Ilyenkor a legszebb a szőlő

Szombaton megint Dörgicsén jártam. Megkésve tavaszodik, de a meleg idő (és a csapadékos tél) eredményeképpen a szőlő robbanásszerű fejlődésnek indult. A trágyázás után mostanára összefutottak a munkák: az eddigi szárazság után most pár napja esik némi eső (és hétfőre és keddre is jüsolja a meteorológia) úgyhogy el kell kezdeni a növényvédelmi munkákat. Van a szőlőn némi atkakár, és ilyen melegben (és ebben a fenofázisban) a lisztharmat ellen kell védekeznünk, ami azt jelenti, hogy kénnel (Thiovittal) permetezünk. Vigyázni kell a perzselésre, ami nem csak a hőmérséklettől, hanem az UV sugárzástól is függ, tehát vagy borongós időben permetezzünk, vagy estefelé. A levegő hőmérséklete ne haladja meg a 20 Celsius fokot. 

 

Atka kártétel képe a szőlőlevél fonákján

 

Az atkák ellen nem kell a nukleáris arzenált bevetni, a nagyon fertőzött leveleket egyszerűen le kell tépni, és megoldódik a gond. A kén tartalmú szerek gyérítik az atkaállományt, de nem ölik meg mindet. Ennek ellenére ne használjunk atkaölőt! Felesleges. A növény lefejlődi az atkákat, és ha nem bántjuk őket, megjelennek a természetes ellenségeik. A véleményem a mérgekkel kapcsolatosan ismert: hét éve nem permeteztem rovarölővel, és soha nem volt komolyan vehető károm.

 

A telepítések egyre közelebb kerülnek, így el kellett intéznem a rigol ekés szántást is. A telepítés előkészítő technológiája tehát: trágyázás az ősgyepre, beforgatás 30 cm mélyen középnehéz tratktorral, majd rigol szántás 60 cm mélyen, ami a trágyát is részben leforgatja, ellátva a szőlőt több évre tápanyaggal. A rigol szántás után a talaj felszínét könnyűtércsával simítjuk el, megakadályozva a kiszáradását. Ebbe telepítjük hidrofúróval az oltványokat.

 

Btw. oltványok: nagyon jó hírt kaptam Dobosiéktól: a történelmi fajták oltásai nagyon jól sikerültek, június első hetében várhatóan indulhat a telepítés. És a jó hírre egy rossz: a beccei barackokat megtámadták a hernyók. Egyes kisfákat szinte teljesen lelegeltek. Lepöcköltem őket a fáról, ez elég: soha többé nem tudnak visszamászni rá. 

 

Átoltásra váró tőke

 

Becce egyébként gyönyörű: térdig ér a gaz - nem kaszáltatok még, hagyom elvirágzani a gyomokat -, minden zöld, buja és illatozó. Kivéve a szőlő területét, ott ugyanis még elég masszív trágyaszag van. A sorok köze gyommentes (még gondolkozo egy sort, hogy mennyire jó ez így) de a sorokat meg kell kapálni. Ez most elég komoly feladat, ugyanis a gaz sűrű, de vadul kapálni nem lehet, mert óvni kell a visszametszés utáni hajtásokat. Huszonháromszor mondtam el a napszámosoknak, remélem megértik. 

 

A szombati napba még az is beleféret, hogy sikeresen hülyét csináljak magamból. Megismerkedtem Mr. Fekete Viperával Báránnyal, aki egy biogazdaságot hozott létre Balatonhenyén. Nyit egy üzletet is Füreden, megnéztem, állati jónak ígérkezik. Neki mutattam meg a boraimat, de persze minden abszolút értékelhetetlen volt: az új borok ugyanis vidáman forrtak, és aki nem borász, az semmit, de semmit nem tud kihámozni abból, hogy az erjedő must mennyire ígéretes. A beszélgetés azonban már önmagában megérte, végre egy elkötelezett faszi a környéken, aki (bocsánat) nem a volt TSZ munkások butaságával áll a dolgokhoz. Olvassátok el a blogját, nem csak a gazdálkodás nehézségeivel, hanem a (cseppet sem) jámbor helybéliekkel is meg kell vívni a csatáit. Meséltem róla a feleségemnek: elhatároztuk, hogy nyáron mindenképpen meglátogatjuk őket.

 

Összességében: Dörgicse megint csodaszép volt.

 

A lakásban átteleltetett oltvány bőven lefejlődte a kinti társait
2013.05.05. 14:18

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr895282040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jelenik Dániel 2013.05.05. 14:35:47

Szépjónapot!
Thiovit helyett jó a Vegesol eReS is, ugye?
Mikor mentem vásárolni éppen nem volt Thiovit, ezt adták helyette.
Köszi!
D.

Jelenik Dániel 2013.05.05. 14:37:16

Ui: Vagy ha szerinted nem jó akkor jövő héten veszek Thiovitot, de 1.-én már permeteztem Vegesollal, azt írják rajta hogy még két alaklommal kell, 10 naponként.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.05.05. 16:34:17

@Jelenik Dániel: A Vegasol kombinált szer, azaz rezet és ként IS tartalmaz. Ilyenkor még nem igazán szoktunk rézzel permetezni, mert nincs perenoszpóra fertőzésveszély.

Szerintem inkább kövesd a permetezési menterenben leírt tanácsokat, valamint figyeld a biocont.hu oldalán a fertőzésveszélyt jelző figyelmeztetéseket!

csite 2013.05.06. 11:07:56

Tegnap este én fújtam egyet. Annak ellenére, hogy arra számítottam idén nem lesz atkainvázió, talán az eddigi legnagyobb jelenlétüket véltem felfedezni. Szegény katicáknak segítség kellett, ezért egy kén+kamilla kombóval lemosóztam.
Nekem volt olyan évem, amikor annyira megszívta az elején az atka, hogy hiába volt erőteljes a növekedés, nem tudta magát összekapni igazán az adott hajtás.
Ja, és már a hajtások nagy részét is leválogattuk.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.05.06. 11:13:32

@csite: nálam csak kevés tőkén van kár, de ott jelentős. Azt hiszem, azokra egy cseppet jobban odafigyelek majd - idén sokat leszek a szőlőben, a rengeteg telepítés miatt.

Szerintem a katicák inkább levéltetvek ellen hatékonyak, az atkákat a ragadozó fajtársaik gyilkolják.

csite 2013.05.06. 11:27:16

Jogos! A katicák tényleg nem atkaevők! :)

Amúgy érdekes lenne megfigyelni, a terjedést, és hogy miként választják ki a tőkéket. Egymás melletti tőkéken is eltérő állapotok vannak, az egyik teljesen mentes, a másik meg totál "fertőzött".

Cirfandlia 2013.05.06. 13:25:16

Sziasztok, na már azt hittem a harlekin katicák további predátor tulajdonságokkal vérteződtek fel. :)
Azért talán nem szerencsés az atkákkal kapcsolatban az inszekticideket emlegetni, mert ők ugye nem rovarok, ellenük az akaricidek a spec. szerek. Persze ezek sem harmatvizek, de azért egy jóval szűkebb ízeltlábú csoport ellen hat.
Azt is célszerű szétválasztani, hogy gubacs v. szőlőlevélatka a ludas, mert az előbbi (és ez van a képen is) kártétele jóval kevésbé veszélyes mint a másiké. Én sem használok ellenük kénen kívül mást, és az azért kijelenthető, hogy az amúgy is legyengült (lisztharmat, v. egyéb ok miatt) tőkéken jelennek meg nagyobb számban.
Rambo: júniusban milyen oltványt telepítesz? Konténeres kihajtottat? De azt hogy hidrofúróval??

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.05.06. 14:30:55

@Cirfandlia: az akaricid igaz, javítottam.

Többféle oltványt telepítek: május közepe-vége felé szabadgyökerűt (vadfekete), hidrofúróval a két vágó közé. Június eleje-közepe konténeres hajtatottat (jufhark, furmint, gohér, sárfehér, meg a rizling hiányok pótlása) azt talajfúróval. Ősszel pedig szabadgyökerűt megint egy új vágóba a rizling mellé, tihanyi kéket és juhfarkot és furmintot Halom hegyre - ezek is hidrofúrtak lesznek.

Lesz itt minden, mint egy tangazdaságban. :DDDDDDD

Jelenik Dániel 2013.05.07. 16:05:49

Még egy dologgal zavarnálak ha nem gond.
A hétvégén kaptam pár vessző csemegeszőlőt amit majd ki szeretnék ültetni, de ma öntözéskor észrevettem hogy átlátszó peteszerű gumók vannak rajta, mi lehet az? Leszedjek, permetezzem, vagy dobjam el a vesszőket? Ha kell küldök róla képet!

Jelenik Dániel 2013.05.07. 16:36:38

Természetesen.
Sajnos nem a legjobb kép. postimg.org/image/q48ooeep7/
Olyanok mintha pici vízcseppek lennének. Teljesen átlátszóak és kemények.

Jelenik Dániel 2013.05.07. 16:38:41

Ui: Idézem: " idén sokat leszek a szőlőben, a rengeteg telepítés miatt. "
Akkor ugye sok bejegyzés is lesz a blogon? :)

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.05.07. 16:40:35

@Jelenik Dániel: hát...remélem! Ráadásul új technológiák is lesznek!

Jelenik Dániel 2013.05.07. 17:17:04

Az átlátszó izékről tudnál valamit írni?
Idén foglalkozok először a szőlővel, teljesen amatőr szinten.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.05.07. 21:56:17

@Jelenik Dániel: ezek bizony valaminek a petéi. Szépen szedegesd le őket, finoman dörzsölve. Amíg ki nem kel, semmi kárt nem okoz. Ha nem a szőlőn kel ki, akkor étlen pusztul. Én is így védtem meg a barackfámat: lepöcköltem a kis hernyókat és ledörgöltem a petéket. Ha véletlenül kikelnek, a kis lárvákat is le kell szedegetni. (Ez persze teljesen kisüzemi megoldás.)

Ha nem boldogulsz velük, vegyél bacillus thurengiensis hatóanyagú biológiai rovarölőt (többféle is van), a lárvákat 3 nap alatt kinyírja. (Ezt csak kikelés UTÁN használd, ha kell!) Van tasakos formában, az több mint elég.

Szép hajtások!

Jelenik Dániel 2013.05.08. 13:51:53

Köszönöm!
Akkor leszedegetem őket mert csak pár vesszőről van szó.
Köszönik a dicséretet! :-D

gardonyim 2013.05.08. 14:16:43

@RAMBO: Bocs, hogy beleszólók, de a kép alapján nekem nem egyértelmű, hogy peték lennének. A hajtásfejlődés korai szakaszában a szőlő hajlamos rá, hogy a felesleges vizet ilyen kis átlátszó 1 mm körüli méretű hólyagocskákba válassza ki.

Üdv,

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.05.08. 14:20:42

@gardonyim: ezen én is hezitáltam, de azok a hólyagocskák szerintem nem áttetszőek, hanem tejfehér színűek. De lehet, hogy neked van igazad. Mindenesetre ha leszedi a szőlőről, bajt nem okoz.

anima_trix 2013.05.09. 13:09:26

hmm, remélem idén jó lesz a szőlő termés

greatwideopen · http://baconakbisztro.blog.hu 2013.05.14. 13:07:25

@RAMBO: Szia Rambo!

A konténeres oltvány honnan szerzed be?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.05.14. 15:44:00

@greatwideopen:

Dobosi Gyula
Cím: 8272 Szentantalfa, Templom utca 32
Telefon:(87) 479 619
GPS koordináták: X 17.67 Y 46.915

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása