Szőlőművelő traktor választás III.

Telt-múlt az idő, változtak a dolgok traktorfronton, és megosztanám azokat az újdonságokat, amik eljutottak hozzám. Két új jelöltet is találtam, amelyik ideális lehet szőlészetben - továbbra is tartva az eredeti peremfeltételeket: 50 lóerő körüli fülkés kompakt traktorok között válogatunk. 

Lego gőztraktor

 

Ahogy arról beszámoltam, Ákos fiammal meglátogattuk az Agromashexpo kiállítást, és ott találkoztunk az Iseki traktorokkal, amiket a Városkert Kft. forgalmaz. A Kubota-Iseki-Yanmar-Mitsubishi 25 LE körüli használt japán kistraktorok nagyon népszerűek, 1,5-2 Mio forintért már nagyon jó állapotú, hosszú várható élettartamú darabokat lehet venni. Az Iseki traktor megbízhatóságához ezen tapasztalatok alapján nem fér kétség, és ha van magyar forgalmazó, akkor az alkatrészellátással sem lehet nagy gond. A kiállításon még egy régebbi modell (TG 5470) szerepelt, de a kereskedő jelezte, hogy éppen most van modellváltás. 

 

Iseki TG 6490

 

 Az új gép az Iseki TG 6490-es traktor, amelynek egy három hengeres, 2200 cm3-es ISEKI dízelmotor ad 55 LE teljesítményt. Magas építésű, fém karosszériájú traktor (azaz a vezetőfülke padlója teljesen síma), az örökkévalóságnak lett építve (mint a Kubota vagy a Kioti). A váltója 24 fokozatú előre és hátra, a kabinja kényelmes, tökéletes a kilátás a kerekekre, kezelőszervei kifogástalanok. Has alatti TLT-jére fűnyíró csatlakoztatható. Simán bele lehet szeretni, nekem pl. gond nélkül sikerült. És anélkül, hogy bárkit befolyásolni kívánnék a preferenciáimmal: ha kaptam volna pályázati pénzt traktor vásárlásra, egy ilyen lila csoda álldogállna az udvaromban.

 

A másik traktorra a kétségbeesés segített rábukkannom: mindenképpen olcsó, de nem használt traktort szerettem volna venni. A semmihez képest a Feng Shou traktor is jó választásnak tűnt, mert Veszprémben van a forgalmazója, bár az alkatrészellátására voltak panaszok, de ... ó bazzz, kell egy traktor! Nos, a Feng Shou nem tudta megugrani az EU normákat, így maradt a kínai gazdák wunderwafféja. Tovább bóklászva a neten a Foton, majd a TY254 mini traktorok forgalmazójának adatlapjait nézegetve találtam a TUBER traktorra az Agrosat oldalán.

 

Tuber 40

(A Tuber 50 az egyetlen olyan traktor, aminek nem találtam normális katalógusfotót, így a 40-es hátulnézeti képével kell beérnetek.)

 

A Tuber 50 egy olasz tervezésű, szlovén összeszerelésű traktor (tavaly valaki azt mondta, hogy török, de nem), amiben négy hengeres, 2200 cm3-es, 50 lóerős Lombardini motor van 130 Nm körüli nyomatékkal. A traktor felépítményben a Same Solaris-Lamborgini R50-Deutz Agrokid-Landini Mistral vonalba sorolható, tehát a vezető lábai közötti térben kardánbox van, de mint a típuscsaládjában általában, beülés után elég kényelmes vezetni. Az ajtó precízen záródik, a kezelőszervek logikusak, egyszerűek, az ülés légrugós. Talán egyetlen negatívum, hogy a fülke kicsit szűkebb, mint a többi traktoron, azokból mintha jobban kiláttam volna, és amikor előrehajoltam, akkor a homlokommal bekapcsoltam az ablaktörlőt.

 

Ennek a traktornak a felépítésekor maximálisan az MTZ-n nevelkedett generációhoz szóltak: a motorban nincs elektronika, így a meghibásodások száma a  lehető legkisebb. Opció sem sok van, de a traktor gazdagon felszerelt, és az alapkiépítésben egyetlen olyan dolog sincs, ami felesleges lenne - de olyat sem találni, ami hiányozna. A magam részéről nem tervezek front- vagy has alatti kardánt, nekem bőven elegendőek a hidraulika kiállások - talán a légkondi hiányzik egy kicsit, de a telekszomszédom szerint azt igazi traktoros sohase használja, mert néhány óra alatt megbetegíti az embert. A traktor továbbfejlesztésében figyelembe veszik a vásárlók visszajelzéseit - és minden változtatás az egyszerűsítés, ésszerűség irányába hat. Az alkatrész ellátására szerintem nem lehet panasz, mert se Olaszország, se Szlovénia nincs a világ végén.

 

Tehettem vele egy kört, és előre figyelmeztettek: betonúton pattog. És tényleg - bár ez kicsit sem érdekel, hiszen ott szeretném a legkevesebbet használni. Jobban zavart a váltó: ennek a traktornak 8 előremeneti és 2 hátrameneti fokozatú, aszinkron váltója van - amit nekem, az amatőrnek bizony elsőre nehezemre esett kezelni, de traktoros barátnőm nem is értette, hogy mit problémázok a szinkron váltó hiányán. A fordulókör megfelelően kicsi, az osztott fékkel állítólag három méteren belül meg lehet fordulni - ez még egyelőre nem az én világom, örültem, hogy egyben visszavittem a traktort.

 

A Tuber egy olyan traktor, ami mindenben éppen elég jó. Az ember hümmög, hogy van ami ebben jobb, a másik meg abban jobb - de nincs egy olyan sem, amelyik mindenben jobb. És a hezitálás közepén robban az érvek atombombája: ez a traktor a hasonló kategóriájú gépeknél jó 40%-kal (!!!) olcsóbb. Ez már olyan árszínvonal, amitől sikoltozva ébred még a Foton, a Cherry és a többi kínai kompakt traktor importőre is: ár-teljesítmény arányban vitán felül a Tuber a legjobb vétel.

2015.07.14. 09:12
Címkék: traktor

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr47620134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kunzoo 2015.07.14. 17:03:05

Ha nincs benne légkondi, akkor azt nézd meg hogyan nyílnak az ablakok. Légkondi nélküli traktorban az a jó ha nem nyílnak ki teljesen vízszintesre hanem csak kibillenthetőek egy kicsit. Ha teljesen kinyílnak akkor a rázkódás vagy valami tereptárgy esetleg magasabb építésű munkagép (targoncavilla pl.) kitörheti. Próbáld ki a ventillátort meleg napon. Ha egy kabint eredendően légkondisra terveztek de kihagyták belőle nem biztos hogy megfelelően szellőzik a fülke.

Ha nem mész sokat közúton akkor nem veszítesz sokat a szinkron váltó hiányán. Azt érdemes kipróbálni hogy mennyire veszi könnyen az előre hátra kapcsolgatást. néha kínszenvedés. A sorok végén ha szűk a forduló sokat kapcsolgatod majd.

A kardán kapcsolást nézd meg mennyire áll kézre. Az egyszerűbb gépeknél a kuplung kinyomása oldja a kardánt is. A permetezőt a sorok végén úgy állítod le hogy kiérsz a sor végére, kuplung be, kardán hajtás ki. Fordulsz, kuplung, kardán hajtás be. Az ilyen gépeknél nincs értelme mágneskapcsolót kérni a permetezőhöz. Ha a kuplungtól teljesen független kardán kapcsolás van akkor érdemes mágneskapcsolókkal kérni a permetezőt.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása