A szüret a legjobb dolog a világon

Már ha van. Márpedig idén volt, kettő is, és mind a kettő nagyon jó eredménnyel zárult, úgyhogy most velem madarat lehet fogatni. Amikor a múlt héten megmértem és megkóstoltam a szőlőt, és hozzá néztem a meteorológiai jelentést (1-3 mm esőt jósoltak a hétre, 30%-os valószínűséggel) úgy döntöttem, hogy még egy hetet várunk. Ahogy haladtunk előre a héten, úgy tolódott ki az eredetileg csütörtökre várt eső hétvégére, és növekedett a mennyisége 15 mm-re. Miután pénteken ránéztem a radartérképre, onnantól már csak tegezve és felszólító módban szóltam a Teremtőhöz, és kb. két óránként gondoltam másként, hogy mit is kellene csinálni hétvégén. Használhatónak csak a metnet.hu előrejelzés animációja bizonyult, amely szerint szombat reggel Kelet-Magyarország fölött lesz csak eső, a Balaton-felvidéken csak egy kis csöpörgés, az is kora reggel. Reggel útnak indultunk Mogyoródról monszun-szerű zuhéban, és valahol Székesfehérvár környékén elkezdett világosodni az ég, és Dörgicsén már tényleg nem esett az eső.

 

Egy éjszakányi ülepítés után elvált a must a szedimenttől

 

Krisztiánékat ilyenkor hétfelé tépnék, ha lehetne, de kaptam tőle négy embert, akik a családom segítségével alig két óra alatt leszedték a szőlőt. Két lépésben szüreteltünk: először az aszús fürtöket szedtük le, és azokat hosszan, hat órán keresztül áztattuk. Amikor töppedt a szemek megduzzadtak, átdaráltuk egy gyümölcsdarálón, így minden szem felnyílt, és a szőlőkoncentrátum beleázott a mustba. A második lépésben összeszüreteltük a juhfark, a sárfehér és a furmint szőlőt. Már a múlt heti próbaszüreten észrevettem, hogy finom a juhfark must is, finom a sárfehér is, de együtt még sokkal finomabb a kettő. A furmint is a múlt héten még nem volt jó, viszont az elmúlt héten elegendő napfényt kapott a teljeséréshez: egy ilyen nyár után finom savakkal és harmonikus ízzel zárta a szezont. 

 

A kis küvé minden fajtája hozta, amit várunk tőle: a juhfark mézédesen volt finom, a furmint csodás savakat és zamatot adott és a sárfehér ... ezt a fajtát nem ismerem (szinte senki nem ismeri) de most érett meg először igazán finomra annak ellenére, hogy csak 17-18 MM körül lehetett a cukra. Az íze engem a saszláéra emlékeztetett, de sokkal töményebb kivitelben. Hallottam olyan véleményt is, hogy ez a fajta csak öregebb tőkén terem jól - talán ez is lehet az oka az idei jó termésnek, vagy a perzselő forróság, vagy a rengeteg nap - nem tudjuk, mert nem ismerjük ezt a fajtát. Egy biztos: egy olyan évben, amikor sok az aszúszem, a többi fajtának magas a cukorfoka, akkor egy alacsonyabb cukorral érő szőlő bizony áldás. 

 

Ázik a szőlő

 

Az elméletünk szerint ennek a három fajtának a mustja kiválóan kiegészíti egymást - és ha már történelmi küvé, akkor az egybe szüreteléssel sem lehet gond. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne tartanám megfontolandónak a modern borászati vívmányokat, de mivel a telepítések zöme még nem fordult termőre, csak az átoltások hoztak szőlőt, nem számítottam akkora mennyiségre, hogy érdemes legyen a fajtákkal külön-külön foglalkozni. Így hát egybe szedtük a szőlőt, és - mivel idén elég vastag volt a szőlő héja - még a teljes érésben lévő szőlőt is áztattuk. Az előprésmust átlagosan 18, áztatás után a présmust 22 cukorfok körül mozgott. Préselés közben folyamatosan kóstoltam a mustot, de abban semmi cseres húzósságot, kesernyét vagy bármi oda nem illő ízt nem éreztem. Ülepítés után másnap megkóstoltam a tiszta mustot is: bár tudom, hogy sok benne a cukor, de mégsem geil, mert kiváló a savtartalma. Talán az egyik legjobb must ez, ami a kezem alatt volt eddig. És mivel a mennyiség is több lett a vártnál, fahordóban tudom erjeszteni. 

 

A töppedt szemek cukortartalmán csodálkoztam: mindössze 23 cukorfokos volt az áztatott must, viszont roppant mazsolaízű. Mivel ez nagyon értékes anyag, ezért ezt külön üvegballonokban forralom ki. Persze ezt is ülepítettem, és csak a tiszta mustból készül bor. Szóval most boldog izgalommal várom a forrást: azt hiszem, egy lépéssel idén is előrébb jutottam. 

 

Az ülepítéskor vastag alja volt mind a normál mustnak, mind a töppesztett szőlő mustjának. Beleengedtem az üledéket egy vödörbe, és elindultam kiönteni a szőlősorba, amikor megéreztem a csodálatos illatát. Megjelent előttem anyám arca "már megint pazarolsz" és inkább felöntöttem egy szépen tisztára mosott hordóba a seprőt: ha kierjed, lefőzetem pálinkának. Ennyi aroma nem veszhet kárba. 

2015.09.27. 20:34

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr997845092

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Pflanzner Sándor: A szüret a legjobb dolog a világon 2015.09.27. 20:52:02

Már ha van. Márpedig idén volt, kettő is, és mind a kettő nagyon jó eredménnyel zárult, úgyhogy most velem madarat lehet fogatni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bakatorro 2015.10.05. 08:38:53

a szüret a legjobb dolog a világon. kivéve, ha nem lopják le a termést.

Mortar.Kinga 2015.10.05. 09:26:29

Kedves Borászok!

A fenti bejegyzéshez kapcsolódó problémám van: a szüret után én is ülepítettem a mustot egy éjszakát (~14 órát) 10 l-es üvegballonban. Másnap átfejtettem, a lenti durva "nyálkából" nem tettem a tisztába és kicsit kénezve (kénlapfüstön átengedve a mustot) eltettem. Ez volt egy héttel ezelőtt, 27-én vasárnap. Az elmúlt hét elég hideg volt, a must 13-16 fokban volt. Most 17 körül (már állandó hőfokon a pincében). A FORRÁS AZÓTA SEM INDULT MEG! Lehet, hgoy túl tisztult? Tegnapelőtt megelégeltem, és Unikén borélesztőt adtam hozzá a leírásnak megfelelő módon (2 g/10 l). De még mindig nem indult meg.
Megkostoltam, nem érződik komoly baj rajta, de félek, minél tovább áll erjedés-mentesen, annál nagyobb a betegség kialakulásának veszélye.
Valaki tud tanácsolni valamit, mivel próbálkozzak? Előre is köszönöm
Kinga

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.10.05. 11:36:33

@Mortar.Kinga: Szerintem a kéngázon átengedés nem volt jó ötlet, ugyanis a folyadék ilyenkor egy ALAPKÉNEZÉSNYI ként fel tud venni - amit a forrás leállítására szoktak használni (ha alacsony alkoholtartalmú édes bor készítése a cél).

Ezen a hagyományos borélesztő nem igazán segít, vannak kéntűrő törzsek, amiket környékbeli borászoktól tudsz kérni, talán.

Ha a ballonra tapasztod a füled, hallod, ahogy "pattog" a must?

bakatorro 2015.10.05. 13:08:22

le. "szerencsémre" szűztermés volt.

Mortar.Kinga 2015.10.05. 20:46:44

Köszi a választ!
Nem hallok "pattogást" sem...

Megpróbálok valami kéntűrő élesztőt, de ősztintén szólva ezt nem nagyon értem: a kénezés (ennél a kis füstnél erősebb is) tudtommal elég bevett, sőt, ajánlott is, akár már a cefrénél, de a must-fázisában is. Ülepítéskor kifejezetten ajánlott, pont azért, hogy addig ne induljon be a forrás. Ettől még persze lehet, hogy igazad van, de én inkább a túltisztításra gyanakszom, ill. hogy túl kevéssé hagytam az "aljából" (seprőből).

Mindegy most már, csak valami mentő megoldást szeretnék találni, mielőtt pocsékba menne a dolog. A tanulság, hogy ilyen mikrotételnél nem is nagyon kell semmi extrát csinálni vele, csak be a mustot a ballonban, és az alapműveletekkel végig kísérni az érést...:(

Mortar.Kinga 2015.10.07. 12:28:28

Miután tegnap reggel elkezdett pattogni és délutánra beindult a forrás (és azóta is szépen forr), helyesbítem a fenti "tanulság" részt, hátha más is tanul belőle:
A régi "borhoz türelem kell" szólás erősödött most is, az interneten olvasható szakértők tapasztalatai csak annyival egészül ki, hogy az ülepített és enyhén kénezett must forrása akár TÖBB MINT EGY HÉTTEL KÉSŐBBRE is tolódhat (az nem derült ki, hogy kb. 5. napon hozzáadott fajélesztő NÉLKÜL is elindult volna-e a dolog...)

papp_schubert 2015.10.08. 09:47:33

@Mortar.Kinga: A kénfüsttel az a baj, hogy nem tudod szabályozni a bekerülő mennyiséget. Érdemes inkább porított borként (kálium metabiszulfit) adni hozzá, ülepítéskor 7g/hl mennyiségben, ha feltétlenül kénezni szeretnéd. Az unikén élesztő pedig egy viszonylag semleges (íz, aroma vonatkozásban)mindentűrő élesztő mix, tehát bírja az alkoholt, a ként, a hideget-meleget. Valószínűleg jól döntöttél, hogy beleraktad ebben az esetben. Mi egyébként a mustalj kb 10%-át visszaadjuk az ülepítetthez, lehetőleg az üledék felső részéből, ez általában elég élesztőt és ami szintén fontos, élesztő tápot tartalmaz.

Szazso 2015.10.13. 20:25:34

@Mortar.Kinga: Szia!Én ugyanígy jártam a rosénak készítendő mustommal. Héjon áztatás előtt 1g /10l ként adtam a cefréhez és lehűtöttem kb. 18-19 c-ra egy éjszakára, majd szerintem túl dekantáltam a mustot ( nem adtam bele az aljáról elég tápanyagot.)
kb. 8 napig nem indult el az erjedés ,pedig rögtön kapott fajélesztőt is.Én a 7. nap pánikoltam be és megturbóztam még egy adag fajélesztővel és forrásban lévő musttal is( kb.10%)...a 9. napon indult be. Azóta szépen forr 16C-on, irányítva... egyébként nem tudom mi lett volna ha hagyom még tovább kezeletlenül..
Kérdésem lenne még a hozzáértőkhőz, hogy fehér ,nagyrészt rizling mustjának keserű utóíze vajon mitől lehet? A MM 21 ,sav 9 volt. Íze nagyon finom,de kb. 2-3 mp. után erős keserű ízzel zár.( lehet ez az orizling természetes karaktere) és ki fog erjedni belőle?köszönöm

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.10.13. 21:00:42

@Szazso: a keserűmandula utóíz az olaszrizling fajtajellege. Muston nem szokott érződni, csak a boron. A forrás után lassan belesimul a borba.

Nem tudom mennyi lehetett abban a szőlőben az olaszrizling, de a 9-es sav nagyon meghökkentő az idei évben. Szerintem az olasz kizárólag éretlenül tud 9-es savat. Így könnyen lehet, hogy ez a fajtajelleg nem a rizlingből jön - ahogyan a sav sem.

Nem lehet, hogy kocsánnyal együtt áztattad és onnan van benne ez az íz?

Ha a borban is érezni fogod (szerintem igen, ha kierjed szárazra), akkor zselatinos derítéssel (csersav+zselatin+bentonit) tompítható, de teljesen eltüntetni nem lehet.

Szazso 2015.10.14. 08:24:16

@RAMBO: Sajnos nem tudom a szőlők fajtáját ,mivel 1,5 éve vettem a területet ( 500 tőke, Alsóörs) és az előző tulaj nem foglalkozott igazán a dologgal,nem volt infója a fajtákról már neki sem. Vegyesen van 3-4 féle fehér (többsége rizlingszerű) és kék.
A savat Bakonyival mértem ,kb. 8-9-et mutatott a mustban.
A kocsánytól a keserűség nem lehet ,mert kézzel volt bogyózva a szőlő és héjon áztatás sem történt, rögtön préseltem.
Sajnos viszonyítási alapom még nincsen ,mivel az első szüretem ,de majd meglátjuk ,hogy milyen lesz a bor belőle...érdekes ,hogy a kék mustja ( ez megy rosénak)teljesen normális ízű, így biztosan valamelyik fehér fajta a ludas..
Köszi a tippet a derítésre !

gardonyim 2015.10.14. 10:58:26

A keserű íz jöhet a héj tanninjaiból is. Forró és aszályos (idei mondjuk nem volt kimondottan száraz) években tud ilyet csinálni a rizling. Nekem a 12-es volt kesernyés. Én kovasav+zselatinos derítést javaslok fordított sorrendben: először a zselatin, aztán a kovasav. Ez kiviszi a felesleges csersavat a rendszerből és csökkenti/elmulasztja a nem kívánt kesernyét, úgy hogy a rizling fajtajelleg (ha van) megmarad.

vilag 2015.10.19. 14:10:56

Bár nem terveztük, csak néhány évvel később, a véletlen mégis úgy hozta, hogy beleugrottunk a borkészítésbe is.

Az eddigi mérleg: 300 l hárslevelű, 120 l kékfrankos (ebből rosé lesz), 120 l zenit must borrá alakítása van folyamatban :)
A zenitről megjegyezném, hogy a szüretkor ottmaradt, illetve a másodvirágzásból beérett fürtöket szüreteltük és sutultuk ki tegnap és 20 fokos volt a mustja :D

A hárs egyelőre műanyag hordókban várja, hogy átfejtem a septiben olcsó pénzért vásárolt hordóimba a pincébe. A többi a bátyámnál lesz.

Remélem, hogy minden gond nélkül forrásnak fog indulni.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2015.10.19. 16:30:30

@vilag: jó ezt kicsiben elkezdeni. Kóstoltass!!!

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása