Mi lesz a borokból?

A hétvégi pincelátogatás legmeglepőbb fordulata az volt, hogy az 5,8 Celsius fokos pincében pezsegtek a borok. Valami nagyon hidegtűrő élesztő szaporodott el a borban, mert szinte teljesen kierjedt a maradékcukor mindkét borban.

 

Az Enikő illatában (kb. egy hónappal ezelőtt) még nagyon külön állt a muskotály és a mézes fehér - ami azt jelenti, hogy először muskotály illata volt a bornak, majd egy kis idő múltán megjelent a mézes illat. Most a kettő már összeért: egy mézes-muskotályos finomságot érezni. A nejem beleszagolt, és majdnem beleájult: jó lesz ez női bornak. Korty egyelőre még hegyesen savas, jót fog neki tenni az almasavbomlás. A szénsavas csípés csak kiemeli a savakat: az illat és a korty nincs összhangban. A korty vége kicsit szárít - ezen baromira meg vagyok lepődve, mert csak négy hetet töltött fahordóban a bor.

 

A rizling is forrásban van még, itt örvendeztem a maradékcukor alkohollá és glicerinné alakulásán. A pohárban a bor lustán mozdul, és lassan rajzol ki komoly templomablakokat: a testtel egyáltalán nincs gond. A bor napról-napra változik: hidegen (a pincében) kóstolva csak keserűnek éreztem. Itthon két napig hagytam szobahőmérsékleten kipezsegni a széndioxidot: és egy harmonikus savú, extraktédes, szuper rizlinget kóstoltam.

A félbehagyott üveget betettem a hűtőbe: másnap hidegen csak fásnak éreztem - ezzel el is illant az örömöm, amivel a fásság megszűnését ünnepeltem.

Harmadnap szobahőmérsékleten kóstoltam. Telt, már-már túlzó vaníliás-puncsos-likőrös illata és íze volt, a végén a csersav cseppnyi húzása is jelezte a fát. A test és az aromák teljesen eluralták a bort, a harmonikus savaknak alig jutott szerep. Kép deci a fejembe szállt - alkohollal rendben vagyunk.

Fogalmam sincs, mi lesz ebből.

2010.02.24. 08:00

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr291782483

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fiatalborivo 2010.02.24. 15:41:38

Hát a 4 hetes hordós érlelés tényleg fura hogy nagy faízt ad a bornak. Újhordó volt? Meg kicsi?(30-50l-esben én is tapasztaltam hasonlót de 2 hónap után). Egyébként tavaly nekünk is pezsgett ilyenkor a vörös(merlot, kékfrankos, zweigelt házasítás)kb 1 hónapon keresztül, utána viszont gyönyörű, jó savgerincű de már sima tanninú anyag lett belőle(, a szüretre már nem is maradt semmi az 5hektóbol).Ne aggódj, tavasszal szerintem megállapodik és kialakul az ízvilága.

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.02.24. 22:08:07

Laboráltattad a Rizlinged? Nagyon kíváncsi lennék az eredményekre, ha igen.
Az én Olasz rizlingemnek éppen ma lettek meg "leletei":
(szüret: okt. 3., 21,5 MM fok, fejtés: dec. 10., alapkénezés: 18 g/hl)
Szabad kén: 26 mg/l
Összkén: 114 mg/l
Sav: 5,0 g/l
Alkohol: 14,11 tf%
Maradék cukor: 2,5 g/l
Tehát szárazra kierjedt a 21,5 mustfok.
Tudom, hogy neked is ennyi volt, de azt is tudom, hogy mindig elhúzódik az erjedése, ezért kérdezem az eredményeket, ha vannak?!

t f 1 (törölt) 2010.02.25. 13:12:56

@attisch: A mustfok meg az alkohol nem egészen stimmel. Nem lehet, hogy valamit rosszul mértél?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.02.25. 17:26:55

@fiatalborivo: nem, 5 éves hordók.... foglamam sincs, mi ez.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.02.25. 17:28:06

@attisch: csak palackozás előtt laborálunk, és persze nem titok az eredmény - de csak valamikor ősszel lesz. Ként, savat magam is mérek, azt majd tavasszal.

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.02.25. 18:27:48

@t f 1: Szerintem stimmel. Itt van előttem a Magyar Mustfok átszámító táblázat.
Mustfok MM-fok 17,5 C-fokon 21,5
Cukortartalom g/l 17,5 C-fokon 236,7
Sűrűség 17,5 C-fokon 1,10569
Cukortartalom g/kg 214,1
Várható alkoholtartalom V/V %-ban 20 C-fokon 13,98

A 14,11 v/v% alkoholt hivatalos laborban mérték. Tekintettel arra, hogy a mustfokot nem hitelesített mérővel és nem laborkörülmények között mértem, így szerintem bőven hibaszázalékon belüli a két eredmény közötti 0,13 alkoholfok.

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.02.25. 18:37:42

@RAMBO: A ként, savat csak gyorsteszttel méred? Az én értelmezésemben jó minél előbb a bor alap kezelőműveletei után túl lenni a laboron, mert ha gond van, jobb azonnal cselekedni. A palackozást általánosan megelőzi a labor nálam is.

t f 1 (törölt) 2010.02.26. 07:08:11

@attisch: A 0,59-es szorzóval számoltam

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.02.26. 08:40:53

Ként még nem kapott, amíg le nem áll a forrás, nem is kap. Sav (érzetre) rizlingnél 6-os, Enikőnél 6,5-7-es - de ez becsapós, mert még eléggé almasavas.

gardonyim 2010.02.26. 12:29:51

Szia Rambo!

Mik a tapasztalataid a Mézessel? Mérted esetleg a savát? Nem szokott nagyon lelágyulni?

Üdv,

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.02.26. 14:58:05

@gardonyim: nekem az a tapasztalatom, hogy nem lelágyulásra hajlamos a muscat ottonel - mézes fehér - hárs házasítás.

Nagyon erős méz illatot ad a bornak a mézes (kellemes) és ízében is érezni a mézes ízt - de inkább olyasmit, mint a mézeskalácsban.

A közhiedelemmel ellentétben NEM édes vagy félédes bort adó fajta (persze sterilre lehet szűrni és lekénezni még félig kiforrottan is). Tehát egy száraz borban erős méz illat és íz. Most tehát még szükség lesz a tavaszi almasavbontásra, utána nagyon harmonikus bort adhat.

gardonyim 2010.02.27. 20:09:31

@RAMBO: Azért kérdeztem a lelágyulást, mert ellentmondóak a források erre nézve. Tapasztalatból pedig nagyon kevés ember tudja ma már. Nekünk egyetlen tőke van a csemegék között, abból azért én ízre nem mondom meg, hogy mennyire csökken le a sava (pláne, hogy csemegének az ember úgyis korábban szedi, mint bornak). A BorJouron kérdezgettem Gál Lajosnál a fajtáról, mert nekik volt mézesük, de kiderült, hogy ők is csak veszik, és a fiú nem sokat tudott mondani a szőlőről.

Most ez az egyik fajta, aminek a telepítésén gondolkozom. A többi nagyjából az amit te is említettél egy korábbi posztban: furmint, sárfehér, gohér. Illetve ha kéket is telepítek, akkor az valószínüleg kadarka lesz.

Te mikor tervezed a telepítést?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.03.02. 19:35:03

A Gál Lajosét én is kóstoltam, se nem elég koncentrált, se nem elég fajtajelleges. Szeretem a rizlingjüket, de ez a mézes nem sikerült (szerintem).

Művelni nem kellemes, öblös vesszei vannak, nehéz befűzni, viszont szép fürtjei vannak.

Ha lesz vörösborom, az tihanyi feketéből lesz.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása