Az őrület hullámvasútja

Befejeződött a telepítés az új területen - véget ért az idei év legnagyobb projectjének első felvonása. Megpróbálom összeszedni a tapasztalatokat, okulásul az mindazoknak, akik az itt olvasott dolgok ellenére belevágnának egy efféle kalandba. Bár informatikai igazgatóként túl vagyok egy saját fejlesztésű vállalatirányítási rendszer bevezetésén Magyarország legnagyobb brókercégénél, az ott átélt izalmak elbújhatnak a telepítés őrülete mellett. Ahogy azt korábban írtam, a mezőgazdaság nem azoknak való, akik szeretik szervezetten irányításuk alatt tartani a dolgokat - az ilyen emberek percenként másznak a falra a telepítés sok szálon futó projectjének minden egyes pontján található bizonytalanság miatt:

 

1. Az engedélyezési folyamat egy vicc. Számtalan olyan dolog van, amit csak az év egy meghatározott időszakában, jobbára egy hetes időtartamban tudsz megcsinálni (ez egyébként teljesen értelmetlen, ha lesz egy üres félórám, elmagyarázom az evidencia dosszié működését Lázár Jánosnak), és ha pont akkor nem csinálod meg a feladatot, amikor az állam éppen ráér - akkor rábasztál: várhatsz egy évet. Telepítési kvóta vásárlása, telepítési támogatás igénylése ilyen, és hogy nehezebb legyen a feladat, ezeket a tevékenységeket - mindenféle határidőkkel dolgozó egyéb feladatok előzik meg: talajvizsgálat, talajvizsgálat kormányhivatali jóváhagyása, telepítési engedély kiadása - hogy csak azokat említsem, amik hirtelenjében eszembe jutnak.

 

2. A telepítés-előkészítő munkákhoz jó vállalkozót találni nagyon nehéz. Öszintén szólva, nekem a végére egy olyan társaság állt össze, akikre bizton számíthatok - de ez nem volt így a legelején. A bozót kiírtása, a drénezés, a föld feltörése, a trágyázás, a föld mélyszántása, a szántás elmunkálása ... hosszú volt az út a földet kelletlenül rugdosó, dolgozni nem akaró traktorostól a dörgicsei juhászig, a mencshelyi markolósig, akik tényleg kivették a részüket a feladatokból. A földmérő elsőre jó választás volt, és szerencsém volt a kerítésbolttal és a támrendszer szállítójával is.

 

3. A kishitűséggel való folytonos küzdelem felőrli az embert. "Az úgy nem lesz jó!" - ezt a mondatot hallottam legtöbbször az utóbbi időben. Nem jó a föld, nem jó a kitettség, ott még senki nem tudott semmit termeszteni, azt a területet lehetetlen kipucolni, szántani meg végképp lehetetlen, megeszi a gumit a talaj, kiszúrja a traktorkereket a tüske, nem úgy kell kijelölni az utat, az ott mindig belvizes lesz, fagyzúg lesz, lisztharmatos lesz a kékfrankos, rohadni fog a muskotály, nem fog itt megérni a furmint, nem elég ide a kompakt traktor, több lóerő kell ... ha a felét meghallgatom a negatív jóslatoknak, soha nem vágok bele ebbe a munkába.

 

4. Az oltványok beszerzése hosszú és idegőrlő folyamat. Az évek alatt egészen jól összebarátkoztam az oltványosokkal, és megértettem, hogy az a munka is egy mezőgazdasági folyamat - tehát az eredménye nem biztos. Ez nem olyan, mint egy ipari project, ahol lekérdezheted a pillanatnyi állapotot, és meg tudod becsülni, hogy időarányosan jól vagy rosszul állnak a munkák. Sőt, ha oltványossal beszélsz, rád is átragadnak az ő aggodalmaik: vizes az egyik terület, nem sikerült felszedni az oltványt, nem volt jó az eredés, nem volt jó a kalluszosodás, valami megfertőzte az oltványokat. És itt aztán tényleg igaz, hogy ha valami nem sikerül, akkor várhatsz egy évet. Akkora keresleti piac van oltványra, hogy őrült sorbanállás folyik, és nem jut mindenkinek. Jut vagy nem jut: ez szinte az utolsó pillanatig kérdéses, amitől simán idegösszeomlást lehet kapni, még bőven a telepítés előtt. 

 

5. A banki finanszírozás röhej. Én áthidaló kölcsönért folyamodtam, a tárgyalás alapja: előbb a bank ügynökével a saját költségemen a fedezetként felajánlott ingatlan felbecsültetem, majd egy kazal papírból, amelyiknek a 80%-a teljesen felesleges, kiválogatom azt a párat, amit érdemes kitöltenem - ez a hitelkérelem. Ennél a banknál egy volt évfolyamtársam dolgozik, és az ügyemet az lendítette előre, hogy évfolyamtalálkozón elmondtam neki: megbaszhatják a hitelüket, jó évem volt, nem vagyok rájuk utalva. Hirtelen sikerült szerződést kötni. Ez egyébként a Matolcsy-féle hitel, a kajlaszemű géniusz biztos mérges lenne ha látná, hogy a legnagyobb magyar bank hogyan próbálta ellinkeskedni a gazdasági feltámadást. Szerződés van, a folyósítás még nem történt meg, de a jelzálog már a fedezetként felajánlott ingatlanon van.

 

6. A telepítés ütemezése lehetetlen. A telepítést végző vállalkozót már februárban elkezdi hívogatni az ember, hogy mondjon valamit arról, hogy mikor fog jönni hozzá, amire elég tág határok között mozgó választ lehet kapni. Most, hogy a két napra tervezett telepítést négy nap alatt sikerült befejezni, értem miért: itt tényleg minden kiszámíthatatlan. A traktor és a műholdas telepítő eszköz roppant modern - és roppant sebezhető technológia. Ha éppen nincs GPS jel, akkor a gép megáll. Ha túl sok a csapadék, egy ekkora monstrummal nem lehet rámenni a földre - de ha rá is lehetne menni, akkor se lehet ültetni bele, mert a talaj hatalmas hantokat képez, és az oltvány üregben marad és kiszárad. Nálunk még bazinagy köveket is kiásott az ültetőgép, ettől karok görbültek el, amit csak néha sikerült helyszíni kalapálással javítani - szerencsére volt tartalék alkatrész. De volt olyan meghibásodás is, amit műhelyben kellett javítani: fél nap ugrott. És mikor legyen óriási szélvihar, ha nem a telepítésre kitűzött két nap egyikén - újabb nap veszett el.

 

Ahogy közeleg a telepítés dátuma, úgy lesz egyre idegesebb az ember, főleg, ha komoly beruházásról van szó. Nekem volt egy elég komoly műtétem hat éve - közvetlenül előtte voltam olyan ideges, mint péntek este. Nem is tudtam aludni, éjjel háromtól már a konyhában sétálgattam fel s alá, ezredszer is végiggondolva, hogy mit felejthettem el. Aztán a vihar éjjelén hajnali öt órakor már a telepítővel SMS-eztem a vasárnapi programról, ami több újratervezés után végül teljesen lukra futott. És a telepítés alatt minden leállásnál bennem volt a para, hogy ez most vajon mekkora hiba, vajon mekkora leállás lesz belőle?

 

Szerencsére túl vagyok rajta, de még csak kicsit tudok örülni. Egyelőre próbálom kipihenni magam, testileg-lelkileg kimerültem. Jövő hétvégén lepucoljuk azt a sok szemetet (gyökeret, követ) amit a telepítőgép kifordított a földből. Nézzétek a Facebook oldalt, képeket oda postolok (majd egyszer, mert a telefonom aksiját kb. egy hónapja rosszul cserélték ki, és most nem lehet elindítani).

2016.04.27. 15:45

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr348665852

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Pflanzner Sándor: Az őrület hullámvasútja 2016.04.28. 11:13:01

Befejeződött a telepítés az új területen - véget ért az idei év legnagyobb projektjének első felvonása. Megpróbálom összeszedni a tapasztalatokat, okulásul mindazoknak, akik belevágnának egy efféle kalandba.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Daeril 2016.04.27. 16:06:41

Gratula az elvégzett munkához és respect, hogy egy ekkora területbe belefogtál. Sok erőt a továbbihoz.

vilag 2016.04.28. 07:59:31

@RAMBO:
A szó legszorosabb értelmében átérzem a helyzetedet.
Pontosan ugyan ebben a cipőben jártam én is a hétvégén.
Két hónapja telefonos kapcsolatban voltam az ültetőgépessel, mindig pontosítva az időt.
Útóljára a múlt hétfőn sikerült beszélni amikor is azt mondta, hogy pénteken vagy szombaton ideérnek, de azért még csütörtökön beszéljünk.

Ezen felbuzdúlva a szerdai napon elhoztuk a 9000 db oltványt és vízbe tettük.

Csütörtökön az ültetőgépes már elérhetetlen volt. Kb. 15x hívtam, de semmi.
Pénteken már volt olyan, hogy 30x hívtam zsinórban, de nem sikerült elérni.

Ha te ideges voltál akkor gondolj bele mit élhettem át én...
Azt hiszem az idegösszeomlás szélén álltam, már különböző terveket szőttem arra vonatkozóan, hogy mit teszek ezzel az emberrel ha nem lesz kerek a történet vége.
Végül a gépkezelőt sikerült elérni azon az emberen keresztül akinél éppen ültetett a gép.
Vasárnap ideért a gép, de az első sor húzása után meg is bántam az egészet mint a kutya amelyik kilencet kölykezett.
Röviden szar munkát csinál a gép, az oltványok vagy beestek a gödörbe vagy ferdén álltak, a kerekek nem tömörítették vissza a vágott gödröt, a tőtávot nem lehet 90 c,-re állítani rajta csak 91-re, ráadásul ami számomra a 21. században felfoghatatlan, nem lehet beállítani az 1. oltvány helyét csak nagy macera árán, aminek az az eredménye, hogy semmi nem sorol semmivel.
Végül is két sort húzott, aztán annyira rossz lett az idő, hogy abba is hagyták a munkát, de nem is bánom.
A gépet is elvitték vissza az alföldre.
Végül még vasárnap sikerült egy másik gazdától az embereit kölcsönkérni, és hétfőn-kedden elültettük a ha-t ültetővillával kb. fele költséggel.

A tanulság az, nekünk nem kel többé ültetőgép.

Okulásul álljék ez itt mindenkinek.

vilag 2016.04.28. 08:00:04

Apropó megmaradt Zenit gyökeres oltvány érdekel valakit?

csajokaszőlőben 2016.04.28. 09:44:47

Nálam hidrofúróval telepítettek 1070 oltványt pénteken és nagyon flottul ment.
Csak tegnap néztem nonstop az "időképet", hogy esik-e eső az ültetvényben, mert ha nem , akkor a telepítő szerint mind az 1070 tövet öntöznöm kellett volna (kézzel, kannával, víz az esővízgyűjtőből :-)).
Nekem is maradt Rajnai rizling, de egyelőre meg szeretném várni, mennyi nem ered meg.

halom2 2016.04.28. 19:34:50

Nagyon örülök, hogy neked sikerült a telepítés. Sajnos, nekem nem, annak dacára sem, hogy 2015. II. 10-én rendeltem Mogyorósinétól 300 tő sárga muskotályt, mert amikor e héten át szerettem volna venni őket, azt mondta, hogy neki nincs már, de keresselek meg a Halomban, mert nálad biztosan maradt felesleges. Értem, hogy 300 tő kis mennyiség, de akkor a rendeléskor azt kellene mondani, ho

kunzoo 2016.04.28. 21:29:56

@vilag:

Igen érdekel!!! Főleg akkor ha Fercal alanyon van. nem kellene sok szerintem 200 darab jó lenne. ha kevesebb az sem baj.

kunzoo 2016.04.28. 21:30:45

@csajokaszőlőben:

Ha hidrofúróval telepítettek az egyben öntözés is nem?

bakatorro 2016.04.29. 08:49:04

hajh, a régi szép idők ...
ásó, vödör víz, sima vessző.
sic transit gloria mundi ...

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2016.04.29. 09:16:32

@halom2: Én pont annyit raktam el, mint amennyit rendeltem. A sorvégek pótlására maradt oltvány (ahol a gép nem tudott eltenni oltványt), amit hétvégén elültetünk hidrofúróval.

Szerintem rendelj a Dobosiéktól! Ilyen kis tételben nem érdemes mástól venni. Nem olyan erősek az oltványaik, mint a Mogyorósiéknak (mert első nyarasak) de ha jól gondozod, szépen megmaradnak. A rákövetkező évben legyártják neked a pótlást, de át is teleltetheted a lakásban, ha tartalékot is veszel.

vilag 2016.04.29. 13:16:12

@kunzoo: Szörnyen sajnálom, de a felesleges mennyiség már elkelt röviddel az itteni közzététel után :(

Egyébként Teleki alanyon volt Kober 125AA K.147 klón

Tényleg sajnálom, jó lett volna ha tudok segíteni valakinek ebből a közösségből!

halom2 2016.04.30. 19:29:22

Mogyorósiné oltványai verhetetlenek, 100%-ban megeredtek, megéri az ilyen kényelmetlenség. Két éve panaszkodott, hogy sokat rendeltek tőle, de mivel nem kapták meg az állami támogatást, lemondták, és őrült, hogy elvittem a készletből valamennyit azonnal kp. fizetve. Akkor mondta, hogy rendeljek időben, úgyhogy kicsit bosszantott, hogy mégsem kaptam, mert nem maradt készletben. Ilyen az oltványos világ.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.05.01. 08:01:44

Korrekt írás.

Egy dologgal nem értek egyet. Az oltványosok... Hkhm...

Na szóval. Az az oltványos aki nem hazudik, nem ver át és nem tróger munkával összetákolt eredésképtelen szart ad el neked csilliárdokért, ma az ritka mint a fehér holló. Kár it mismásolni. Ameddig a kocsmák púltja mellől elrángaot és szaréhugyé dolgoztatott alkesz trógerek rakják össze az oltványt addig 80% feletti eredésről még csak álmondni sem szabad.

Adjál le bármennyi oltványra rendelést, bármilyen korán... zihet, hogy pont _TE_ leszel az akinek, jááááj az utolsó napon derül ki, hogy bocseszka, de fele sem lesz. Vagy éppen most változott vérfarkassá a nagymama és ezért most éppen nem tudod elvinni az ezer éve megrendelt oltványokat.

Mindezt piacgazdaságban, pénzért, jól előre leszervezve. Erre nincsen mentség.

Mára ott tartunk, hogy Németországba DPD-vel kiküldve az oltócsapokat és onnan DPD-vel leszállítva olcsóbb és megbízhatóbb az oltvány beszerzése.

Szóval lassan összeszedhetné magát a magyar oltványos gárda, mert kicsit bicskanyitogató az a trógerség ahogy a többségük nyomja.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.05.01. 12:25:56

@halom2: Mi is a Mogyorósinétől vettük még a 2001-2005 között telepített oltványainkat. Azok még jók voltak. Aztán valami történt. Szerintem túl sokat vállaltak. Tavaly pedig konkrétan átvertek amikor leadtam háromezer juhfark oltványra rendelést és amikor mentünk volna a kész oltványokért akkor derült ki, hogy eladta a nekünk szánt olvtányt másnak. Puff... ennyi. Erre mit mondjak? Azt, hogy hát ilyen volt az évjárat, vagy hogy szegények nem kaptak támogatást? Szerintem ez vállalhatatlan.

vilag 2016.05.03. 15:01:11

@BZoltan: Én megvédem a mi oltványosunkat, a múlt évben elültetett oltványok közül egyetlen egy darab volt ami nem indult meg. Remélem a most elültetettel sem lesz több gond.
Ami hiány volt azt a szarvasok taposták ki, fene a lábukat....

csajokaszőlőben 2016.05.03. 17:25:57

@kunzoo: Igen, jó sok víz ment a gyökérhez, de nálunk köves a talaj és ha 1 hétig nem esett volna, öntözni kellett volna.Ha újra szárazság lesz, megint öntözni kell, hogy biztosabb legyen az eredés. Ezt a telepítő is mondta.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.05.03. 17:31:33

@vilag: Az, hogy nem ered meg az oltvány az csakegy potenciális trehányság. A legnagyobb trógerség az az amikor lerendesz X ezer oltványt, megígérik, hogy ekkorra és ekkorra meg is lesz, aztán amikor eljön az idő akkor valami ócska kamuval lepattintanak. Na ez a gáz.

Ati981 2016.05.03. 20:10:19

Azt még ezeken felül hozzá tenném, hogy a magyar oltványosoknál gyakorlatilag nincs klón választék, hogy tovább menjek örülsz, ha fajta azonosság van. Sumákolnak, nem akarnak kötni előre szerződést (gondolom félnek hogy nem lesz meg az oltvány). Az osztrákok sokkal korrektebbek, szerződést kötnek előre, rögzítve benne minden. Kiszállítják a területre, Ültetést elvégzik időben, nem kell könyörögni nekik, garanciát vállalnak az egészre. Valamivel drágább, de megéri.

vilag 2016.05.05. 14:03:49

@BZoltan: Ettől (talán) rosszabb ha esetleg egyáltalán nincs oltvány amit rendeltél... a pályázat folyamatban, a talaj előkészítve, oltvány meg az ablakban...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.05.05. 17:21:35

@vilag: Annál rosszabb minthogy azt mondja, hogy van majd a telepítés tervezett hetében átver nincsen :( Velem megtörtént ez.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása