Tőkeleltár 2013

Az összes szőlőm közül talán a legviccesebb a legutolsóként vásárolt terület, ahol a véletlenszerűen ülették a szőlőfajtákat egymás mellé. Tavaly lekéstem a tőkék átjelölését, így az idei átoltás nem lett teljeskörű - amit őszintén sajnálok, mert a trágyázás, a talajban elraktározott téli csapadékmennyiség ideális viszonyokat teremtettek az oltások megkötéséhez. Az átoltott tőkék hálából hatalmasra nőttek: néhol 4-5 méteres a hajtáshossz! Mivel ez nagyjából július végi állapotnak felel meg, az új tőkék roppant fogékonyak a lisztharmatra: szinte mindegyiken látható a fertőzés. Ezeket a tőkéket (kézi pumpás permetezőből) megpermeteztük kénnel, hogy visszaszorítsuk a fertőzést. Tavasszal mindenképpen szükség lesz a lemosó permetezésre.

 

Négy méteres hajtáshossz.

 

Szóval ilyenkor kell megcsinálni a tőkeleltárat, amikor látható a termés: ez a fajtaszelekció. A tőkeleltárat a feleségem csinálta, amíg ő összeírta az oszlopközt, addig én - idén remélem utoljára - lefattyaztam az átoltásokat. A letisztázott tőkeleltár így néz ki:

 

Ilyen egy tőkeleltár a feleségem kivitelezésében.

 

Már tavaly észrevettem, hogy kétféle rizling klón van a szőlőmben, amelyek közül az egyik nekem nagyon nem ízlik. Tavaly ezeket a tőkéket külön szüreteltük, betettem egy kis hordóba a mustot, hogy a hordó ne száradjon ki, és elfelejtkeztem róla. A bor semmilyen kezelést nem kapott, fejtve sem volt. Most megkóstoltam a bort: természetesen értékelhetetlenül fás, szinte csak hordóaroma az egész - de él. Ezen nagyon meglepődtem, mert félbe volt hagyva, kén sem volt benne, de nem tört meg. Szerintem lefőzve egyáltalán nem rossz párlat lenne belőle. Szóval ennek a rizlingnek a termését idén sem fogom beleszedni a "komoly" borba - szelektáltuk tehát a fajtán belül az egyedeket is. Én nagyon szeretem a szőlőt, de több száz tőke termésének végigkóstolása után ebben egy ideig nem voltam teljesen biztos.

 

A nejem kitakarította a présházat: összeszedte a nyári munkák hulladékait (oltványok nylonzacskói, dobozok, üres vegyszeres flakonok, kötözőanyag és madzagvégek, stb.), amit levittük a faluba. Ezután rendet csinált (minden polcra került) és felmosott. Ez a helyiség már készen áll a szüretre, még az edényeket kell közvetlenül szüret előtt elmosni. A pince kitakarítására már nem jutott időnk, így is rengeteget dolgoztunk a hétvégén.

 

Érik a juhfark a csicsói vágóban.

 

A múlt héten Krisztiánék lehálózták a csicsói juhfarkot - félig, mert nem adtam elég madárhálót. A maradékot hétfőn akarták befejezni, de nem lehetett, mert esett az eső. Ez most nagyon nem hiányzott, illetve egy eső még rendben van, de minnél több napsütés kellene ősszel, hogy a szőlő szépen be tudjon érni. A juhfark helyenként már botritiszesedik, ha sok esőt kap, akkor nem aszusodni fog, hanem lerohad. A csicsói terület lapályban van, agyagos, így nagyon nedvességtartó - tehát némi szélnek és napsütésnek nagyon örülnék az eső után.

 

A saját területen a juhfark szép, töpped, a sárfehér kezd némi ízt összeszedni, és a rizling érése is fegyorsult.

2013.09.10. 13:11

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr485505572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Georgina Bojana 2013.09.26. 13:20:52

Szerencsés vagyok, itt ahol élek, a kertemben - a 84 éves szomszédasszonyom szerint - olyan tőkék ÉLNEK, melyek már több, mint 50 évesek. Hihetetlen? Milyen öreg lehet egy szőlőtőke?
Született pesti asszonynak, ez olyan mesés. De az is, hogy a diófáim közül az egyik már betöltötte (talán?) a 60. életévét is?! Igaz, kiss meglátszik rajta az idő, de még terem és ÓRIÁSI zöld sátrat nevel a leveleiből. A száraz ágait ledobja. Szívemből szeretem a fáimat, a szilvafa is annyi idős... Elképzelhető? Lehetséges?
Igaz, hogy göcsörtösek, de teremnek és szépen.
Minden évben megköszönöm Istennek, a fáknak, szőlőtőkéknek és Sorsnak. Igen, e legutóbbinak, hogy ide vetett, falura.

bakatorro 2013.09.27. 15:17:51

Áldás, békesség, falusi levegő! :)

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása