A szőlészetről már egészen sokat írtam ezen a blogon, és az elmúlt tizenöt évben ki is alakult egy olyan technológia, amivel megbízhatóan csúcsminőségű szőlőt tudok termelni. Sőt, Fogl János csatlakozásával ebből az alapanyagból egészen kiemelkedően jó borok készülnek. Most pedig eljutottam oda, ahová már vagy tíz éve szerettem volna: idén van kereskedelmi forgalomba kerülő borom. Új feladatok előtt állok: el kell adni ezt a bort, hiszen ez már nem hobbiborászat, hanem valódi gazdaság.
Az interneten sok borásszal beszélgetünk, és jól láthatók a szőlészeti-borászati ágazat problémái: a szőlőtermelők a tömegtermelésre álltak rá, mert így tudnak a jelenlegi felvásárlási árak mellett szőlőt eladni, a felvásárló borászatok pedig partnerek ebben, mert sokezer liter bor előállítása fajlagosan sokkal olcsóbb, mint kis tételben dolgozni. A bor egy értékválasztás, és én úgy döntöttem, hogy a mennyiségi alkoholisták kiszolgálásával nem foglalkozom.
Anno igen jó arcok végeztek a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen (biztosan most is így van), így a volt évfolyamtársak (barátságból) rengeteget segítenek nekem. Elsőként Kriszta, aki marketinggel foglalkozik mióta elvégeztük az egyetemet, és ő segített megtervezni a honlapomat (ami eskü mindjárt élesbe megy) és segít olyan tanácsokkal, amelyeknek hasznát tudom venni. Zoli bormarketinggel foglalkozik, és vele is sokat beszélgettem a bor értékesítéséről, és meglátogattuk Szabolcsot is ugyanebben a témában. A velük való beszélgetésekből kirajzolódott, hogy hogyan kell nekilátnom a bor értékesítésének megszervezéséhez. Hogy melyiküktől hallottam először a "Word of mouth marketing - WOM" (Szóbeszéd marketing) kifejezést, azt meg nem tudnám mondani, de egybehangzóan azt mondták, hogy ez lehet az én utam. Picit utána olvastam - szerintem igazuk van.
A szóbeszéd marketing lényeges pontjait megpróbáltam a saját helyzetemre lefordítani:
És van még egy pont, amelyik egyik leírásban sem szerepelt, de nagyon fontosnak tartom:
Nem tudom, sikeres lesz-e a borászatom így, de az előjelek bíztatóak. Meglepően sok ember jött vissza hozzám borért, meglepően sokan rendeltek kartonszámra a kezdetben óvatosan, egyesével megkóstolt borokból. És ami igazán meglepett: vannak olyan kollégák/barátok/volt kollégák, akik kedvenc borkereskedőiknek ajánlották a boromat, és az ajánlások hatására egyre több helyen lehet tőlünk vásárolni. Olyan emberek, akikkel 10 éve nem is találkoztam, rám írtak a Facebookon, és önzetlenül, de főként kéretlenül tettek szívességet. Szóval lehet, hogy tényleg működik a szóbeszéd marketing.
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.