Pincebővítés

Sajnos a pincém nyáron eléggé felmelegszik, télen kicsit túlságosan lehűl: 6 és 16 fok közötti tartományban mozog benne a hőmérséklet. A nyár elején a pince belőpőjébe telepíttettem egy légkondit: egész nyáron ment, de a hűtése nem volt elegendő.

 

Klikkre nagyobb lesz!

 

 

A pince eredetileg harmadakkora területre lett méretezve, mint amekkora szőlőm most nekem van. Ez csak kicsit gond, mert az eredeti területről kb. feleannyi szőlőt szedtem, mint az elődöm, de így is problémás lesz a jövőben a borok kiforralása, ha minden termőre fordul. Ugyanis ha a rizlinget csak a második évében akarom lepalackozni, akkor ősszel nem tesz jót az érlelődő bornak a pincébe történő ki-be járkálás, valamint a forrás által termelt hő. Régen, a módosabb gazdáknál két pince volt, az egyik a forralópince, a másik az érlelő pince. Ez utóbbiba csak tiszta bor jutott be, hőmérséklete egész évben hűvös, állandó volt, míg a forralópincét akár fűtötték is.

 

Ma a közhelyszótár leesett a polcról, és ennél a bekezdésnél nyílt ki: "ha egy ajtó bezárul, kinyílik egy másik". Idén nem lett borom, a tavalyiból alig van, az átoltás még nem fordult termőre - aligha lesz mégegy olyan alkalom az életben (legalábbis nagyon remélem) amikor ennyire hozzá lehet nyúlni a pincéhez.

 

Klikkre nagyobb lesz!

 

A tervező Haász Lőrinc, akivel sikeresen megértjük egymást, ami fontos akkor, ha mindössze annyi utasítást adok a tervezéshez: "ha elkészül, akkor azonnal jelenjen meg a Szentendrei Skanzen, és vigyék el egy az egyben az épületet, annyira jellegzetesen legyen tájba illő". A homlokzat feldíszítése, a kódisállás, a boltíves, földdel takart pince egyelőre azt mutatja, hogy megtaláltam a megfelelő embert a feladatra.

 

Most jön a nehéz része, az engedélyezési munka: össze kell vonni a két szőlőt, hogy elegendő területem legyen a pince bővítéséhez, és ezután jöhet az építési engedély - mivel természetvédelmi területen vagyunk, egy raklap hatóságnál kell kolbászolnom. A tél erre pont elég lesz, tavasszal pedig nekiugrunk a munkának.

 

2010.11.01. 12:42

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr762413463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ISándor · http://szolonaplo.blog.hu/ 2010.11.02. 09:15:22

A régi pincéd, illetve majd az új rész szigetelve van valamivel a talajnedvességtől? Az enyém nincs és sajnos az egyik "sarka" nedvesedik kissé. Igaz azon a részen elég sok bokor van felette amit most írtok ki és a füvet is röviden tartom majd felette - miután megvilágosodtam a "Mélyszántás" c. posztodban folytatott eszmecserétől :-)

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.11.02. 09:44:11

Nem, drénezve lesz, és szellőztetni kell. Nem vagyok híve az alul zárt pincének.

gardonyim 2010.11.03. 09:39:46

Most egy kicsit irigykedek... Aztán leülök és kiszámolom, hogy nekem mikor jön össze a pénz a pincém rendbetételére.

Sok sikert!

Cirfandlia 2010.11.11. 09:03:01

Azt nem látom pontosan mitől várod, hogy az új ágban kiegyenlítettebb lesz a hőm? nincs annyival mélyebben, és a rá kerülő ~ 1 m föld sem elég sztem...
Ezt a két borféleség (erjedő, érlelő)elválasztást én Tokajban az édesborosoknál láttam csak, ahol paráznak hogy az aktív élesztők átmásznak a már beállt érőfélben levő hordós édesekre - ezért különítik el. Száraz bornál ezt nem érzem ekkora gondnak. De ne érts félre nem kötözködöm, csak gondolkodom, hajrá, majd megnézem nyáron.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.11.11. 11:48:23

Maga a pince hőszigetelt lesz (ha szabadon állna se melegedne nagyon), tehát az 1m föld már csak ajándék, ami felveszi a napsugárzást.

Nem attól parázok, hogy beindulnak újra a borok, hanem a forráskor 15-17 fokra is felmegy a hőmérséklet a pincében, de a rizlinget és a kis küvét két évesen akarom kihozni, annak nem tenne jót ez a hőingás.

Cirfandlia 2010.11.11. 17:01:46

No azért ahhoz sok sok hektó bor kell hogy egy pince hőmérsékletét érzékelhetően megemelje, az persze más ha fűteni akarod. De én most az almasavbomlás miatt az egyedi hordót melegítem, nem a pince légterét. kiváló erre az akváriumi fűtőcucc.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.11.11. 17:13:51

@Cirfandlia: Amikor szüretelünk (elméletileg legalább három etapban) folyamatosan járkálunk ki-be a pincébe. Mivel a forralópince nem elég jól tartja a hideget, eleve 16-17 fok van benne őszre. Ehez jön még, hogy "fűtenek" a forrásban lévő borok (mivel kétszer akkora lett a területem, ez kb. 20 hektót jelent). Novemberben aztán relatíve gyorsan lehűl a pince, a forrás megakad, és minden évben tavasszal mozogni kezdenek a borok. Azt szeretném, ha ősszel végbemenne a forrás, tél közepén átfejteném a másik pincébe, és ott pihenne egy évet, és az azt követő tavaszon palackoznék. Így van, ahogy mondod, a forráskor még akár 17 fokon tarthatom a forraló pincét.

Ez egyébként ismert volt felénk, szalmával betapasztották a forraló pince ajtaját, hogy tarsa a meleget, és csak Karácsonyra fejtették le a bort. Én egy villanyradiátorra gondoltam, termosztáttal.

Összességében jó ötletnek tűnik egy hűvösebb pince is. (Másként amúgy sem tudnám megoldani 4000 liter bor tárolását.) Ha öreg leszek, és a jelenlegi gyepeket is beültetem, akkor még vörösök is lesznek, azoknak is kell a hely - jó lesz ez így.

Bármikor szívesen látlak, tudod. :)

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása