Oszlopozás Norka szőlőjében

"Gyere fiam, gyorsan leteszünk 35 oszlopot, el sem fogunk fáradni!" - invitáltam reggel Ákit a mai munkára, aki szívesen vállalkozott a kalandra, nem is sejtve, hogy ma mindent el fogok rontani, amit tudok.

 

Áki kijelöli az oszlopok helyét

 

Időben érkeztünk Dörgicsére, ahol Balázs a traktor mögé kötött utánfutóval kivitte a 35 oszlopot a szőlőbe - illetve 42 darabot vitt ki, biztos ami biztos, majd visszahozzuk, ha mégsem kell. Megmértük a szőlőt, és kiderítettük, hogy csúnyán eltévesztettük a számot, hiszen még 14 darab oszlop kelleni fog. Bala fordult egyet, és abban a tudatban vágtunk neki az oszlopok lerakásának, hogy minden a legnagyobb rendben van. Van az a szólás, hogy az írnok ír, a vésnök vés, a mérnök ... ehhh, picsába. Persze rosszul mértem és számoltam, így szégyenszemre újra hívtuk Balázst, hogy kellene még 14 oszlop. Utoljára hárman számoltuk meg - és persze hogy megint rosszul! Végül a saját kocsimmal mentem be még 7 oszlopért, ami már tényleg olyan jelenet volt, mintha egy Benny Hill showt parodizáltunk volna: az oszlop hossza 2,7 méter, keresztben egy kocsiban úgy, hogy a vége az ablakon lóg ki, én meg (184 cm) egy teljesen előrehúzott ülésben vezetek, gyakorlatilag az első szélvédőben ülve - és a fiam visítva röhög rajtam a hátulról.

 

Peti és Bálint oszlopot állít

 

Maga a munka jól haladt, azt leszámítva, hogy kétszer annyit kellett dolgoznunk, mint amit előre elterveztünk. Még tavaly vettem egy Fuxtec talajfúrót, ami a téli tárolás eredményeképpen a múlt héten nem volt hajlandó beindulni. Elvittem a falu ezermesteréhez, aki jelképes összegért működőképessé tette a vadonatúj gépet. Csütörtökön kipróbáltam a villanypásztor oszlopainak cseréjekor: remekül működött. Norka halom-hegyi szőlőjében azonban köves a talaj, és mivel nekünk kb. 70 centis lukat kellett fúrnunk, a kőréteg 55-60 centi mélyen kezdődik. Ha a fúrógép beleakad egy ilyen kőbe, akkor sípcsonton vág a fogója. Nap végén annyira sajgott a lábam, mintha egy különösen bunkó csapat ellen fociztam volna, sípcsontvédő nélkül. (Mondjuk ilyen problémám még ott sem volt, olyan középhátvéd voltam, akihez képest Gentile, Garaba Imre vagy Jancsika Károly könnyed, elegáns és technikás játékosnak számított.)

Az idétlenkedés ellenére igen jól haladtunk, Áki jelölt és cipekedett, én jobbára fúrtam, Bálint és Peti az oszlopokat állította, így délután fél négyre be is fejeztük a munkát. Valamikor a tavaszi szünetben a drótokat is feltesszük, és ezzel a vágóval is készen leszünk. 

 

Szépen állnak az oszlopok

 

2016.03.19. 23:12

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr678505604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bakatorro 2016.03.21. 09:22:20

szia Rambo!
én is pont ilyen fúrót vettem. egyetlen hibája: ha óvatlan kezekbe kerül és a benzintankra esik, a felfogatás alatt könnyen elreped a műanyag és folyik a tartály. én már a második tartályt cserélem ... :) jó munkát továbbra is!

vilag 2016.03.23. 14:30:04

@RAMBO: Nem akarok kötekedni, de van ebben az ültetvényben már szőlő? A képekről nem tudtam eldönteni.

Csak azért kérdezem, mert ha nincs még benne szőlő és nem akarsz magaddal kitolni, akkor előbb ültess és csak utána rakd fel a drótot. Különben ha rajta van a drót hogy ülteted "alá" a szőlőt, csak útban lesz a drót.

Egyébként ilyen bakik mindenkivel megesnek :)

A hétvégén mi is oszlopoltunk, meg drótot húztunk. Azaz egy kb. 70 éves DT75 típusú fémlánctalpas géppel nyomattuk be az oszlopokat. A végoszlopokat meg a középen lévő "kapu" oszlopait még ősszel mi tettük be fúróval.
Mit mondhatnék, ha tudtam volna, hogy ez így megy, egy percet sem töltöttem volna ilyen munkával. Hogy miért??? Hát ezért: a kb. 380 db oszlop (1,25 ha) géppel történő lenyomása 2 óráig tartott 2db 20 perces pihenővel együtt :)

Néhány kép az eseményről:
dl.dropboxusercontent.com/u/3848265/01-A%20sz%C3%B6rny.jpg
dl.dropboxusercontent.com/u/3848265/02-A%20g%C3%A9p.jpg
dl.dropboxusercontent.com/u/3848265/03-A%20sz%C3%B6rny%20%C3%BAtrak%C3%A9sz.jpg
dl.dropboxusercontent.com/u/3848265/04-Folyik%20a%20munka.jpg
dl.dropboxusercontent.com/u/3848265/05-2%20%C3%B3r%C3%A1val%20k%C3%A9s%C5%91bb.jpg

A számítási hibákról csak annyit, hogy miután az oszlopok be lettek nyomva, gondoltam magamban a drótot (azt a vagy 50 km-t) áhh mondom estére kihúzzuk, az emberek pikk-pakk felszögelik. Hát nem...
Két nap alatt a 40 sorból (átlag 110 m) talán 11 sorra húztuk fel a drótot. Azt hiszem a művelt munkaigényét kicsit alúlbecsültem :)

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2016.03.23. 17:35:57

@vilag: persze, hogy van benne szőlő, mit gondolsz, leszurkáltam a karókat is telepítés előtt? :DDDDDDD

vilag 2016.03.23. 20:44:59

@RAMBO: Mit tudom én, hogy neked mi az elképzelésed...

Mi pl. a gödörfúrós ültetés előtt kis karókkal tűztük ki a tőkék helyét..
Idén remélem ültetőgéppel sikerül megcsinálni és akkor nem kell ez a sok cécó.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2016.05.23. 15:58:57

@vilag: Nagyon szép lett a szőlőd. Hajt már?

vilag 2016.05.23. 21:29:41

@RAMBO: Most, hogy már a huzalok is fent vannak és meg is vannak feszítve (a kapcsozás meg most folyik) sokkal de sokkal jobban néz ki.
Majd csinálok egy képet holnap ha eszemben lesz. Híjja is csak annyi van amit a kapás cigányok kivágtak (persze szólni elfelejtettek róla).
Tegap lett kultivátorozva, szépen hajt, szóval igazán szépen néz ki, kezd olyan szőlő formája lenni.
A mostani ültetés is jónak néz ki, eddig közel 100% a megeredés.

Kérdésedre válaszolva: az a darab ami a képen van, most 2. éves és átlagban 5-70 cm-nél tart a hajtása úgy, hogy egyelőre semmivel nem volt permetezve sem, most tervezzük az első permetezést amibe terveztünk egy kis lombtrágyát is tenni.

/Mondjuk a kerítés sem hátrány, mert most úgy néz ki nem zabálja le meg tapossa ki a szarvas meg a nyúl.

Apropó, néhány tő szőlőn találtam ilyen kis 2-3 mm-es vörösesbarnás kukacszerűket amik egy csomóban mozognak, nem tudod az milyen dög lehet? Eddig senki nem tudta megmondani.

vilag 2016.06.07. 13:56:35

@vilag:
@RAMBO:

Szia! Ígértem néhány képet...
Kicsit megkésve, de íme:

www.dropbox.com/sh/ttanoh32rnu4n1b/AABX5-dqGFJyTw125PCbxdZAa?dl=0

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása