Most jönnek a rövidített listára került traktorok, amelyek megfelelnek az erőgépválasztás minimális feltételrendszerének: 30-50 LE közötti kategóriába esnek, van gyári fülkéjük, könnyűek (ez 1700 kg. körüli fülkés súlyt jelent), van idehaza országos szervízhátterük és megbízható alkatrészellátásuk - és nem utolsó sorban elhisszük róluk, hogy a gyártójuk képes időtálló traktort készíteni. Közös jellemzőjük, hogy könnyű olyan embert találni, aki párás szemmel beszél egyik vagy másik típusról, miszerint már 40 éve is micsoda traktorok voltak az akkori gépek.
![]() |
LEGO 8063 Tractor with Trailer |
Kubota L4240. Ezt a traktort a KétKata Kft. forgalmazza. Ha megkérdezzük őket, miért az általuk forgalmazott gépet válasszuk, a következő üzenettel operálnak: "A Kubota az Kubota." Némi biztatás után kiderül, hogy ezalatt a japánok megkérdőjelezhetetlen minőség iránti elkötelezettségét értik: ezeket a gépeket ugyanis Japánban szerelik össze. Van európai alkatrészbázisuk, és különösen büszkék a szervízhálózatukra.
![]() |
Kubota L4240 |
Fontos tudnivaló, hogy korábban elárasztották az országot a Japán használt kistraktorok és így rengeteg Kubota gép került az országba. Ezeken nem feltétlenül az európai szabvány szerinti hárompont felfüggesztés volt, ami nagyon komolyan korlátozta a hazai adapterek felkapcsolását. Ezekre a gépekre nincs alkatrészellátás - csak azokra amely típusok szerepelnek a forgalmazó katalógusában. Tehát nagyon erősen meg kell szűrni azokat az álatlánosító véleményeket, hogy "a japó traktorokhoz nincs alkatrész" - nincs azokhoz, amelyeket hivatalosan nem forgalmaznak nálunk.
A Kubota traktort a forgalmazó dányi telephelyén néztem meg (sajnos csak szerelőbakon, mert nem voltak rajta kerekek). Nagyon kényelmes, jó traktornak tűnik, ésszerű kezelőberendezés elrendezéssel. Látszik, hogy a Kioti ezt a típust tekintette etalonnak, karakterében a két traktor nagyon közel áll egymáshoz - de a Kubota sokkal kifinomultabbnak tűnik. Van benne anyag (pl. fémből vannak a sárvédői), de mégsem bumfordi, nekem nagyon tetszik az egyedi formája.
A minőség pénzbe kerül: a rövid listás traktrok között ez a legdrágább.
Deutz-Fahr Agrokid 230. Ha megnézzük a 2009-es olasz kompakt traktoreladási listát akkor azt tapasztaljuk, hogy a Same Solaris traktor nagyon meggyőző fölénnyel vezet, a 3. helyen a Lamborgini R1 traktor áll, 6. a Deutz-Fahr Agrokid. Ebből a három típusból majdnem kétszer annyit adtak el, mint a Landiniből, ami két típussal is képviselteti magát. Na de hogyan lehet összeadni ezt a háromféle traktort? Úgy, hogy ez a három traktor egy és ugyanaz - eltekintve a színétől. A piros a Same, a szürke a Lamborghini, a zöld pedig a Deutz-Fahr. Ilyen a globalizáció a traktorpiacon: még a katalógusfotók is tök egyformák:
Az egységesített gyártás komoly előny ennél a traktornál, mivel a legeladottabb gépről van szó, az alkatrészellátása sem gond.
Ez a traktor nagyon vonzó műszaki paraméterekkel rendelkezik: kis, 1750 cm3-es, nagyon csöndes Mitsubishi turbodízel motorja van, ami kedvező fogyasztást eredményez. Erre eleinte nem helyeztem komolyabb hangsúlyt, de egy motoros-cimborám gyorsan kiszámolta: ha 15%-kal fogyaszt kevesebbet, mint a többi kompakt traktor, akkor amíg az egyikkel 300 üzemórát dolgozol, addig ezzel 345-öt. Várjunk csak! Az két teljes permetezés!
Egy nagyon kedves szolnoki családnál néztem meg egy Agrokidet, bele is ülhettem. Bemészáskor kicsit bizony útban vannak a sebességváltók, de ha elhelyezkedtünk, kényelmes a kis traktor. Kezelőszerkezetei logikusan vannak elrendezve, és kellemesen pontosak. Ez a traktor olyan mértékben a kényelemre van kihegyezve, hogy a belső kerékkárpit varrott bőrből készült. Igen, olyan minőségben, mint egy bőrüléses autónál.
A Same és Lambo lehet, hogy kapható ebben az országban, nekem a neten nem sikerült magyar forgalmazóra akadnom, az Agrokid viszont kapható a Dorkernél (ahol a legjobb kereskedővel találkoztam), ez a kompakt kategória árversenyének győztese.
Landini Mistral 50 és 55. A Landini két traktora 50 és 55 lóerős Yanmar motorral szerelt gépek. A Yanmar név nekem nem sokat mondott elsőre, de némi utánaolvasás után kiderült, hogy elsősorban yachtmotorokat gyártanak már nagyon régóta. A kompakt kategóriában ez a traktor rendelkezik a legnagyobb nyomatékkal (azaz húzóerővel). Már régóta válogatok, és többször beszippantott a lóerő és nyomaték bűvölete: ilyenkor minnél nagyobbat és nagyobbat akartam. Szerencsére mindig sikerült visszatérnem a földre - pl. amikor felhívott egy cimborám és elmesélte, hogy egy 16 lóerős traktorral művelik a három hektáros birtokukat, most cserélné, de nagyobb nem kell. Ezzel együtt, ha valaki tartani kívánja magát a traktoros ökölszabályhoz - ha ugyanazon a vázon többféle motor van, akkor a legerősebbet kell megvenni -, akkor biztosan a Mistral 55-öt fogja választani.
![]() |
Landini Mistral |
Ez a traktor se túl messze készül a Solaris-R1-Agrokid műhelytől: ugyanazok a jegyek jellemzik mint a fenti versenytársait. Annál is inkább, mert amikor az alapkiépítéstől eltérő opciókat kértem, szinte betűről betűre ugyanazokat az opciókat kaptam, mint a Deutz-Fahr kereskedőjétől. A Landinit Magyarországon az Axiál forgalmazza, tőlem kicsit távolabb van a szervizük, mint a KétKatának vagy a Dorkernek.
Szerintem ezek közül a traktorok közül érdemes választani. Megfontolásra ajánlom Mougrein barátnőm agrár-józansági posztulátumát, amely szerint: "Az ebbe a kategóriába tartozó traktorok nagyjából ugyanazt tudják. Ezek mind jó traktorok. Bármelyik jó lenne neked, nem? Akkor válaszd a legolcsóbbat!" Lajos kollégám az életérzésen alapuló megközelítést javasolja: "Próbáld ki mindegyiket, és amelyikbe beleszeretsz, azt vedd meg. Itt a pénz nem számít. Hiszen évekig ezzel fogsz dolgozni! Olyat válassz, amelyikbe minden reggel öröm beleülni!". A feleségem szerint pirosat kellene választani, mert egy traktor az legyen piros. Ehhez egy dolgot fűzött hozzá: "Nem lehetne valami másról is beszélgetni, mint a traktorokról?" De, lehet. Legközelebb az adapterekről lesz szó.
![]() |
Összehasonlító táblázat (KATT A KÉPRE!) |
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal