Tőkefej kitisztítása

Mindenekelőtt szeretném elátkozni azt az embert, aki kitalálta a középmagas művelést (vagy azt, aki olyan mélyre ásta a rizling vágóban az oszlopokat). A vezető szál kb. 80 cm magasan van, ami nagyon kényelmessé teszi a metszést, de pl. a zöldszüretet ilyen alacsony művelésen már horror megcsinálni. Mivel tavaly a szél nagyon csúnyán helybenhagyta a szőlőmet, miután megcsináltam a hajtásválogatást (ezért a metszéskor gondok adódtak a jó vesszők terén), idén ezt a munkát olyan későre toltam, amennyire csak lehet. Most már azonban ezt a munkát csak guggolva lehet elvégezni, ami alsó hangon 800 guggolást jelent -, ez valószínűleg semmi egy ketrecharcosnak, nekem azonban lángoló izomlázat jelent a combjaimban.

 

Szépen befűzött rizling

 

A kitisztított tőkefej legalább olyan fontos a lisztharmat elleni védekezésben, mint a permetezés. Ezt nem győzöm elégszer leírni: 4-5 tőkén találtam halott lisztharmat fertőzést (fekete volt), ami mind, egytől egyig a fattyúhajtásoktól fülledt, meleg, párás tőkefejen fertőzött - szerencsére a Quadris megölte. Perenoszpóra 2-3 tőkén volt, azok is halottak (az olajfolt átellenes oldalán a penészgyep elszáradt).

 

A szárazság továbbra is őrületes, valamikor kora tavasszal volt a szőlő megtárcsázva, és azóta ennyi gaz bírt feljönni (ez semmi, normális időjárás mellett térdig járnánk a gazban). A sor végén látható réten egy bazinagy szarvast láttam, amikor a szőlő fölső vége felé dolgoztam: ezidáig nem tudtam, hogy olyan a hangjuk, mintha egy asztás kutya ugatna.

 

A pincém építési engedélyével még mindig semmi, már az összes szakhatósági engedély megjött, és az "egy a párna egy lehellet" project a helyi hivatalban húzódik két hete. Hiába: lassú munkához idő kell.

2011.06.13. 22:53

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr742981872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fiatalborivo 2011.06.14. 13:22:21

Mi is a hétvégén voltunk kint, én soraljat hurultam meg megcsináltam a kaccsazás felét, anya a másik felét, fater meg a sorközöket rotálta meg. Betegségnek jelét se láttam, köszönhető ez fater lelkiismeretes heti rendszerességű permetezésének... De legalább egészséges. Viszont már vannak olyan vesszők amik kb 2,5 méter hosszúak, azoknak már kellene a tetejezés de mi meg ezzel várunk ki ameddig csak lehet mert rengeteg lesz a kaccs ha elvágjuk fent.

papp_schubert 2011.06.17. 08:23:34

Én is a héten fejeztem be ezt a melót. Rosszul emlékszem, hogy te szálvesszőre metszel? Mert pont azon gondolkodtam, hogy át kéne alakítani a tőkéket, tavasszal hagyni két hatrügyes szálvesszőt és utána csak fűzögetni megspórolván a guggolást és a hőgutát. Vagy az elképzelésem rossz, vagy te műveled másképp. Vagy csak a közvetlen a törzsből előtörő fattyúvesszőket veszed le?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2011.06.17. 08:42:50

@héregi: két hatrügyes félszálvesszőre metszek, és a tőkefejből előtörő fattyúhajtásokat szedem le, valamint azokat, ahol a félszálvesszőn dupla hajtás van (azaz a rügy alatti alvórügy is kihajtott). Sajnos ez a munka nem tűnik megspórolhatónak :)

papp_schubert 2011.06.17. 22:08:05

:) Szomorú... De még mindig jobb mint a kordonkar, amiből MINDENHONNAN jönnek a fattyúhajtások... Kb. 100at tudtam egy nap alatt rendbe tenni. Ennél a Te metszésmódoddal szerintem gyorsabb a munka. De, ha meggyőzöl az ellenkezőjéről.... :)

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2011.06.19. 20:10:24

@héregi: nem, nem akarlak meggyőzni, már csak azért sem, mert sztem a karos művelésen és a Guyot művelésen más-más jellegű bor készül. Szerintem a metszésmódot ez alapján kell beállítani, nem a fattyazáshoz kell szabni.

emmerich 2011.06.20. 15:49:10

csak egy kérdés:
most akkor arra gondolsz, hogy egyes fajták igénylik a hosszú metszést mert röviden nem teremnek, vagy hogy ugyanazon fajta szőlő más bort ad szálvesszőn mint rövidcsapon?
üdv.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2011.06.20. 21:15:26

@emmerich: ugyanaz a fajta más-más bort ad Guyot és karos Moser kordonon. Ez utóbbi később is hajt ki, magasabb a cukorfoka, míg a szálvesszős művelés gyümölcsösebb bort ad, különösen, ha nagy lombfelületet hagysz neki.

papp_schubert 2011.06.22. 13:50:06

@RAMBO: Akkor szerinted egy koncentrált, kis tőketerheléssel készülő, legalább másfél évig hordóban érő fehérborhoz melyik az ideálisabb? Mert (gondolom én) ezzel a pincetechnológiával amúgy is elvesznek részben az elsődleges, gyümölcsös aromák.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2011.06.22. 13:53:07

@héregi: én a karos kordont használnám a helyedben. A saját történelmi fajtákból álló küvémnek is ilyen művelést szánok.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása