Július utolsó munkái

A hét közepén lementünk Dörgicsére, mert nagyon összegyűltek a teendők. A  villanypásztor átszerelésével kezdtük a sort, ugyanis a több lépcsőben történő megvalósítás eredménye egy furcsa, összetett karámrendszer lett, amely még a telken belüli gyalogos közlekedést is komolyan megnehezítette, nem beszélve a munkagépek mozgásáról. Szálvassal lukat ütni egy aszálytól sújtott agyagos barna erdőtalajba nem gyerekjáték, ezért elképesztően lassan haladtunk. Összesen kb. 8-9 oszlopot helyeztünk át, és a munka egy bő fél napig tartott négyünknek - a madzagolást is beleértve. És amikor elkészültünk, megjelent egy nyúl, a legnagyobb nyugalommal beugrált a szőlőbe, szembejött velem addig, míg 15 méterre nem volt tőlem, és miközben fotókat készítettem róla, szépen kisétált a szőlőből. (Az Uréti szőlő alsó fürtjeit már megette.)

 

IMG_0352.jpg
Tepsifüles a villanypásztor mögött

 

Csütörtök délután kaptam meg az oltványokat: 24 gohér és 4 sárfehér - a kb. 350-es rendelésből. Elültettük őket, a korábban már részletezett nehézségek árán tudták a napszámosok kiásni az ültetőgödröket. Minden gödörbe két vödör vizet öntöttünk, amelyet a kőkeményre száradt agyagos talaj kb. két óra alatt tudott elnyelni. Az iszapoláshoz is bőségesen adtunk vizet, így kb. 30-40 liter vízzel ültettünk el egy tőkét.

 

Az új vágót megtárcsáztuk, mert a tarlógazok kezdtek rondán elszaporodni. Az időjárásra nem nagyon van panaszom: míg ott voltunk, kétszer is jókora zápor volt, szerencsére csak este, éjjel, így  a jég elkerült bennünket. Vasárnap este, miután eljöttünk, mogyorónyi jég esett, igaz, csak egy percig, egy félórás hihetetlenül intenzív eső keretében. Mivel a talaj a csapadék fogadására jól fel volt készítve, remélem ez az adag életmentő lesz. 

 

IMG_0352.jpg
Az új kapu a villanypásztor kerítésen

 

Az új területre próbáltam ősszel telepíthető oltványt vadászni, talán szerencsém lesz, és novemberben kaphatok 350 furmint és 325 juhfark oltványt. Nagyon fontos lenne azt a területet is normálisan művelésbe vonni, mert az újra elkészített tőkeleltár elképesztő káoszt mutat. Még vörös szőlőm is van (amit a vessző alapján tavasszal Urétinek néztem), de a rizlingszilvánitól az elszórt juhfarkon át az olaszrizlingig minden van ebben a vágóban. Ha sikerül az oltványt beszerezni, őrült sok munkánk lesz november táján.

 

A pince átépítése után kialakult káoszt tetézte, hogy az új vágó termésének rendeltem két hordót (a Kádár Hungarytől, mondhatnám: ahogy szoktam), és elképesztő szerencsémre egy Figuláék felé tett kirándulás során a cég vezetője elhozta nekem a hordóimat. A hordókat feltöltöttük vízzel, amit kicsit megsavanyítottam. A savanyú vízben az előírtnál lényegesen hosszabb ideig áztatom a hordókat - igyekszem minnél jobban megszabadulni a faíztől. A hordók áztatása során tele lett a hócipőm a forralópincémmel, a páratartalom ugyanis az egekben volt. Ezért kidugaszoltam a szellőzőket, átszellőztettem a pincét, a falakról és a földről összesöpörtem a teljesen elburjánzó pincepenészt (Cladosporium cellare). A csántérokat, hordótámaszokat lesöprögettem, és a kislányom kénes vízzel lespriccelte őket. A hordóáztató víz lecsapolásakor mégegyszer ki fogok hordani minden hordót, csántért, éket leszáradni a napra. Nem szeretem, ha puha, nyirkos penészbe kell nyúlkálnom, ha hordótámaszt megigazítom.

 

IMG_0352.jpg
Enikő lányom kénes oldattal permetezi a csántért

 

Szombaton Kapolcson találkoztam a Köpcös pince tulajdonosával, Léder Zoltánnal, megejtettük az interjút, ami hamarosan olvasható lesz a blogon. 

 

A napszámosokat megkértem arra, hogy az új vágóban kivágott fák tönkjeiből sarjadó hajtásokat vagdalják le. A fiam szó nélkül fogott egy metszőollót, és beállt velük egy sorba dolgozni. Olyan lelkesen csinálta, hogy amikor el kellett mennem, nem jött haza velem, hanem a napszámosok vitték haza a nagyihoz. Meg is lett a böjtje - Dörgicsét nem lehet letegezni - a kissrác másnap az ágyat nyomta napszúrással. Mára már kutya baja, és gazdagabb lett egy mondással: ami nem öl meg, az erősít.

2012.07.30. 16:00

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr404685567

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Július utolsó munkái 2012.08.04. 17:03:01

Az időjárásra nem nagyon van panaszom: míg ott voltunk, kétszer is jókora zápor volt, szerencsére csak este, éjjel, így a jég elkerült bennünket.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NaP · http://nagyek.blog.hu 2012.07.31. 09:56:52

Mindig élvezettel olvasom a bejegyzéseid.
Most rákerestem a Google-val a Clasmopodium Cellare gombára, de csak ezt ez oldalt találja meg. Nagyon egyedi penészgombád van! :)

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2012.07.31. 12:44:36

@NaP: Kösz az észrevételt, javítva. Ez van: öregszem. ;)

fiatalborivo 2012.07.31. 14:17:09

Honnan sikerült furmintot rendelni? Érdekelne engem is tavaszra pár száz tő

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2012.07.31. 15:01:57

@fiatalborivo: TALÁN sikerült szereznem. TALÁN. Felírtak, ha marad, akkor szólnak. Tapolca, Mészáros.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása