Sose leszünk egyenesben

A birtokmag területen öt vágó van, amelyen van termő szőlő, vannak átoltott tőkék, újratelepített tőkék, telepítésre váró terület - ami közös bennük, hogy tavasszal rengeteg a munka. A gaz növekedésnek indult, ami elnyomná a kisebb tőkéket, ugyanakkor elég komoly aszály kezd kialakulni (felénk 2-3 mm csapadék van, több napos áztató esőnek se híre, se hamva). Teljesen világos, hogy a természetes gyomtársulás nem a legjobb megoldás a talajtakarásra, de egyelőre nincs olyan vetőgépem, amivel el tudnék járni a szőlősorokban. Ha lenne, vennék vetőmagkeveréket, amelynek gyökérzete kb. 30 cm mélyen átjárja a talajt. Ezt egyelőre nem tudom megvalósítani, így marad a természetes gyomflóra, ami most többségében pásztortáskából áll. 

 

Bala nagyon szakszerűen rotál

 

Ilyenkor se kaszálni nem célszerű (mert akkor nincs, ami megvédené a talajt a kiszáradástól) és a talajmunka sem okos dolog, mert a gyökerekkel átjárt és megkötött talaj jobb, mint a kopasz, porló föld. Tehát ilyenkor csak a legszükségesebb talajmunkákat végezzük: a beállt szőlők sorközét visszanyírjuk magas tarlóra (hogy a közvetlen lisztharmatveszélyt megszűntessük) és a pótlásokat kitányérozzuk (azaz 25 cm-es sugarú körben megkapáljuk). A kis tőkék így vízkonkurrens nélkül maradnak, jobban fejlődnek. Az új szőlőket a tőkéktől számítva 50 centi szélessávban megrotáljuk (mert nincs egytengelyes kultivátor, az jobb lenne), és a tőkék közét is kikapáljuk.

 

Az idei telet elképesztően jó állapotban vészelték át az oltványok: a feleségem szőlőjében szinte 100% az eredés. A "szinte" szófordulatot csak udvariasságból használom, mert én nem láttam halott tőkét, de tény, csak ránézni volt időm, mindegyikkel elbeszélgetni nem. E helyről hajtok tehát fejet a Mogyorósi-féle oltványok életereje előtt. A birtokmagon a vadfekete szőlők közül még olyanok is hajtanak, amelyek tavaly nyáron elszáradtak. A sárfehér, de főleg a gohér oltások/átoltások viszont nem a legjobb erőben vannak: sajnos ezzel kínlódom a legtöbbet, de idén annyi tartalékot rendeltem, hogy szerintem pontot teszek ennek a kérdésnek a végére is.

 

Adja magát, hogy meddig kell lefattyazni a tőkét.

 

A történelmi szőlők vágóját lefattyaztam - ezt a munkát nagyon szeretem, eltekintve a rengeteg guggolástól. Erőnléttől függően hagytam 5-7 hajtást a fiatal szőlőn, hadd bokrosodjon. A szőlőben sok bogarat láttam, de nem éreztem késztetést arra, hogy permetszer után nyúljak. Van otthon Dipel, ami Bacillus Thuringiensis hatóanyagú készítmény (azaz megbetegíti a szőlő kártevőit), ökológiai gazdálkodásban is engedélyezett szer, de még nincs felbontva. Az előzőt is úgy dobtam ki, hogy lejárt, nem permeteztem el. 

 

Elkezdtük birtokba venni a Halom-hegyi új területet is: megkértem a helyi juhászt, hogy zúzza le a csipkebokrokat. Gyerekkorom nyarait itt töltöttem, és nyolcadik éve itt gazdálkodom - és mostanában kezdenek jönni azok a jelek, amikből azt érzem, hogy kezdenek befogadni: a kocsmában vidáman rámköszönnek, a falunapon az asztalukhoz invitálnak. A juhász is így fogadta el a megbízást: "Neked megcsinálom. Egy idegennek nem csinálnám meg, mert nem foglalkozunk ilyesmivel." Ez azért elég jól esett.

 

Vadfekete

 

Míg a többiek kapálnak, én a papírokat intézem: megrendeltem a terület kimérését (jobbról balról erdőszegély húzódik, meg út is) - a telepítési terv elkészítéséhez pontos méreteket kell tudnom. A vágók megtervezése érdekes feladat lesz, már nagyon várom. Közben küzdök a támrendszer forgalmazókkal, hogy mondják már meg, milyen elemek kellenek egy támrendszerhez. OK, oszlop, végoszlop - de milyen rögzítők, egyéb bizbaszok. Ez a része a dolognak a vártnál nehezebben megy: küldenek árajánlatot szartól a rakétáig mindenre, de hogy a választékból mit kell mindenképpen megvennem, az nem derül ki. Szóval erre is rá kell szánnom az időt, végigbizbaszolni az utolsó csavarig mindent - nem vagyok felhőtlenül boldog.

2014.04.20. 22:36
Címkék: talajmunkák

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr926056053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ifisher 2014.04.28. 21:33:03

Szia, Rambo!
Tavaly vettem Dorogiéktól oltványt. Igaz, hogy bazi száraz volt a nyár, meg az őzek, nyulak is tomboltak a télen, de azért sokallom a 30% veszteséget. Neked mi volt a tapasztalatod az oltványaikkal?
Mogyorósiéktól mikor kellene őszre rendelni oltvány?
Üdv.

ifisher 2014.04.28. 21:50:59

A támrendszeres lóalkatrészt sem mond. Szerintem, nem is tudja, hogy hogyan kéne használni, amit forgalmaz. Amit rendeltem volna oszlopot, végül nem is tudták szállítani, hanem helyette valami állítólag tűzihorganyzottat ajánlottak, ami már egy év után rozsdásodik! Szerintem, amit érdemes venni: végoszlop, közoszlop, drót, pálca rögzítővel és gripple feszítő. Végoszlop-horgonynak leáshatsz téglát, amit áttekerhetsz dróttal, és a drótot megfeszíted a girpple-lel.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.04.29. 09:34:37

@ifisher: Dobosiék oltványaival tavaly nekem is túl nagy volt a veszteség. Ráadásul árat is emeltek. Szeretem őket, de ez így nem lesz jó.

Mogyorósiéktól idén őszre szerintem már nem tudsz rendelni. Csak jövő őszre. Hívd fel őket!

zauci 2014.07.04. 14:29:46

Szia Rambó!
Szeretném tudni, hogy ha este permetezek pl. rézkénnel és másnap du. 30 fok meleg lesz, akkor megég-e a szőlőm?
Választ köszönöm

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.07.05. 08:56:56

@zauci: Nem. A száradás alatt ne legyen erős nap, utána jöhet bármi, nem számít.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása