Állítható huzalmagasságú támrendszer

Az új szőlőkhöz fém támrendszert telepítünk, mégpedig azért, mert ezt a legkönnyebb művelni. A legnagyobb előnyt a befűzőszálak (vezetőszáltól számított) magasságának állíthatósága adja. Ez azt jelenti, hogy ahogyan a szőlő növekszik, úgy lehet emelni vele a befűzőszálakat - míg a hagyományos támrendszernél a szőlőnek bele kell nőnie a vezető szálak közé, és csak 30 cm-es hajtáshossznál nyújt támaszt a hajtásnak a befűzőszál, ami lényegében azt jelenti, hogy egy szeles napon minden hajtáscsúcs letörik. Mivel a hosszanti növekedést segítő hormon a hajtáscsúcsban termelődik, a szőlőben túlsúlyba jut a bokrosodásért felelős hormon, ami a hónaljhajtások elburjánzását eredményezi.

 

Felállítottuk a támrendszert

 

A támrendszerek közül én a Reisacher rendszert választottam, amit Szászi Endrénél láttam, és aki nagyon jókat mondott róla. (Igazából Dr. Reisacher a rendszer neve, ami gondolom a kifejlesztőjéről kaphatta a nevét, de a fickóról semmit sem találtam a neten, így a minden bizonnyal kalandos életút ismertetésétől el kell tekintenem.) Dörgicsén általánosan kétféle rendszert használnak: az egyikre elég sok panaszt hallottam, a másikkal jobbára elégedettek a tulajdonosaik. Ez utóbbi és a Reisacher támrendszer forgalmazóját kerestem meg azzal, hogy most egy próbatelepítésről lenne szó, és ha beválik, akkor több hektárnyi támrendszert fogok venni két éven belül. Ehez azonban szaktanácsra lesz szükségem, mert még soha nem telepítettem fém támberendezést. Érdemi segítséget csak a Pannónia Vitnyéd áruháztól kaptam, akikkel hosszadalmasan, egészen részletekbe menően leveleztük le a szükséges berendezéseket, az oszlopok típusait, előnyeit, a végoszlop-lehetőségeket, egészen a huzalfeszítő szemek specifikációjáig.

 

A támberendezés alkatrészlistájának kiderítéséhez néhány lényegi kérdésben döntenünk kell. Ezek közül talán az egyik legfontosabb a végoszlop kérdése. Lehet vegyes támrendszert is építeni, ilyenkor a végoszlopok fából vagy betonból vannak. Ennek az a legnagyobb előnye, hogy a traktor egy szűken vett forduló közben nem nyomorítja el a végoszlopot. Hátránya viszont, hogy aki ezt választja, az lemond a változtatható huzalmagasságról (azaz a támrendszer nyújtotta legnagyobb előnyről). Ilyen esetben a fém oszlopokon található füleket (amelybe be lehet akasztani a huzalt) gondosan rá is kalapálják a drótra - nehogy egy végoszlop csere után esetleg rendeltetésszerűen lehessen használni az oszlopot. A magam részéről ezt elég béna dolognak tartom, mert ott áll a drótpár egymástól három centire, és lehet letördelni a kiálló hajtásokat, ahogy megpróbáljuk beleküzdeni a hajtásokat ebbe a résbe.

 

Nem muszáj a végoszlopokat Griple bovdennel lekötő csigához kikötni, megáll az akkor is, ha egy nagy követ elásunk, és sima keritésdróttal ehez kötjük ki a végoszlopot és a vezetőszálat sem kell a sor mindkét végén Griple end posttal rögzíteni - azaz lehet spórolni is az alkatrészeken -, de én mindent szabályosan szerettem volna csinálni, ezért az ajánlott technológiát használtam, amivel viszont elképesztően gyorsan lehet dolgozni. A Reisacher rendszer telepítése kb. harmada annyi időt vett igénybe, mint a másik vágóban a támrendszer átalakítása betonoszloposra. Nekem fa és beton támrendszerben volt eddig csak gyakorlatom, mindkét esetben a gödrök készítése, az oszlopok cipelése, a végoszlopok feldrótozása, a vezetőszál megfeszítése elég nehéz munka volt - a fém támrendszer kialakításakor mindez gyerekjátéknak tűnt.

 

Ha eldöntöttük, hogy az állítható huzalmagasságú támrendszert rendeltetésszerűen fogjuk használni (azaz nem bénázzuk el a dolgot rögzített huzalozással), akkor nekiláthatunk a támberendezés méretezésének. Ez az oszlopok magasságának meghatározását jelenti, ami két fontos paraméter alapján történik:

  • a vezetőszál földtől számított magassága (középmagas vagy magasművelést szeretnénk);
  • a tervezett hajtáshossz

Nekem a képlet elég egyszerű volt: egy méter magasan szeretném a vezetőszálat, mert ez nekem így a legkényelmesebb, és egy méteres hajtáshosszot szoktam hagyni - következésképpen az ültetvényem két méter magas lesz. Ehez 1,7-1, 8 méteres magasan futó felső befűzőszál megfelelő , mert a legfelső 20-30 centiméter megáll magától. Ez azt jelenti, hogy a nekem a 2,7 méter hosszú oszlopokat kell megvennem, amit 85 cm mélyre kell a földbe süllyeszteni.

 

Az oszlopokon többféle "fül" kialakítás választható, van külső "S" füles, belső füles és van kombi füles oszlop is (ez utóbbi azok számára, akiket megzavar a választási lehetőség).

 

Én a belső füles oszlopot választottam, mert ez szerintem jobban tartja a drótot, ha a szél cibálja a támrendszert. A Pannónia Vitnyéd ajánlása szerint ezekhez az oszlopokhoz 3 méteres végoszlopot kell venni (itt egyenkampózás van).

 

Az oszlopok meghatározása után a művelésmód szerint meg kell határozni a  drótok számát. Én a három pár befűzőszálban hiszek, de mindenkinek a saját belátására bízom, hogy megelégszik-e kettő párral. A magam részéről nem szeretem a vezetőszál alatt futó lekötő szálat, mert nem tudok átbújni a sorok alatt, és fürtválogatáskor túl mélyre kell hajolni hozzá. Szóval én a vezetőszál - három pár befűzőszál összeállítást választottam.

 

kengyel.png  A befűzőszálak végére kellenek Gripple rögzítőszemek, egy láncocska, és egy kengyel, amit az oszlopra kell akasztani. (A képen a befűzőszál nem látszik.)

 

Ha a szükséges döntéseket meghoztuk, akkor össze lehet állítani a bevásárló listát. Az enyém így néz ki:

 

Reisacher támrendszer tartozékok kiszámítása (KATT A KÉPRE!)

 

 

Fontos! Ha nincs még, akkor vegyünk Gripple fogót (ez egy egyszerű célszerszám, amivel meg lehet feszíteni a huzalokat) és az oszlopokhoz leütő gombát (ez egy hasított vashenger, aminek a végét kell ütni, így nem verjük szét az oszlop tetejét).

 

A rendelés után megjön az áru. Érdemes idejekorán megrendelni a dolgokat, mert ha keveset rendelünk, akkor bizony várni kell addig, amíg egy kamionnyi import megrendelés összejön. Ha megérkeztek az oszlopok, akkor rézsútosan megdöntve kell tárolni őket egy darabig, esőben áztatva, napon süttetve, amíg szürkére nem nemesedik a színe. Ezzel egy olyan oxidréteg jön létre a oszlopon, ami (a tüzi horgonyzott bevonaton túl is) védi azt a korróziótól. Jó tanács: az oszlopkötegek fém kapcsokkal vannak összefogatva, ami viszont rozsdásodik, ezért ezeket szedjük le az oszlopokról az "érlelés" előtt.

 

Ha már minden szép szürkére nemesedett, és a nap is kisüt, akkor neki lehet látni a támrendszer telepítésének. Ez az oszlopok lerakásával kezdődik. Szokás az oszlopokat markolóval a földbe nyomni - ha ilyenkor követ talál az oszlop, akkor meghajlik, lehet kidobni. Mi a végoszlopoknak gödröt ástunk, a támoszlopokat pedig szálvas után tettük el. A végoszlopokra fel kell fűzni a lecsúszásgátló lapot, amit rögzíteni kell egy 200-as szöggel. Vicces, de ez a szög az egyetlen alkatrész, amit nem lehet Reisacher doktor úrtól megvásárolni, ezt egyébként rá is írják a használati utasításra. LOL.

 

Gödör a végoszlopnak, lecsúszásgátló lappal, és a szöggel.

 

Mint utóbb kiderült, a végoszlopot fordítva kellett volna letennünk, azaz a nyitott végével kifelé. (Ami azt illeti, úgy sokkal nehezebb lett volna meghúzni a vezetőszálat.) A gördöket folyamatos tömörítés mellett temettük be, ügyelve az oszlopok ferdeségére.

 

Gödör betemetése

 

A támoszlopoknak szálvassal lukat fúrtunk, majd döngölővel ütöttük le a pontos mélységre. Az oszlopokat is be kell csirkézni (nem viccelek) mert így lehet elkerülni, hogy a tövében megálljon a víz.

 

Támszlop beállítása
Mordon minőségellenőr

 

 Az oszlopok beállítása után letekertük a földbe a végoszlop rögzítő csigákat. Ez nagyon kemény meló volt.

 

Végoszlop rögzítő betekerése

 

A végoszlop is állt, a rögzítő csiga is a földben volt, így Évi szépen lekötözte a végoszlopokat. A drótokat éppen csak meghúztuk, télen úgyis összehúzódik, nem akartuk terhelni a támrendszert.

 

A lekötő végére rá kell húzni egy alátétet
Amit át kell bújtatni az oszlop végébe fúrt lyukon
Majd a lekötőcsiga kampóján átfűzve egy Gripple szemmel rögzíteni kell.

 

A lekötő másik végét a vezetőszál magasságában hurkoltuk az oszlopra. Ezután már csak a veeztőszálat kellett behúznunk, aminek a végét egy End Post elnevezésű Gripple szemmel rögzítettük.

 

Vezetőszál behúzása
End of post

 

Termékismertető1

Termékismertető2 (németül) 

2014.11.07. 22:45

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr736872729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

juhostt 2014.11.08. 12:01:16

Árban mennyivel drágább, mint a beton?
Felétek nincsenek "vaskereskedők"? Én emiatt nem merek fémet használni.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.11.09. 15:34:17

@juhostt: Nálunk sokfelé van fém támrendszer, erre nem jellemző a vasgyűjtés. Az esővízgyűjtó hordómat tavaly ellopták: azt csak fel kellett tenni a pótkocsira.

juhostt 2014.11.09. 15:56:00

És a kényelmen kívül az árban is jobban megtérül a fém a betonhoz képest? Az oké, hogy kevesebb erőbe kerül a telepítés, de mi a szitu az árral? Amúgy betonból is lehet állítható magasságú tám rendszert csinálni, csak egyedi oszlopokat kell létrehozni. Én itthol ki is fogom próbálni, hogy mennyibe kerül megcsinálni 1 betonoszlopot (persze legyártok annyit, hogy egy kerti sorra elég legyen) és az mennyire lesz tartós. A huzaltartók csak úgy mint a fémnél, oldalt lesznek és nyitott, hogy a huzalok emelhetőek legyenek. Ha az ár/érték aránya elfogadható lesz, akkor egyedit gyárthatok, nem olyat amilyet a gyártók rám erőltetnének. (A betonoszlopok kb 800-1300 ft közt mozognak felénk)

Zolisef 2014.11.09. 23:09:42

Valaki azt írta, talán pont az indexes fórumon, hogy egy fa oszlop árából két fém oszlopot lehet venni, Ez így reális?
(Én is érdeklődtem a fenti kereskedőnél, de amikor az árról kérdeztem, akkor azt mondta, hogy pontos igény esetén tud egyedi árajánlatot készíteni)
Nekem már megvannak az akác oszlopok, igaz, hogy 10x10-es fűrészelt, állítólag ez könnyebben korhad, de nekem a 40 oszlop 1,5 liter kólába került. Nem vicc ennyiért hozta el a barátom, az oszlopokat pedik kaptam, ingyen. (Nem loptam)
De ha a hasonló az árarány, akkor én is gondolkodom a cserén. Az akácot még nem raktam le, három éve pihen, fedett helyen.
A fém végoszlopot mindenképpen külső feszítéssel lehet csak lerakni? Soron belüli megtámasztás nem jó?

juhostt 2014.11.10. 06:23:01

@Zolisef:
Csak úgy a kép és a szerény fémes tapasztalat alapján merem állítani, hogy a belső megtámasztás alap esetben nem működik.
A vas a vason csúszik. Ehhez vagy kell a végoszlopra és a belső támasztóra is egy rögzítőt hegeszteni, amelyek egymásban nem mozdulnak el, vagy a végoszlopba vágsz egy éket amelybe belefekszik a belső támasztó. De itt is a csúszás veszélye oldal irányba (főleg szélfújáskor) és az oszlop gyengítése fenn áll.
A 10x10-es akác oszlop nem rossz, de végoszlopnak mindenképpen valami vastagabbat tegyél! Mondjuk ilyen áron vétek lett volna kihagyni :)
A korhadás ellen meg vannak impregnáló szerek és módok. Egyik falubeli ház építésekor valami kék folyadékba mártotta a tetőgerendákat. Csak feltételezni merem, hogy valami rezes lötty lehetett. Én az itthoni fa oszlopokat majd egy kis rézzel fogom lekenni. (egész sűrű anyagot keverve, hogy ecsettel könnyen felvihető legyen.)

Felénk a fa oszlopok átlag ára 1500-2000 ft körül van de inkább több. A betonból a legdrágább is 1500 ft

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.11.10. 08:42:49

@Zolisef: Nem, szerintem fordítva mondhatták: a fémoszlop drágább. A fa oszloppal az szokott a baj lenni, hogy fiatal akácfából készítik, és az nagyon könnyen korhad. A "békebeli" akácoszlopok jól bírták a gyűrődést, főleg, ha a töve meg volt mártva bitugélben.

Nekem a faoszlop leszerepelt. Erre ugyanis U szegekkel lehet feltenni a befűzőszálakat, ami kikorhad a fából, és egy idő után szinte szivacsos az oszlop oldala a visszaveréstől. Én sokat szívtam egy elöregedett fa támrendszerrel, és pont a béna oszlop-alapanyag miatt a pótlásaim (bár rengeteg munkába kerültek) folyamatosan további cserére szorultak.

Van soron belüli megtámasztásra lehetőség, akkor a végoszlop is függőlegesen áll (reisacher.thingsforall.de/hu/pub/qualitaet/gebrauchshinweise5.php). Én nem ezt a mődszert választottam.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.11.10. 08:51:03

@juhostt: olvasom a bejegyzéseidet, te ügyes barkácsoló vagy (én biztos nem mertem volna nekiállni egy saját bogyózógépnek), lehet, hogy tudsz betonoszlopra olyan valamit készíteni, ami lehetővé teszi a drótok magasságának állítását. Hogy ez olcsóbb lesz-e oszloppal együtt mint egy fémoszlop - ezt nem tudom megmondani.

Azt egyébként le tudnám rajzolni, hogy SZERINTEM milyen applikáció kellene beton végoszlopra, hogy erősített változtatható huzalmagasságú rendszert lehessen belőle készíteni. Van egy kerítéses cég, maga gyártja a beton oszlopokat, de kerítést is hegesztenek, lehet, hogy ők le is tudnák gyártani nagy tömegben.

juhostt 2014.11.10. 12:54:07

@RAMBO: Itt a Kótaji kerítésgyártót tudom csak. Ők csinálnak betonoszlopot és kerítést fonatot is. Állítólag egyedi betonoszlopokat is gyártanak. De azt kétlem, hogy 1 oszlopba való cement és sóder és betonvas, 1500 ft feletti árban legyen Egyedül a minőség a kérdéses. Itt van olyan 30 éves kerítés betonoszlop, amely "házi technologia". Párat már megevett az idő vas foga, de én abból okulva is, jobb cementet és finomabb sódert használok.
Azért nagyon szívesen venném, ha lerajzolnád, szerinted milyen lenne az állítható magasságú betonoszlop!

Ati981 2015.01.10. 11:22:23

Üdv!
Meg tudnád mondani, hogy mennyibe kerül a üvegszálas karó, és a fémoszlop darabja?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.01.12. 12:52:45

@Bedujin: A Pannónia Vitnyédtől kell ajánlatot kérned, területnagyságtól függ.

NagyPeterMaci 2015.03.01. 11:45:21

Hello!
Olvastam ezt a bejegyzésed a támrendszerről, és talán én is ilyet csinálok a hobbiszőlőmbe (az akácból nekem is kissé elegem van). De nem egészen értem a végoszlopoknál a gripple szem, a huzal és a feszítő lánc kapcsolatát. Nem tennél fel belőle alkalomadtán képet, hogyan is van nálad?
És mindkét végén kell a láncot használni?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.03.16. 23:51:50

@NagyPeterMaci: Igen, mindkét végén kell lánc. Tavasszal, ha feltesszük a befűzőszálakat, teszek fel képet róla.

NagyPeterMaci 2015.06.16. 15:27:05

@RAMBO: Hello!
Nem akarlak nagyon zavarni, de sajnos a neten nem találtam képet, és nem egészen értem a feszítőlánc-végoszlop-befűzőszálak kapcsolatát, szóval ha lesz majd egy kis időd, tudnál akkor képet csinálni a végoszlopodról.
Köszi.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.06.16. 15:30:53

@NagyPeterMaci: OK, néhány héten belül csinálok képet, most sajnos semmire sincs időn.

NagyPeterMaci 2015.08.05. 15:31:26

Köszi, láttam a képet egy majdnem friss postodban. Most már értem a dolgot.

vilag 2015.11.18. 07:43:01

Szia!

Gyors segítségre lenne szükségem!
Meg tudnátok mondani, hogy a támrendszer elkészítéséhez milyen átmérőjű huzalok kellenek?

Kerestem de eddig nem bukkantam itt erre vonatkozó információra.

Köszi! Robi

vilag 2015.11.19. 21:21:21

@RAMBO: Tudsz esetleg segíteni a fenti kérdésben?
Holnap mindenképpen szeretném megrendelni a huzalokat.

Más: a másik bejegyzésemmel kapcsolatban is tudnál segíteni, az ráérősebb.

Előre is köszi.

vilag

Deadpoet37 2016.04.22. 12:05:04

Szia!

Tata-Vértesszőlős környékén keresek olyat aki segítségemre tudna lenni fém támrendszer építésében. Szerintem már mindnet megvettem hozzá :-) 12 sor (43m/sor) köztes oszlopok 5 m-ként, plusz végoszlopok, huzalfeszítés. Én még soha nem csináltam és hozzáértő támogatás nélkül nem állnék neki magam. Akivel eddig egyeztettem sajnos cserbenhagyott...Pedig a pannónia üzletházasok ajánlották. Előre is köszönöm!

Deadpoet37 2016.04.22. 12:48:01

Az oltványok már földben vannak negyedik hete. A támrendszert pedig természetesen mihamarabb, alkalmazkodok a lehetőségekhez, értem ezalatt, mikor találok valakit. Immár 4 hete keresek...

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2016.04.25. 22:31:05

@Deadpoet37: no para. Ha a pálcák be vanak dugdosva, akkor meg tudod kötni a szőlőt - a többi még bőven ráér. Hacsak nem támogatásból készült, és határidőd van. Egyébként a tenyészidény végén is elég megcsinálnod.

Pont most sztem ne erőltesd, most a legsérülékenyebb a szőlő, most nagyon nem jó ötlet benne huzalokkal bénázni. Legalább júliusig várj, ha nem a támogatás függ tőle.

ardulph 2021.02.25. 07:41:46

Szia!

Nagyon jó, informatív post!
Egy kérdés (kettő), amire nem igazán találtam választ a Reisacher honlapján sem:
- milyen szögben kell megdönteni a végoszlopokat, illetve Te milyen messze tekerted be a lekötőcsigát a végoszloptól?
Előre is köszönöm:
ardulph

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2021.03.02. 16:41:32

@ardulph: Úgy kell megdönteni, hogy a végoszlopnak ( ami 3 méteres) a teteje a 2,7 méteres, függőlgesen letett közoszlop alatt legyen egy 10-15 centivel. A lekötő csiga helyét pedig a traktorforduló határozza meg, az a jó, ha kb. 2 lépésre van az oszlop tövétől.

Viski Lajos 2022.04.06. 21:12:20

Üdvözlöm! Érdeklődnék hogy oszlop telepitésben tudnak e segíteni? Helyszin Fonyód.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása