2014

Ennek az évnek úgy vágtam neki, hogy hihetetlenül sok telepíteni, cserélni valóm lesz. Sőt, év elején még nem is voltam tisztában azzal, hogy mennyi is az a "hihetetlenül sok". A birtokmagon (a beccei vágón) lezárultak az átalakítási munkálatok. Persze, néhány tőkét még kell majd pótolni, de a nagyján túl vagyunk. Az alsó vágóban befejeződött a rizling cseréje juhfarkra és furmintra - bár a tavalyi évben termőre forduló átoltások termését sem tudtuk idén leszüretelni. Megfigyeltem, hogy akármekkora hajtást is növesztett az első évben a szőlő, a vezetőszálig vissza kell vágni tavasszal, különben lesz olyan ízköze, amelyik nem hajt ki. Kialakulóban van a természetes talajtakaró növényzet - ezen van még mit javítani, de még nem tudtam átalakító kevertéket vetni.

 

A legelső vágómban a góhérral nagyon nehezen haladok, már nem is tartom számon, hányadik éve küzdök a visszatelepítésével, de sehogyan sem sikerül elegendő oltványra szert tennem. Nem úgy a sárfehérrel, amelyik beállni látszik, néhány tőkét kell már csak pótolnom. A tavaly telepített vadfekete nagyot nőtt idén, ősszel modern támrendszert is kapott. Ez a támrendszer (és a hozzá kapsolódó megismerési folyamat) az egyik legfontosabb eredménye az idei évnek. Eltelepítettük a tihanyi kéket is, ami a "kétlevelű" becenevet kapta Krisztiántól - ennyit hajtott idén, és nem többet. Viszont felszedtem a tartalékokat a vágóból, és úgy van, ahogy gondoltam: az első évben az oltványok gyökérre gyúrnak. Szóval remélem, jövőre őserdőt fog fejleszteni ez is.

 

És amire év elején még nem gondoltam: a pécsi rizlingklónnal betelepített területemet áttelepítettem badacsonyi klónú rizlingre. Ez egy beteges szőlő volt, sorra pusztította az ESCA, a tőkeleromlás - de nem ez volt a legnagyobb baja. Forró évben remek bort adott (ami nagyon megosztó volt: a testessége, teltsége, extraktja miatt soha nem lehetett volna díjat nyerni vele, csak szubkultúrában érhetett el sikert) - napban szegény évben a legdurvább terméskorlátozással sem lehetett értelmes bort csinálni belőle. Úgy gondolom, jól döntöttem, amikor a klóncserét elhatároztam.

 

A feleségem szőlője Halom hegyen nagyot nőtt: itt a vágóban van cseresznye és szilva is, idén mindkettő csodás termést hozott - és nagy pozitívum, hogy most nem lopódott el a szilva. Egyelőre csak "kipálcáztuk" a tőkéket (megkapták a műanyag karójukat), jövőre erre a területre is kerül támrendszer.

 

 Az új területet a kútfői dűlőben elkezdtük művelésbe vonni: elsőként kiírtottuk róla a bozótot. Ezt bérben csináltattam meg, nagyjából - egészében elvitte a területalapú támogatást.  Krisztiánék a napokban is irtották a terület melleti út bozótosát - szarul működő állam esetén ezt a gazdának kell megcsinálnia. Az erdészettel felvettem a kapcsolatot, hogy a vadkár megakadályozására szálljanak bele a kerítésbe - olyan ímmel-ámmal tettek ígéretet egy ideiglenes villanypásztorra, hogy hagytam a fenébe az egészet. Az alsó egy hektárt belvíz borítja - mert a szomszédom átjött a telkemre, ásott egy vízlevezető árkot a saját telke mentesítésére, és a földet az én oldalamon halmozta fel, ami meggátolta a csapadékvíz eltávozását a telkemről. Ebből még lesz egy beszélgetés jövőre.

 

Jól haladok az adminisztratív teendőkkel is: végre be van jelentve minden területem, és megkapom a termőföldek után járó uniós támogatást. Idén bejelentettem a pincémet, amit lajstromoztak, így van bor előállítására működési engedélyem. Jövőre már csak a NAV-hoz kell bejelentkeznem (bár borom nincs) - de ez esetleg kelleni fog a gépvásárlási támogatáshoz. Az kútfői területre megigényeltem a telepítési támogatást, amit el is nyertem, így jövőre vélhetően elkezdjük az új terület beültetését. A gépvásárlásra pályázatot kell írnunk, ha ott nem nyerek, az bestiális szopás lesz - jövőre traktor és adapterek nélkül mozdulni sem fogok tudni egy ekkora területen. Félek, hogy a műkörmösből lett földesurak elfalják az összes támogatást - de ne legyen igazam.

 

Bár semmi szőlőm nem termett, mégis nagyon sikeresnek értékelem az idei évet. Annyi mindent elértem, annyi minden sikerült, hogy nem tudok duzzogni a terméskiesés miatt. Ahogy halad az idő, egyre több fajta szőlőm lesz, több területen - azt nem tudom elképzelni, hogy sehol se teremjen szőlő. Ki fog ez alakulni! 

2014.12.29. 21:45

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr747020673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hajdu Z 2014.12.29. 22:24:52

Mivel egy hatósági engedélyek kiváltására kötelezett, támogatásigénylő gazdaságról van szó, akár egy v. több "adatper" sem lenne elképzelhetetlen, de ugye itt "adapter"-re gondoltál? :)

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.12.30. 09:42:07

@Hajdu Z: :DDDDDDDD Adapter, persze. Javítottam, köszi!

worrick 2014.12.30. 16:43:49

Kitartást akkor a 2015-ös évhez is, várjuk az írásokat! Jó termést minden kis- és nagytermelőnek :)

juhostt 2015.01.01. 13:36:46

Vegyél 2 jó igás lovat, aztán tényleg kézműves pincészeted lesz :)

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása