Szóljatok a köpcösnek!

Végre vannak hírek a 2016-os évre kiírt kertészeti gépbeszerzési pályázatról - ami annyira népszerű és sikeres, hogy tavaly éppen két óra alatt fogyott el az összes erre a célra szánt forrás. Amint arról már meséltem, azon a pályázaton nem tudtam részt venni, mert nem tudtam összeszedni a 4 EUME egységnyi szőlőtermő területet. Persze, hogy nem tudtam, hiszen tavaly a telepítés előkészítő munkái zajlottak: a területen nőtt csipkebokrok lezúzása, a belvizes részek lecsapolása (vízelvezető árkok és drénrendszer kialakítása vízgyűjtő aknákkal), az ősgyep feltörtése, a kövek és gyökerek lehordása, a szántás elmunkálása (többszöri tárcsázással) magágy készítés, zöldtrágyanövény vetése, szervestrágya kiszórása, trágya leszántása a telepítés alá.

 

A tavalyi rendszer megengedő volt, hiszen ha még ebben az évben el tudtam volna telepíteni a szőlőt, akkor befogadták volna a pályázatomat. De agrotechnikailag jobb volt megvárni a telet, amíg a téli csapadék hatására a föld megül egy kicsit, a hantok szétfagynak, és tavasszal megindulhat a hantok széttárcsázása, az ismételt kombinátorozás (mindenféle újonnan előkerült gyökérmaradványok eltakarítása) és a kövek még egy ütemben történő lehordása. Így aztán a gépbeszerzés az idei évre tolódott. Már kora tavasszal összeválogattam a gépeket, hogy amikorra a pályázat megjelenik, már csak frissítgeni kelljen a árajánlatokat - a válogatás eredményét a talajművelés technológiai sorozatban olvashattátok.

 

Ezzel a felfokozott várakozással olvastam bele az idei pályázatok feltételrendszerébe, ahol azt találtam, hogy a tavalyi rendszert átvariálták. Az csak egy dolog, hogy az eddigi EUME helyett most STÉ értéket használnak, de - most figyelj! - a számítás alapja a tavalyi üzemi méret. Mi a tavalyi 1 hektár szőlőnk helyett idéntől 7 hektárt művelünk, így nem jár támogatás.

 

Az Standart Termelési Érték (azaz támogatások nélkül ennyi az előállított termény értéke) kalkulátor szerint abból a csihetegből, azaz a bozóttal benőtt gyepből, a legnagyobb jóindulattal, az egészet rétnek számítva, hét hektárra (a kalkulátor szerint) 263.291 forint volt az STÉ értéke, mi beruháztunk annyit, hogy most hat hektár szőlőre számítva 2.830.980 forint érték állítható elő róla évente. (Hogy ez milyen számítás, arról ne beszéljünk: ez hektáronként kb. 4000 kg 117 forintos átlagáron átvett szőlőt jelent - LOL, nyilván tőkénként 1 kg-os termésátlaggal termelnek leadásra szőlőt.) Minden különösebb demagógia, lélegeztetőgép-egyenérték számítás nélkül ebből az államnak adóbevétele lesz. Mi két éve ölünk pénz és energiát a szőlőnkbe. Nem a gyepbe, a jövendő szőlőbe. A telepítés utáni első öt év még a beruházáshoz tartozik, finanszírozni kell. És ebben a pénzforgalmi szempontból igencsak kritikus időszakban a gépvásárlási támogatásból ki vagyunk zárva - mert az idei szabályozás még szarabb lett, mint a tavalyi. Tudjátok mit? Lily nektek énekel!

 

 

2016.04.17. 23:39

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr568636112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vilag 2016.04.18. 11:27:24

@RAMBO: Hol olvastad ezt? Megvizslatnám, mert nem minden fekete és fehér. Mint tudjuk van még a szürke 50 árnyalata is.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.04.18. 12:06:21

Na ezért és az ilyen kreténségekért nem pályázok semmire. Pontosan ezen hiperkretén gyakorlat miatt szoktam azt mondani, hogy a teljes magyar borászati és szőlészeti valamint agrár adminisztráció egy csillagkapu a késő kádárkori posványba. Az egytlen reális megoldás az lenne, hogy az összes vonatkozó szabályozást bedarálni, az összes intézmányt beszüntetni és az összes embert aki valaha a környéken dolgozott egy életre eltiltani bármilyen agrár adminisztrációs munkától.

Na, persze ez nem lehetséges... és ezért szoktam az "áthdialó megoldást" választani... lemennek ezek mind a picsába :)

vilag 2016.04.18. 12:53:57

@BZoltan: Tekintettel arra, hogy szerencsém van a közigazgatásban dolgozni a következő titkot árulom el:
Az esetek 99,9%-ában akivel Ti találkoztok mint ügyintéző, na ő az aki az egészről egyáltalán nem tehet, mert ő csak jogalkalmazó, nem ő hozza a jogszabályokat. Ahogy a mondás is szól: "Fejétől büdös a hal." Ez alatt a jogszabályalkotót/pályázat kiírót értem, ami a VP-s jogcímek esetében az Irányító Hatóságot (értsd: miniszterelnökséget vezető miniszter hivatala)

Mi itt a végeken hiába tudjuk, hogy valami sz*r, az odafent a legkevésbé sem szokott érdekelni senkit.
Általában a jogalkotásba minket nem vonnak be (hiába tudnánk esetleg értelmesebbé, célravezetőbbé, ügyfélbarátabbá, na adj Isten még ügyintézőbarátabbá tenni az egészet). Ha meg bevonnak, akkor az általában azért van, hogy le lehessen írni, hogy a jogszabály széleskörű társadalmi egyeztetést követően került megalkotásra.

Egyébként véleményem szerint nincs igazad, ha racionálisan számolva megéri(a kapott támogatás arányban áll a keletkező papírmunkával és egyéb kötelezettségekkel) akkor pályázni kell!

Így nyertem a fiatal gazda pályázaton, a kertészeti géppályázaton, kaptam a szőlő-szerkezetátalakításra pénzt, adtam be egységes kérelmet.

És nem, nem vagyok csókos, az összes pályázatot magamnak csináltam (a család segítségével).
Van a pályázatokban álmatlan éjszakám rendesen, de hát valamit valamiért. Hiába várja az ember a sült galambot...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.04.18. 13:11:13

@vilag: Értelem szerűen nem az hivatali ablak mögött ülő Gizikék és Bélák a felelősek a helyzetért. Velük más gond nincs is, minthogy tökéletesen és egy mozdulattal helyettesíthetők lehetnének egy közepesen tehetséges PHP programozó fél órás munkájának eredményével... mármint mindegyik, egyben :)

Én amúgy nem találkozom semmilyen pályázatis ügyintézővel, mert mondom, nekem a belem kifordul ettől a kókler és korrupt trógerkedéstől.

Az, hogy igazam van avagy sem az pedig tökéletesen irreleváns. Ha neked van kedved pályázatosdit játszani akkor toljad ezerrel :) Ha látsz benne pénzt akkor vedd ki. Tényleg a legőszintébben kívánom, hogy neked ez menjen.

Én egészen biztosan nem fogok addig pályázni semmire ameddig nem látom azt, hogy európai szintre lépett ez a korrupt és buta csinovnyikposvány. Egyszerűen azért mert tényleg fizikai rosszullét kerülget pusztán a gondolattól, hogy a szépen és jól működő gazdaságomat a legminimálisabban is függővé tegyem ettől a trógerkedéstől :)
Az elmúlt bő évtizedben megszoktam, hogy azt veszem meg amire pénzem van és abba ruházok be aminek látom a megtérülését és a hasznát. Zárt a rendszer... nem kell külső forráson izgulnom. Lehet, hogy csoróbb, kevésbé felszerelt és kisebb vagyok mintha rácsatlakoznék a "rendszer" szopócsonkjára, de legalább tudom, hogy mi van és mi lesz.

vilag 2016.04.18. 14:42:01

@RAMBO: Én itt sehol nem olvastam olyat, hogy a számítás alapja az előző évi üzemméret. Arra lennék kíváncsi, hogy ez az infó hol van leírva, mert eddig nem hallottam ilyet.
Szerintem mivel júniusra tervezik a beadást, pontosan az idei évi egységes kérelem lesz az alapja.

Plusz az elmúlt évben -induló vállalkozás esetén legalább is- ha az egységes kérelemben nem volt igazolható a 4 EUME (mert mondjuk nem is adott be valaki), akkor a (volt) FM igazolta ezt le.
Ezt nagyon jól tudom, mert egy hétig nem tudtam aludni az itteni vezetőjük miatt. Azóta sem foglaltam imába a nevét.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2016.04.18. 15:26:03

@vilag: Az idei kertészeti pályázatok mind a 2015-ös STE számítás alapján mentek. Amit átküldtem linket, abban is a 2015-ös kalkulátor van. Nem az idei - a 2015-ös. Pontosan annak az igazolásnak a lehetősége hiányzik, amiről beszélsz. Ne legyen igazam.

vilag 2016.04.18. 22:37:56

Nem lehet, hogy csak maga a kalkulátor 2015-ös, számolni viszont az idei területmérettel kell?

vilag 2016.04.18. 22:40:17

@BZoltan: Elfogadom az álláspontodat, a cél nálunk is az, hogy ne a támogatások tartsák el a vállalkozást, de ha kis munkával hozzá lehet jutni, akkor nem mondok rá nemet.

Ezt azt jelenti, hogy egységes kérelmet sem szoktál beadni?

vilag 2016.04.18. 23:21:50

@RAMBO:

Olvasd el az előző támogatási rendelet alábbi részét:

26/2015 (V.6.) MvM rendelet 3. §

Ez írja le, hogy ki jogosult (azaz volt 2015-ben) beadni támogatási kérelmet.
Ott elolvashatod milyen opciók voltak az üzemméret igazolására.

Meglátjuk mennyit változik az idei kiírás esetén.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2016.04.19. 06:04:35

@vilag: Nem szoktam beadni semmilyen kérelmet senkinek. Komolyan mondom, hogy nekem a komplett magyar boros és szőlészeti adminisztráció tehet egy szívességet. Lehetőleg fényes nappal, délidőben a Kossuth téren... szépen sorban egyenként.

Soha, sehol még csak nem is hallottam olyanról, hogy a minőség javítására, az átlag palackár növelésére bármilyen pályázat lett volna kiírva.

Az összes gépekkel kapcsolatos pályázatokon pedig csak röhögni tudok. Hiába lehetne akár 90%-os nettó árra pályázni, ha mondjuk a traktor maga 10 millió forint plusz áfa. A 10% önrészből és az áfából veszel két tökéletes állapotban levő Kubotát. Kézcsókom, ennyike. De ugyanez a séma minden másra is. Ezek nem a borászatokat és a szőlészeteket támogatják, hanem a gépek keresekdésével és importjával foglalkozó városi cégeket.

A pályázatosdi azoknak jók akinek van pármilliárd elkapálni való svarc zsengája és amellé felbérelnek egy porschés, hugóbosszöltönyös, mátrix-szemüveges maffiózó pályázatos céget akik be vannak drótozva a Habonyi félékhez.

Én komolyan mondom, hogy ha valakinek a gazdasága nem áll meg a lábán pályázatok nélkül akkor ott komoly likviditási problémák lesznek előbb vagy utóbb.

Jobb ha az ember már az elején hozzászokik, hogy csak magára számíthat, mert olyan, hogy ingyépénz nincsen. Sosem volt és nem is lesz.

csajokaszőlőben 2016.04.28. 11:23:29

www.nak.hu/kiadvanyok/kiadvanyok/540-kozvetlen-tamogatasok-kezikonyv

ezen a helyen lehet olvasni/letölteni a friss pályázati útmutatót

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása