Naspolyázás a téli tavaszban

A szokásos téli munkák miatt látogattam meg a szőlőt. Ellenőriztem a tartályok fedelét, lekéneztem az idei olaszrizlinget, bentonitot adtam a tavalyi olaszrizlinghez. Mivel szép, tavaszi nap volt, sétáltam egy nagyot a szőlőben, ahol behúztam azokat az oltványokat, amelyek kilátszottak a csirkék alól. A talajt egyenletesen fedi a meghagyott gaz, a gyökereik lazítják és élettel töltik meg a termőréteget. A szőlőm mindenki másnak szerencsétlenül nézhet ki, de én gyönyörködve figyelem az erős átoltásokat, a közöttük csirkékben rejtőző új telepítéseket - határozottan látszik a fejlődés. Jövőre lesz még egy etap átoltás, pótlom azokat a szőlőket, amelyek nem teleltek át - és szép lassan csak beáll az ülteltvény.

 

A fehér szalagok az átoltásokat jelölik. A tőkehiányok pótlásai a csirkék alatt pihennek.

 

Az ellenőrzés során észrevettem, hogy a két ősszel telepített cseresznyefa csúcshajtása letört - a nyomok alapján a kikapcsolt villanypásztort drótját a szél elszakította, ami rátekeredett a fákra, és a vezetékbe gabalyodó őz vagy szarvas okozta a kárt. Sebaj, majd átveszi a csúcshajtás szerepét valamelyik alvórügy, de a cseresznyefát nem elsősorban a szépségéért szeretjük. A gyümölcsfák között meghagytam egy naspolyát, ami anyukám egyik kedvence volt. Nem szedtem le a termését október végén, fenn hagytam a fán. A szakirodalom szerint a naspolya utóérlelést igényel - valójában nem, hanem követni kell anyukám szabályát: csak akkor szabad leszedni, ha megcsípte a dér. Idén már volt fagyos éjszaka, így megkóstoltam a termést: nagyon finom fűszeres sült alma íze van, olyan, mint az almásrétesnek. Találtam pár diót is, így "összekórésztam" az ebédre valót.

 

Naspolya a fán
Akkor ehető, ha megnyomva kibuggyan a belseje

 

Persze megkóstoltam a borokat is. A juhfark illata továbbra is szép, mostanra teljesen szárazra kiforrt, ami azt jelenti, hogy a savai kicsit erőteljesebben érezhetők az én ízlésemhez képest. Zamatát nem érzek, alkoholt se, maradékcukrot pedig végképp nem. A rizling is teljesen száraz lett, végre érezhető ennek is az illata, ami más, mint az előző évi szőlőé, de ez is finom. Ízre kevesebb savú, mint a juhfark, de zamata ennek sincs sok, csak a forrás utáni enyhe kesernyés íz. Hozzáteszem, hogy 9C fok volt a pincében, a bor is ezen a hőmérsékleten lehetett - azért ez nem optimális a kóstoláshoz. 

2014.01.01. 17:21

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr935716379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bkkzol 2014.01.07. 14:53:23

Nagyon szeretem én is minden évszakban a szőlőmet. Igen nehéz így a kép alapján véleményezni, de ami látszik abból inkább egy teljes újratelepítést javasolnék.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.01.08. 15:47:28

@bkkzol: a fehérrel jelölt tőkék idén már termőre lesznek metszve. Bolond lennék újratelepíteni! Így folyamatosan lesz borom. Nem sok, de amíg az új tőkék termőre fordulnak, addig se száradnak össze a hordóim.

bkkzol 2014.01.08. 17:24:02

Igen , ez jó a hordóknak és folymatosan lesz egy félig halódó szőlőd. Az örökkévalóságig lesz mivel bohóckodni. Egyébként mekkora a terület?

Life Hacker | NapiHack · http://lifehacker.blog.hu/ 2014.02.18. 02:41:14

hmmm.... naspolyázós, borozgatós... kár, hogy irigy szmájli nincs (nem ismerem)

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása