hajtások, mert azokat levernénk, amikor a drótokkal bohóckodunk.

 

Lemosó permetezést is kellene csinálni az új szőlőben, amolyan bemutatkozó jelleggel. A talajt csalán ázaléklevével fogom beöntözni - ebből rendkívül sok szerves anyag, és mindenféle mikroorganizmus képes kiázni, így a gyomirtózott területre jól jön elsősegélyként.

 

Az új muskotály sor és a két kivágásra ítélt sor

 

A régi területen először is kivetettem azt a két sort, amely valamilyen átültetési kísérlet miatt került be a szőlőbe (még az előző tulajdonos által). Most így ott 13 sorom van, amelyből egy teljesen új telepítésű sárga muskotály. Ezzel el is nyerte a végleges térállását a szőlő. A maradék sorokból hármat teljesen kivágatok, és helyére furmint (2 sor) és juhfark (1 sor) kerül. A meglévő szőlőt átoltom sárfehérrel (4) és góhérral (5). Az átoltás április-májusban okoz munkacsúcsot, ami megoldható.

 

Az új borok alakulnak, egyelőre nem tudok nyilatkozni róluk semmit. A rizling mintha idén is fás lenne, de ez az íz hol felerősödik, hol eltűnik a borból. Az Enikő érzetre jóval savasabb, mint a rizling. Noha mindkettő elképesztően testes volt még egy hónapja, most mintha elvékonyodtak volna, amit nem értek. A második fejtést is megcsinálom hamarosan, most, hogy a pince melegedne, megkapják a kénadagjukat is.

 

A pincében is lesznek változások. A technológiai sorozatból az a tanulság jött le nekem, hogy nagyobb hordókat kell beszereznem a forraláshoz, és a meglévők - valószínűleg - sohasem lesznek elég jók ászkolásra. Így megrendeltem egy 400 és egy 300 literes hordót, és próbálok szerezni 225 literes használt hordókat az ászkoláshoz. Egyre inkább érzem, hogy mit kellene csinálnom a pincében ahoz, hogy jobb borom legyen.

 

A borospince belépőjébe például felszereltetek egy légkondícionálót, amellyel nyáron is biztosítani tudom a 16C fokos hőmérsékletet az előtérben - így a pince sem fog jobban felmelegedni annál, sőt, remélem tartani tudja a 14C fok körüli hőmérsékletet.

 

Borzasztó sok munkám lesz - ez szolgáltat témát bőven. A technológiai sorozatot egy picit ezért pihentetem, és majd a nyári kóstoltatások idején kunyerálok időpontot a magiszterektől.

 

2010.03.15. 14:40

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr651841337

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fiatalborivo 2010.03.16. 12:22:16

Átoltáshoz Te értesz és csinálod vagy csináltatod?
Milyen a megmaradás, eredés valószínűsége?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.03.16. 13:08:25

Az átoltást egy tapasztalt segítséggel fogom csinálni, én (még) nem értek hozzá. Ígérem, beszámolok róla, egyelőre semmit sem tudok az eredési hányadról.

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.03.17. 21:45:36

Egyszer szívesen olvasnék a hosszútávú tervekről is. Ha vannak ilyenek az elgondolásodban. Mekkora területnél állnál meg? Lehetséges-e, hogy átállnál megélhetési művelővé, borkészítővé? Ha nulláról kezdenél milyen szőlővel, milyen pincével, stb., stb.
Futurisztikó á la Rambo. Intresszantó. :-)

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.03.17. 23:11:44

Nézd csak! szolo.blog.hu/tags/tervek

Itt írtam le, hogy miként alakítom ki/át a birtokot. Még egy kis (200négyszögöl) birtokot szeretnék mocsár dűlőben, permi vörös agyagos területen - csak azért, hogy minderális bort is tudjak csinálni, mert a tisztán fajtajellegeset sokan "túl egyszerűnek" tartják. Lehet, hogy oda tisztán furmintot tennék - szintén a trend miatt.

Ezen a területen még - ha megöregszem - tihanyi fekete szőlőt szeretnék termelni, és abból vörösbort. A csömöszölés helyben lakást igényel - ez egyelőre nem megoldható.

A "megélhetési borkészítéstől" még elképesztően messze vagyok. A feleségem szerint ennek egy darabig még így is kell maradnia. A gazdaságos birtokméret 3-5 Ha körül van, nekem annyi sohasem lesz.

poldy 2010.03.19. 10:55:23

De jó! Ilyet is lehet olvasni?! Mintha, az én szőlőmet láttam volna. Azt látom, értesz a dolgokhoz...

Cirfandlia 2010.03.24. 14:27:12

hoppá, jól meggondoltad? átoltod a komplett régi rizlinget? miért nem az újonnan vásárolt részt?
A régi beállt ültetvényedben nincs hiány, egyöntetű az állomány, a lombfal... én azt nem bántanám. nem is tudtam ezekről a fajtaváltásokról.... oltócsap megvan már?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.03.24. 17:03:30

@Cirfandlia: szia! igen, meggondoltam, mert az új ültetvény egyöntetű, tiszta rizling, ahol csak a hiányokat kell pótolnom - a régi viszont sok "egyéb" fajtát is tartalmaz. Így a logika azt diktálja, hogy azt oltsam át - akkor biztosan az lesz benne, amit akartam tenni.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása