Gohér szűztermés


A hétvégén húszra húztunk lapot, és szerencsénk volt. Eredetileg csütörtökre terveztük a gohér szűztermésének leszedését, de a hét eleji forróságot végül nem találtam jónak a szüretre. Krisztián mért egy majdnem 19-es mustfokot szerdán reggel, és mivel csak két napos esőre volt kilátás, úgy döntöttem, hogy hagyom egy cseppet visszaesni a cukorfokot - mert a gohérból könnyed bort szeretnék készíteni. Pénteken egy kisebb eső volt, olyan dologmulasztós idő, de a SmartVineyardon megnéztem, 11 órára felszáradtak a levelek. Szombatra a meteorológia 10 mm esőt jósolt (lett belőle kétszer annyi) és amint láttam, hogy a Balatont elhagyják az esőfelhők (9 óra felé), kocsiba pattant a család, és elindultunk szüretelni.

 

Péntek-szombat időjárása

 

A szüretet délutánra terveztem, és ahogy mentünk át a Dunántúlon, úgy tisztult az idő. Dörgicsén már hűvös fogadott, aminek nagyon örültem, mert így alacsonyabb hőmérsékletű must kerülhetett a pincébe. A szüretet végül délután kettő körül kezdtük el, amikor már felszáradtak a bogyók, és a nap is kibújt a felhők mögül. A szedés alig fél óráig tartott, amit gyors léelválasztás és a nagyon-nagyon kíméletes préselés követett. Az előprésmust 18 cukorfokos volt a mérés szerint (a présmust ennél jóval édesebb) - de sikerült belül maradni a 18,5-19,5MM határokon. A mustot üvegballonba tettem ülepedni, majd másnap lefejtettem a színét, és azt tettem el forrni. A másnapi kóstoláskor nagyon szép tiszta ízű mustom volt, ami enyhén megcsiccsent - elindult a forrás. Lesz kőkemény 20 liter seprős újborom.

 

Remélem, ez az év azért még tartogat néhány szép szüretet. Az időjárás egyelőre 2013-ra emlékezetet, amikor forró nyár után borongós, esős ősz jött.

2015.09.07. 22:22

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr817768578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

grano · http://fuxvolgy.blog.hu/ 2015.09.09. 20:41:21

Kedvet csináltál ehhez a tisztább mustból induló borhoz.
Közel 50l Chardonney mustom 19 fokos lett és a pince hidegében az elmúlt 3 napban sem indult be. (Majdnem megmarad szőlő lének olyan finom volt, tiszta volt a mustja).
Kapott 5g ként meg egy félzacskónyi hidegtűrő fajélesztőt a tiszta rész, a szmötyi egy picit több ként meg ahhoz is raktam az élesztőből.
Kíváncsi leszek az eredményre, így ebben a pincében még nem készült bor.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.09.10. 13:10:46

@grano: elég lett volna kivenned belőle egy öt literes üveggel, felvinni a lakásba, szoba-melegre, és másnap már forrt volna, a saját élesztőjétől ez a kis tétel. Ezzel - hőkiegyenlítés után - be lehetett volna oltani a többit. Fajtaélesztő szerintem csak akkor kell, ha nagyon magas a cukor, és nem vagy abban biztos, hogy végbemegy a forrás. De azt mondják, hogy minden erjedési probléma lényegében hőmérsékleti probléma - tehát lehet, hogy a pincédre (most) picit rá kell fűteni.

grano · http://fuxvolgy.blog.hu/ 2015.09.11. 07:21:39

@RAMBO:
A melegítésre én is gondoltam, de olyan kevés a bor, a pince meg ahhoz képest nagyon nagy (valaha 30 hektó jóféle kadarka is volt benne nem túl nagy hordókban), szóval nem érné meg.
Inkább a hidegtűrő élesztőt választottam.
Holnap szedjük a kékfrankost, abból egy kis rozét is szeretnék csinálni, asszem azt erjedni felviszem majd a tanyába.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása