Az elmúlt néhány évben többször is telepítettünk szőlőt (erről jó sok bejegyzés született ezen a blogon), és ez alatt az idő alatt is zajlott a permanens forradalom az intézmények átszervezésében. Az MgSzH-ból NÉBIH lett, a telepítés engedélyezése átkerült a hegybírókhoz, a telepítési jogokat már a HNT-től lehet beszerezni az állami jogtartalékból, a talajvizsgálati terveket pedig a kormányhivatalokkal is engedélyeztetni kell. Külső szemlélőként úgy érzem, hogy mostmár a termelő érdekében is történhetne néhány átakakítás a rendszerben, mert ez így nagyon nem jól van. Félreértés ne essék, nekem aztán végképp mindegy, hogy milyen szervezetek végzik az egyes munkafolyamati lépéseket, de az azért jó lenne, ha szem előtt tartanánk azt is, hogy a mezőgazdaság biológiai folyamatokat jelent, és ha már a természet nem igazodik a bürokráciához, akkor próbáljuk meg a bürokráciát passzítani a természethez. Itt van mindjárt a szőlőtelepítés engedélyezési/támogatási folyamata.
Telepítés menetrendje állami jogtartalékból történő telepítési jog vásárlás és telepítési támogatás igénybe vétele esetén (KATT A KÉPRE!) |
Tegyük fel, hogy kora tavaszra, a "jogtartalék megnyitására" (azaz annak az időszaknak a kezdetére, amikor az állami jogtartalékból telepítési jogot lehet vásárolni) van talajvédelmi tervünk, tulajdoni lapunk és a híreket is figyelemmel követjük, így a telepítési engedély kérelemmel együtt be tudjuk adni a telepítési jog vásárlási kérelmünket is a hegybírónál. Az idei meghirdetés úgy szólt, hogy a beérkezés sorrendjében történik a jogok értékesítése, eleve kockázatot jelent, hogy lecsúszunk a jogvásárlásról. Ebben az esetben "csak" egy évet veszítünk, vagy másodpiacon tudjuk beszerezni a telepítési jogot drágábban, tehát ez a kockázat nem jelentős.
Miután megkaptuk a telepítési jogot, a hegybíró is kiadja a telepítési engedélyt - ami két évre szól (ez később fontos lesz). Ezután kb. fél évig nem történik semmi. Ha folyamatszervező lennék azt mondanám, van ennyi "tartalékidő" a folyamatban.
November elején lehet a szőlőtelepítési támogatási kérelmeket ("egyéni terveket") benyújtani. November közepéig kell leadni az oltványosnak a rendelést, ami arra a telepítésre vonatkozik, amelyiknek a támogatásáról majd csak jövő év februárjáig fognak dönteni. Tehát megrendeli az ember a szaporító anyagot hektáronként kb. 1 millió forintért - miközben nem lehet biztos abban, hogy megkapja a támogatást. Vajon mi történik akkor, ha elkészül az oltvány, de nincs támogatás? Beleáll ebbe a szőlész, vagy nem veszi át a rendelést?
Vegyük észre, hogy a nyári semmitevés halogatás "tartalékidő" milyen remekül hasznosítható lenne úgy, hogy a jogtartalék értékesítése után azonnal be lehetne adni az egyéni tervet, amelyet november elejéig a jelenlegi munkatempóban jóvá lehetne hagyni, és a szőlész azzal a magabiztossággal rendelhetné meg az oltványt, hogy biztosan ki tudja fizetni.
A megrendelés uán egyáltalán nem lehetünk biztosak abban, hogy a következő őszre (vagy a rákövetkező év tavaszára - ez lényegében ugyanaz) lesz olyan oltványt, amilyet szeretnénk. Mert nincs elegendő alany, mert nincs a kiválasztott klónból oltóvessző, mert elfagy az oltvány a kiültetés után, így a rendelt 4000 db helyett csak 3000 darabot tud szállítani az oltványos ... stb. Viszont a telepítési engedély csak két évre szól, amelyből az első fél évet elviszi a "tartalékidő". Ha nem sikerül az első évben minden klónt megrendelni, akkor bukóra áll a támogatás, mert a második év tavaszáig szól a telepítési engedély - nincs második esély. Ezt így egész egyszerűen értelmetlen.
Ez a folyamat két lépéssel, tíz perc alatt átszervezhető lenne úgy, hogy sokkal jobban szolgálja a szőlészek érdekét:
Egy fillérbe nem kerülne, csak jobb lenne.
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.