Minden a lehető legszebb

Végre megjött az eső, ami némi életet hozott az szárazságtól sárguló szőlőbe. Amikor nincs elegendő csapadék, a meszes talajon termesztett szőlő nem tud elegendő vasat felvenni, így sárgulni kezd. Ezt vastartalmú lombtrágyával lehet megelőzni és kezelni. A következő permetezésbe már teszünk lombtrágyát is, a kötelező Thiovit mellé, ugyanis egy-két tőkén volt olyan szőlőfürt, amin a lisztharmat jelei mutatkoztak. Idén újra próbálkozunk az ökológiai védekezéssel, narancsolajjal és algakivonattal nyomulunk. A varázsszerek egy részét azonban nem lehet beszerezni. Nagyon gyerekcipőben jár még ez a dolog nálunk, brutális a lámaság minden szinten (szakirodalom, kereskedelem, gépesítés). 

 

Gohér tőke zöldmunka után

 

Krisztiánék kiváló munkát végeztek: különösen a vadfekető szőlő néz ki nagyon jól. Roppant látványos a különbség az őszi és a tavaszi telepítésű szőlők között: míg a feleségem vágójában a szőlő már majdnem akkora, mint a kétéves vadfekete, addig a tihanyi fekete néhány leveles állapotban ragadt a szárazsá gban. Ha az idei nyár is aszályos lesz, akkor ezt az ültetvényt hidrofúróról megöntöztetem. 

 

Vadfekete

 

Az alakító zöldmunkát én csináltam - ezt nem szeretem átengedni senkinek. Pénteken nem volt forróság, csak meleg, kicsit fújt a szél: adott volt minden ahoz, hogy rákvörösre égjen a nyakam a napon. Kaját egyáltalán nem vittem: ha megéheztem, ettem koromfekete cseresznyét a fáról. Viszont az ilyen időben a legeslegjobb dolgozni: csak késő délután vettem észre, hogy kimerültem, amikor már csak egy sor volt hátra. Az alakító zöldmunka jó sok gondolkozást igényel, azért szeretem. Ha nem történik valami természeti katasztrófa a szőlőben, akkor tavasszal, a metszéskor a hozzáértő napszámos pontosan azt a vesszőt fogja meghagyni, amit én most odakészítettem neki, és csak ott tudja meghagyni a csapot, ahol beállítottam hajtást. Tavasszal egy sort együtt csináltam Dödivel, és láttam, hogy mennyire irányítható a metszés - tehát működik a módszer. Viszont az ikerkaros tőkenevelés most nem tűnik valami borszasztóan hatékonynak (az egyik oldal mindig satnyább), tehát lehet, hogy ezt a dolgot nem fogom erőltetni.

 

Első saját szénakazlam

 

 A szőlő csodaszép, a szőlők közötti területeken hajtanak a fák, a füvet is mindenhol rendbe szedtük, sőt, a szénát is összegyűjtöttük. A cefrével keverve fogom megkomposztálni: ez lesz a "barna", a cefre a "zöld". Imádok ilyenkor végignézni a birtokon, nincs ennél szemet gyönyörködtetőbb látvány. 

 

Ha Gombóc nem szedett volna be egy bárányhimlőt, akkor már Dörgicsén nyaralnánk, és minden jó is lenne. 

2014.06.28. 15:50

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr916436063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

worrick 2014.07.06. 16:14:29

Lisztharmat nem jelentkezett? Sok panaszt hallok Somló-Balaton-felvidék felől, és nálunk is felütötte a fejét sajnos. Az első jelek észlelése utáni nap permetezve lett (Thiovit+felszívódó), most 8 napra rá újra, de én eléggé elvesztettem a hitem az idei termést illetően...

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.07.07. 08:29:21

@worrick: nálunk is van, de nem csüggedni kell, hanem védekezni. Lesz termés, miért ne lenne, most még simán meg lehet fogni a dolgot.

worrick 2014.07.08. 13:26:49

Köszi a biztatást, nyomatjuk is neki a permetlevet, ha harc akkor legyen harc:)
Nem nagyon emlékszem, hogy június utolsó napjaiban mikor láttam lisztharmatot fürtön, nálunk inkább július második felében szokott felbukkanni. Meg el is szokott tőle az ember az elmúlt száraz években, oszt picit felzaklatta most az idegrendszert. De hát ilyen ez a rock'n roll. Meteorológia, BASF előrejelzése nem sok jóval kecsegtetnek, vegyszeres védekezés mellé a vallásosak az imát is bevethetik.

grano · http://fuxvolgy.blog.hu/ 2014.07.14. 14:42:35

Sajnos én már a virágzás utolsó napjaiban láttam a lisztharmatot a bogyókon.
Nem tudom mit ronthattam el, de a kékfrankos fele, a chardonnay majd negyede odavan. :-(
Június elején-közepén volt olyan kékfrankos szem amiből kihullott a mag.
Hiába olvasom a sok-sok leírást, nem igazán sikerül megvédenem a szőlőt.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.07.14. 14:43:47

@grano: a kékfrankost felénk is nagyon megfogta, mondták a napszámosok - lehet, hogy fogékonyabb rá, mint a többi fajta.

grano · http://fuxvolgy.blog.hu/ 2014.07.14. 14:51:49

Tavaly a kékfrankost jobban sikerült megvédenem. (Első szőlész évemben).
Sajnos mindkettő a fogékonyabbak közé tartozik, de ez maradt rám, ebből kéne kihozni a legtöbbet.
Állandó fejtörésben vagyok a szerekkel kapcsolatban, mert csak III. kategóriáshoz férek hozzá, azokhoz meg gyakorlatilag nincs semmiféle érdemi kiskerti ajánlás.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.07.14. 15:01:21

@grano: Thiovit + Karathane + Systhane szerintem még kiskerti méretben is hozzáférhető, de a nem, akkor a Bumper biztosan a felszívódók közül.

grano · http://fuxvolgy.blog.hu/ 2014.07.14. 15:14:14

thiovit+topas kombó, karathane köztessel próbálkoztam eddig. (Ahol lehetett szabályszerűen megmosdattam a fürtöket).
Most szombaton kínomban egy Cabrio Top+kumulus párossal zártam a felszívódók körét, mert már előre félek a szürkerothadástól is a felrepedő szemek miatt.
Mennyire javíthat az ha a fürtök körül lelevelezem a tőkét?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.07.14. 15:15:59

@grano: Nagyon! De azt tudnod kell, hogy ha forró nyárutó lesz, akkor nem árt, ha van levél, ami beárnyékolja a fürtöket. Szóval teljesen ne kopaszítsd ki!

grano · http://fuxvolgy.blog.hu/ 2014.07.14. 15:28:38

Ha jól sejtem akkor ezt a feltárást virágzás után kellett volna megcsinálnom?

Végig olvastam a blogodat és a kapcsolódó linkeket is (köszönöm, sok kérdést megválaszolt, persze még többet felvetett) és attól félek, hogy savtalan lesz a borom ha bejön az amit említettél.
Volt már édes chardonnay ebből a szőlőből (24,5-ös mustfok nem forrt el), szinte ihatatlan volt.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.07.14. 15:45:49

@grano: most sem késő.

Hát, van ez a savra szüretelés - én nem vagyok a híve. Kóstold a szőlőt, ha harmónikus és finom, és 18,5 körül van a cukra, akkor szedd le.

grano · http://fuxvolgy.blog.hu/ 2014.07.14. 18:13:18

Köszönöm a jótanácsokat, ígérem még jelentkezni fogok.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása