Végre telepítünk!

Mindenféle csúszások után eljött végre az idei első telepítés ideje. Már a múlt héten megérkeztek az oltványok, de egyéb elfoglaltságaim miatt nem tudtam elhozni őket, így péntek délelőtt állítottam be Szentesi József nagytétényi úti pezsgőüzemébe, amelynek pincéjében vártak az oltványok egy nagy, zöld zacskóban. Leautóztunk Dörgicsére, ahol első dolgom volt egy slaggal leveretni az oltványokon megpelepedni készülő penészt, és beáztatni őket. Másnap kora reggel kivittem a vesszőket a szőlőhegyre, ahol a megbeszélt időre meg is jelent Kovács József vállalkozó és csapata, és elkezdték visszacsipkedni az oltványok gyökerét kb. egy centi hosszúságúra.

 

A gyökerek visszavágása

 

A nálam használt két hidrofúró fej egy vontatott permetezőre volt csatlakoztatva, amit a traktor teljesítmény leeadó tengelye hajtott ki. A fúrófej nem más, mint egy fémcső, aminek a végén három-négy furaton át áramlik ki a víz, és amelyet T alakú nyelénél fogva le lehet nyomni a földbe. Mivel a talajt nagyon jól előkészítettük (70 cm mélyen meg lett szántva) a hidrofúrót könnyen bele lehetett nyomni a földbe.

 

Az ültető csapat

 

A kifúrt lukba a visszavágott gyökerű oltványokat bele kell dugni, majd kevés földet kell rá kotorni. Az oltvány a saras vízzel nagyon jól beiszapolódik. Az ületés végén, amikor a víz megülepedett, az oltványok tövéhez némi földet kell húzni. A napokban eső várható Dörgicsén, ami várhatóan megülepíti a földet, ezért azt megvárjuk az oltványok felcsirkézésével. Ha minden jól megy, néhány héten belül szépen kihajtanak a kis tőkék.

 

A hidrofúrós ültetés szapora munka

 

A nap végére már csak egyetlen feladat maradt: a túlrendelt oltványok elültetése. 400 oltványt akartam eltelepíteni, de 450-et rendeltem: az első évben vadkár, kiszáradás, ki nem hajtás, és egyéb okok miatt keletkező hiányokat jövőre ki kell pótolnom. Kétszer már megjártam, hogy nem tudtam oltványt rendelni, többé nem kockáztatok. Anyu veteményeskertjében csináltam egy "oltványiskolát" - valójában egy árkot, amelybe elültettük a többlet oltványokat.

 

A cserepad
2013.06.02. 17:40

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr805340531

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Daeril 2013.06.03. 10:43:39

Idén telepítettem én is Hárslevelűt. Oltványos külön szólt, hogy a paraffinos oltványokat nem kell felcsirkézni, csak ősszel.

Jelenik Dániel 2013.06.03. 11:56:06

Szia!
Szakmai szempontból megkérdezném, hogy-hogy ilyen későn ültetted el az oltványokat? Az itteni oltványosoknál már nem is lehet vásárolni, legközelebb csak ősszel. Komolyan kérdezem, semmi kötekedés nem áll a dolog hátterébe ha úgy tűnne, szimplán csak meg szeretném tudni van e ennek a késői ültetésnek valami oka.
Én egyébként ősszel telepítek, kékfrankost.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.06.03. 12:01:42

@Jelenik Dániel: Most kaptam meg az oltványokat. Elég vacak az oltványhelyzet Magyarországon, mindenki csak annyit gyárt, amennyit biztosan el tud adni - ha szarul jön ki a lépés, akkor mindenki kevesebbet kap a rendeltnél. Ezért az oltványosok elég nagy urak, kuncsorogni járunk hozzájuk. Két héttel ezelőtt ez az oltványos éppen elfelejtette az én vesszőimet elhozni. Nyilván akár május elején is eltelepíthettük volna, már lenne levele. Ezt a procedúrát nagyon utálom. :(

Jelenik Dániel 2013.06.06. 11:36:54

Azt még had kérdezzem meg, hogy az rendben van, hogy a tavasszal ültetett oltványaim ugyan úgy néznek ki mint mikor elültettem őket? Két levél volt rajtuk, annyi is maradt, és egy millimétert se növekedtek.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.06.06. 12:06:40

@Jelenik Dániel: hááát .... nem. Nőni szokott, határozottan. De ha nem száradt ki, az már jó jel.

Jelenik Dániel 2013.06.06. 14:13:58

Akkor nem tudom mi lehet. Remélem az ősszel ültetésre kerülő kékfrankosokkal minden rendben lesz. Köszi a választ!

szarka88 2013.06.11. 00:18:16

Üdv!
Én is erősen gondolkodok egy viszonylag nagy terület telepítésén. A véleményetekre lennék kíváncsi, költségcsökkentés miatt érdemes lehet-e oltvány helyett dugvánnyal telepíteni? Van az olyan, vagy legalább hasonlóan jó?
Másik kérdésem, amit lehet, hogy inkább a szőlőtelepítés engedélyezéséhez kéne írnom, de ha már itt vagyok valamilyen szinten ide is kapcsolódik: Tetszett, ahogy végigvitted az engedélyeztetés menetét nagyon hasznosnak találom, de az merült fel bennem az engedélyezett fajtáknál, hogy azt hogy kell igazolnom, hogy az általam telepített szőlő mondjuk kékfrankos? Csak meghatározott termelőtől vehetek oltványt, dugványt?
Főleg dugványnál felmerül, hogy mi van a sajáttal? Ellenőrzik azt, hogy én úgy vettem-e a dugványt, vagy a szomszéd Pistabácsi kékfrankosáról szedett vesszőkből csináltam-e néhány száz vagy ezer dugványt otthon a kertben?
Előre is köszönöm a válaszokat:Szarka István

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.06.11. 08:35:35

@szarka88: Elnézést, mit értesz a "dugvány" alatt? Nem ameriai alapra oltott vesszőt, hanem meggyökereztetett európait? Mert ha igen, attól nagyon óvnálak, ugyanis kizárólag homoktalajon szabad ilyesmivel kísérletezni, mert a filoxéra (gyökértetü) ott nem marad meg. Minden kötött területű szőlő esetén ez határozottan ellenjavalt.

A szaporítóanyag-készítőt (AKA oltványos) ellenőrzik, de ott csak a fertőzésmentességet, és a számlával tudod igazolni a szőlődet: ez tiszta sor.

De ellenőrzik a telepítést is, véletlenszerűen - ebben persze van egy bizonytalanság, nehéz 1-2 leveles fajtáról eldönteni, hogy mi is az (de nem lehetetlen).

Az, hogy mi a génbank, azaz "Pista bácsi legszebb kékfrankosa" vagy az XY kutatóintézet fajtagyűjteménye - ez nem érdekel senkit (úgy tudom).

szarka88 2013.06.12. 16:35:39

Köszönöm a választ. Félreértés elkerülése végett, nem csalni akarok, azt a fajtát akarom telepíteni, amit bejelentek, csak spórolni szeretnék, de igazad van, nem hiszem, hogy megérné kockáztatni.

kicsiMenyus 2013.07.02. 06:36:30

Sziasztok!
Az írásaid nagyon tetszenek. Én is szeretném elkészíteni első otthoni boromat, de csak vörös fajtáink vannak telepítve és én szeretnék fehéret is. A szőlőt így egyenlőre vásárolnom kellene. Tudtok olyan szőlészt aki jó minőséget ad ki a keze közül? Értem ez alatt hogy nem csak a mennyiség számít és nem zölden szedi le... CSak néhány q kellene próbára.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.07.03. 07:48:17

@kicsiMenyus: Aki jó szőlőt termel, az nem eladásra termeli. Minőség terméskorlátozott szőlőből van, aki eladásra termel, az nem csinál ilyesmit, mert csökken a mennyiség.

Ilyenkor kell megállapodni egy gazdával, hogy MOST megveszel tőle X sor szőlőt fix áron, és neked kell megcsinálnod a terméskorlátozást.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása