Súlyos döntés

Kezdjük a végén: az olaszrizlinget (a termő vágót) kivágom. Elegem lett belőle, de nagyon. Amikor átvettem, egy megszakított, nyomorult szőlő volt, aminek még a tövéből eredő vadhajtásokon is fürtök lógtak. Négy éven át pátyolgattam: szépen visszavágtuk, rövid csaposra alakítottuk át a karokat, iszonyatosan visszafogtuk a termést - ez volt az egyetlen termő vágó, minden energiát ide koncentráltunk. megtrágyáztuk, befüvesítettük, a soralját kikapáltuk, a hiányokat kipótoltuk. Most mégis szarul néz ki itt a szőlő.

 

Lisztharmat fertőzés a fürtökön előrehaladott állapotban. 
A szőlő jó kondícióban van, haragoszöld a levele, erősek a hajtásai.

 

Az első évben (2010) mindent megevett a rosseb. OK, növényvédelmi szempontból tényleg nehéz év volt. Kivágtuk az árnyékot adó, de elöregedett fákat és a semmit nem érő bozótot a fejezet mellől, hogy így kapjon több napsütést. 2011-ben elbénáztam a termést a "savra szüreteléssel", 2012-ben jó, de kevés bor lett rajta, 2013-ban képtelen volt beérni, 2014-ben megette a lisztharmat.

 

Tömött fürtök

 

És minden évben ment a küzdelem az ESCÁval. Hurcolom a fertőzést ide-oda. Nyár közepén kivágtam kb. 10-15 tőkét, aztán rá egy hétre még ötöt, a múlt héten bejártam a szőlőt, kb. 10 új fertőzést találtam. Megbíztam a Krisztiánt, hogy vágjon ki minden olyan tövet, amin mutatkozik a betegség, azt mondja, most tartanak kb. a 20. tőkénél. Gondolkoztam az átoltáson - de minek? Mire megyek egy haldokló szőlőbe oltott vesszővel? Elpusztul majd két év múlva, mikor éppen szépen teremne? 

 

Ennyi volt. A mellette lévő vágóban, porzónak meghagytam a badacsonyi rizling klónokból 5-6 tőkét. Korábban érnek, illatosabbak, zamatosabbak. Ez van - ide, erre a területre ez a klón illik. Értem én a tömött, kicsiny rizlingfürtök kultuszát - de nekem nem vált be.

 

Lazább fürtű, korábban érő, illatosabb, zamatosabb klón

 

A feleségemmel a hétvégén bejártuk a juhfark-furmint vágót, felkészítettük a Mónika által átoltott szőlőket a télre: lefattyaztuk a kis tőkéket, hogy csak a nemes hajtás beérlelésére fordítsa az energiát. Ezzel egy menetben ledobáltuk a lisztharmatos fürtöket is. Krisztiánnak nem sikerült megvédenie az alattam lévő rizling vágót, így az erős fertőzési nyomás miatt az ökológiai védekezés nem volt elegendő nálam sem. Eredetileg sem számoltam nagy termésmennyiséggel innen - végülis mindegy, hogy 30 liter vagy 50 liter bor jön le erről a vágóról. 

 

Másnap délelőtt kimentem tőkeletárt készíteni a rizling vágóba, és ezzel együtt leválogattam a fürtöket is. Azt hiszem, most volt az optimális idő a erre a munkára, és nem július végén, ahogyan korábban csináltam. A szőlő színéből pontosan látni, hogy melyik szőlőfürtöt tudja beérlelni a tőke, és van lehetőség válogatni is a lisztharmatos és nem lisztharmatos fürtök között (már azokon a tőkéken, amelyekről nem kell minden fürtöt ledobni).

 

Adja magát, hogy melyik fürtöt nem fogja beérlelni a szőlő

 

Korábban írtam már, hogy nem volt világos, hogy miért kapja el az egyik tőke a lisztharmatot és miért nem kapja el mellette a másik. Azt figyeltem meg, hogy azon a ponton, ahol a szőlőhegy oldalának meredeksége csökken (nálam ez a vágó közepén van), ott tombol a lisztharmat. Még akkor is, ha a tőke mellett hiány, vagy fiatal tőke van, tehát a levegőzés biztosított. Nem tudok másra gondolni, mint a talajban a nitrogén váldorlására: az eső a hajlatig lemossa, ami N bőséget okoz, ami ellágyíthatja a bogyók héját, fogékonyabbá téve őket a betegségre. Azt hiszem, a megfelelő (léhább fürtű) klón kiválasztása, a tőke lelevelezése mellett azzal javíthatom lisztharmat ellenálló képességet, ha javítom a a vágó talaját: a levágott és összemulcsolt szeprentét és a lekaszált szénát (komposztálás nélkül) ezen a részen forgatom be a földbe. Az így fellépő pentozán hatással sikeresen vissza tudom fogni a N túladagolást, és egyúttal javítom a talaj szerkezetét is. Teóriák gyártásában nem vagyok rossz - meglátjuk, mire megyünk ezzel az ötlettel a gyakorlatban. 

2014.08.24. 12:59

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr786598381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

juhostt 2014.08.27. 10:33:07

Hali!

Fürt válogatásnál van ahol a vesszőről az összes fürtöt ledobod, vagy pedig 1 vessző 1 fürt? Vagy erre nincs nálad szabály?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.08.27. 12:02:37

Az új szisztéma szerint: amennyit láthatóan be fog érlelni a tőke, annyi maradhat. A betegek és a fejletlenek a porba hullanak.

Antal Krausz 2014.08.31. 18:41:48

SZIA RAMBÓ- Csak arra lennék kiváncsi, hogy a kivágott szölő helyett milyebn fajtát akarsz ültetni, és szerintem , a kivágást nem-e kapkodtad el, mert jövöre lehet hogy jobban sikerül a termés. üdv. tóni bá. győrböl.

halom2 2014.08.31. 19:37:22

AK-hoz kapcsolódva: kivágáshoz nem kell engedély? És milyen fajták vannak engedélyezve?

papp_schubert 2014.09.02. 21:30:52

A sógorok már nemesítettek rezisztens olaszt. Ilyen évben csak az lehet szép. Viszont Sanya, a savra szüreteléses évjáratról nem a klón tehet... :)

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.09.03. 09:15:57

@Antal Krausz: Szia! olaszrizling megy a helyére, de egy másik klón, a korábban érő, lazább fürtű fajta.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.09.03. 09:16:36

@halom2: Nem, ez felújítás lesz, nem fajtaváltás, ehez (tudomásom szerint) nem kell engedély.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.09.03. 09:19:16

@pappujlakipince: az az én hibám volt, 100%-ban. Drága tanulópénz volt, soha többé nem ülök fel ilyesminek. Kóstolni kell: ha finom (és a próbaszüreten mért cukorfok meghaladja a 18MM-ot), jó lesz bornak.

Számomra ez volt a legnehezebb: felfogni, hogy a túlérlelés (ez fajtafüggő, itt most o.rizlingről beszélek!) és a savra szüretelés mekkora hülyeség.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása