Palackozásra készülve

Tegnap elmentem Dörgicsére, ránézni a borra - mert legalább kéthetenként ellenőrizni kell a tömlőzárású tartályok nyomását, rá kell nézni a házra is. Ráadásul megérkeztek az új pumpák is, mert a régiek nyomásmérője beadta a kulcsot. Ha már arra jártam, elintéztem egy csomó dolgot a palackozással kapcsolatosan. Ez egy csomó autózással járt Dörgicse környékén - ahol a csodálatosan zúzmarás táj annyira szemet gyönyörködtető volt, hogy lépten-nyomon megálltam fényképeket készíteni.

 

Dörgicse és Mencshely között

 

A palackozást - amennyire csak lehet - halogattam, mert amilyen otthon érzem magam a szőlészkedésben, olyan bizonytalanul mozgok az élelmiszeripar területén. A hobbiborász-pályafutásomnak van egy mára már jól kiismerhető algoritmusa: minden évben az azt megelőzőnél egy lépéssel később teszem tönkre a boromat. Így szépen, lépésről-lépésre tanulom meg (elég drága tanulópénzen) a borászkodás lépéseit.

 

Szóval ha idén már idáig jutottam, úgy döntöttem, megfogadom a jó szívvel adott tanácsokat: palackozás előtt deríteni és szűrni is fogom a bort. Most annyira jó a 2012-es rizling, hogy nem akarom kockáztatni a palackállóságát. Az analitikai paraméterekről (életemben először) laborvizsgálattal is meggyőződtem. Demján Sándornak van egy bazinagy új pincéje Zánkán, ahol nagyon méltányos áron (3175 forintért) tíz perc alatt elkészül a teljes analízis. Talán a számla kiállítása tovább tart, mint a vizsgálat. Pár adat, ami mondhat valamit:

 

Alkohol: 13.96 %

Titrálható sav: 6.75 g/l

Cukormentes extrakt: 17.6 g/l

Cukor: 16.47 g/l

 

A tavalyi lecke a bor kéntartalmának folyamatos ellenőrzése volt. Bármennyire is szeretem a pontos technológiát meghatározni, rájöttem, hogy ez a kénezésben sem lehetséges. Nem tudom pl. pontosan megadni az első kénezés időpontját: amikor elforrt a bor, és már csak picit pezseg, akkor adom az első, mértékletes adag ként a borhoz (1 dl törzsoldat / 1 hl bor). Ha év közben a finomseprőn újraerjed, újra pezsegni kezd, nem kénezem azonnal, hagyom, hadd fussa ki magát ez a pezsgés. A kéntartalmat csak a finomseprőről lefejtett borban tartom az optimális 20-40mg/l szinten. Ezt pont így csináltam a rizling esetében - ahol ez be is vált. De a juhfark-sárfehér küvé esetében annyira vártam az almasav bomlásra, hogy a kénezetlen bor elfáradt, papírízű lett. Ezért idén ősszel ráfűtöttem az erjesztő pincére, ahol szépen lefutott a zajos erjedés után az almasavbomlás is - így már ősszel/tél elején le lehet kénezni a borokat, amik így a nyáron felmelegedő pincében nem alacsony kénen álldogállnak. Ez a ráfűtés dolog nem ismeretlen a hagyományos paraszti gazdálkodásban sem, a forralópince ajtaját beszigetelték a hőveszteség elkerülése érdekében.

 

Ezután beszéltem a szomszéd falu gazdaboltosával, akitől palacktöltőt vennék, és Istvánnal, akitől el szeretném tanulni lapszűrés fortélyait. Ha minden igaz, akkor csavarzáras üvegben lesz a bor, és egy érdekes cimkét találtam ki - meglátjuk, meg lehet-e csináltatni. A csavarzáró gépet kölcsönkapom, ha a cégnél vásárolom a palackot és a csavarzárat - ami szerencse, mert ennyi pénz a földkerekén nincs egy ilyen masináért.

 

És persze megkóstoltam a boraimat is. Nos a juhfark ... egyrészt igaza van a SAP Balog Zolinak, juhfarkot közvetlenül forrás után kóstolni felesleges. Másrészt igazam volt, amikor azt feltételeztem, hogy jó alapanyagot vásárolok. Ha terméskorlátozás nélkül olyan jó illatú bor lehet belőle, amilyet tavaly kóstoltam, akkor korlátozva, későbbre tolt szürettel én jobb bort tudok belőle készíteni. Egyelőre illatban bőven ver minden eddig általam kóstolt juhfarkot. A rizling már elhagyta a kesernyés ízét, de még erősen pezseg, egyelőre semleges ízű, illatú (bár a tartályfedelet leengedve a tartályból a tavalyihoz hasonló buja illat árad. Nagyon jó érzéssel és fájó szívvel jöttem el Dörgicséről.>

 

2013.12.19. 20:58

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr525699129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IWAS 2013.12.20. 22:39:08

Örülök, hogy megnézetted az analitikát. Akoan leírásának megfelel a prominens alkohol (14%) és az édességérzetet (12 és 45g/l közötti a cukor, vagyis a borod félédes). A táblázat alapján a 13,96% alkohol 21,5-es mustfokot feltételez (ráadásul elég magas a maradékcukor a borodban), vagyis nem értem, hogy mi okozza a különbséget az általad az OR-blogon megadott 19,5MM és a visszaszámolt kb. 22MM között. Ez eléggé jelentős eltérés. Ozmózisgéped bizonyára nincs, hiszen még a csupán 1,3 millióba kerülő palackozógépet is drágállod :), azt pedig nem is feltételezem, hogy cukrot vagy akár mustsűrítményt adtál a musthoz. Pontatlan a mérőd és/vagy spontán bekoncentrálódott? A csavarzáras üveget jó ötletnek tartom, most láttam a pincearon.hu-n, hogy Köpcös is áttért erre. Egyébként az 500 liter szerintem nem kevés, van egy Szecskő-borom, aminek a hátcímkéjén az szerepel, hogy 514 palackkal készült, ami kb. 400 liternek felel meg (palackozási veszteségtől függően).

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.12.20. 23:49:47

@IWAS: Ezt én sem értem. Cukrot, sűrítményt nem adtam a borhoz. Csak arra tudok gondolni, hogy az OBI-ban fillérekért vásárolt mustfokoló pontatlan. A technológia elég nyílt, nincs benne semmilyen koncentrálási tudomány - de 2012-ben ilyesmire végképp semmi szükség nem volt.

Palackozáskor nem nagyon van veszteség, csak a fejtéskor. De azon már túl van a bor. Ebből 400 liter van, az kb. 500 palack lesz.

Tóth-Ferenc (törölt) 2013.12.23. 07:58:39

Cukormentes extrakt: 17.6 g/l?
Jól mérték? Kevésnek tartom.

Kibic* 2013.12.24. 17:24:42

Valóban nagyon olvasmányos, és mégis lényegre törő az irásod!
Úgy tűnik, hogy nem csak a szöllö, bor a kedvenced, hanem, hogy fogd azoknak is kezét, akik azt az ősi foglalatosságot szeretnék folytatni.
Igy egy kicsit felbátorodva érdeklődnék, hogy egy pár vesszőt, vagy oltványt, ami Juhfark névre halgat, a beszerzésében tudnál e segétkezni.
Kellemes ünnepet!
Kibic*

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.12.24. 20:56:54

@Kibic*: Az lenne a legjobb, ha tudnád, hogy milyen talaj van nálatok. Mert attól függ, hogy milyen alanyra kell oltani. Szívesen segítek, de ez az info kell hozzá.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.12.24. 20:58:42

@Tóth-Ferenc: Én is. Nagyon meglepett. De az is, hogy ennyi alkohol nem is lehetne ennyi cukorból. Ugyanakkor ha fejre fordítom az üveget, a buburékok úgy "másznak" fel, mintha olajban lennének. És ízre kicsit sem tűnik vékonynak a bor.

Kibic* 2013.12.25. 18:38:52

@RAMBO: Köszönöm a válaszodat!
Egy része homokos, néha a Duna is meglátogatja.. :-) Most festő szöllő, illetve csemegék vannak benne, ezt szeretném bőviteni. Illetve lenne egy másik helyem is, az kötöttebb talaj, ott Zalagyöngye, Pölöskeimuskotály, illetve Kékoportó található. Itt most kisérletezek az elvadult, vadalanyra vissza történő ráoltással. Mint látod, én sem vagyok valami fényestudású gazda! Örülök, hogy van kitől tanácsot kérni.

Kibic* 2014.02.05. 14:26:15

@RAMBO: Olvasom a bejegyzéseidet, látom, hogy sok a tennivalód, ezért nem is zaklatnálak, csak jelezném, hogy számitok akkor a segitségedre a veszőket illetően!
:-)

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.02.05. 19:47:36

@Kibic*: Hello! Szerintem Abasári oltványt vegyél, arra a talajra tudnak jót ajánlani. Nálunk meszes talajra való alanyok vannak.

abaszolo.hu/

Kibic* 2014.02.06. 13:40:50

@RAMBO: :-)
De én Jufarkat szeretnék. AZ meg csak tudtommal felétek van. Esetleg vesszőt tudnál szerezni? Én eljátszanék az oltogatással, mivel gyökeres tövem van.

Kibic* 2014.02.06. 13:42:46

@RAMBO: Egy tíz szál elég lenne.

papp_schubert 2014.02.07. 12:45:14

@Kibic*: Szerintem egyszerűbb lenne az életed, ha Somlót ejtenéd útba, egy szép tavaszias hétvégén februárban vagy márciusban mozog a hegy a sok metsző gazdától. Ott biztos szívesen adnak akármennyi levágott vesszőt.

Kibic* 2014.02.09. 15:55:20

@RAMBO: Köszönöm a segitségeteket!
Akkor a jövőhónap eleje táján?

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása