Minden nélkülem történik

Jól ránk ijesztett ez az idióta időjárás a hét végén: a feleségem féltette a gyerekeket, hogy hideg lesz és eső, és jaj, mit fognak csinálni (fázni és megázni, mégis, mit csinálnának?) - így aztán csak látogatóba mentem le Dörgicsére, pedig (ahogy az már lenni szokott) a meteorológusok előrejelzése ellenére szombaton igazán munkának való idő volt. Egyébként szerintem a legjobb dolog meteorológusnak lenni, el tudom képzelni, ahogyan óriási röhögések közepette újságcikkekből kivágott szavakat sapkából kíhúzva állítják össze a következő napi jelentést, mint egy dadaista verset.

 

A vita eldőlt: nekem van a legszebb rizlingem

 

Különösebben elkésve nem vagyok a munkákkal, de szeretem katonás rendben látni a szőlőt, és most lett volna itt az ideje az első hajtásválogatásnak. Ez nem óriási munka (bár a rizlingben már eltart egy darabig), de két-három napot biztosan igénybe vesz. Jobban érzem magam, ha ezt én csinálom, mert ilyenkor biztos lehete abban, hogy annyi hajtás marad és úgy, ahogy én szeretném. És el is számoltam magam, mert a jövő héten három napos hétvége lesz ugyan, de elfelejtettem, hogy ebből az egyik napot "családi eseményen" fogjuk tölteni, ami más szavakkal azt jelenti, hogy míg a többiek boldogan kanalazzák a halászlevet (amit én nem szeretek), engem szétvet a tétlenség okozta méreg.

 

A héten járt a szőlőben Mónika, aki átoltotta a furmintot, de a juhfark oltás még várat magára, azt egy kolléganője fogja csinálni. Az oltások szépek, remélem mind megerednek, mert akkor már csak pótolnom kell a hiányokat a kertemben lévő tartaléksorból. A konténeres oltványok (a góhér és a sárfehér pótlás) az oltványostól kapott tájékoztatás alapján sikerültek - de láttam már olyat, hogy a kiültetés előtt pár nappal összecsuklott a tőkék többsége. Mindegy, ha jól indul, az azért jó jel, és abban bízok, hogy az évekig tartó nyomorúságos huza-vona után végre jövőre ezzel már nem kell tökölnöm.

 

Karózni kell a vadfeketét

 

Ez már csak azért is fontos lenne, mert a támrendszer kérdésben nem egyszerű az élet. A Reisacher rendszer mellett egyelőre mintha több érv szólna, mint más támrendszer mellett, de én beton végoszlopokat szeretnék. Most a gyártó válaszát várjuk arra a kérdésre, hogy vajon hogyan lehet a befűzőszálak mozgatását megoldani. (A hazai gyakorlatban - állítólag - a drótokat fixen rögzítik az oszlophoz. Ezért mindenképpen megéri megvenni azokat az közoszlopokat, amiket kifejezetten a drótok mozgatására terveztek.) Küzdök a méretezéssel, próbálok mindennél több katalógusból tájékozódni pl. a vezetőszál magasságáról. Jó hír, hogy megértettem a végoszlopon lévő kampó és a lánc szerepét. Ezek a kis vágók lesznek prototípusok a jövő ültetvényéhez, amit az itt szerzett tapasztalatok alapján szeretnék telepíteni.

 

2014.06.01. 18:21

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr606245752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ginsl 2014.06.03. 23:47:21

Szia Rambo! Erdekes es szepen felepitett a blogod. En kulfoldrol olvasom, szinten borral foglalkozva. Talan segitseg ha megemlitem, hogy errefele muanyag, kampos elemeket hasznalunk az oszlopokon. 30 centinkent vannak elhelyezve es konnyen lehet ki-be akasztani, emelni-ejteni a a huzalokat ahogy no a szolo www.sims.co.nz/products/vineyardaccessories/trellisclips.html

Sok sikert kivanok :-)

Rob

Vilaci 2014.06.06. 11:24:29

Szia Rambo!
Kb. 4 éve vagyok lelkes olvasója a Blogodnak. Köszönet érte a "kicsik és kezdők" nevében!
Mivel már 3. éves a 400 tőkés ültetvényem, vettem végre a bátorságot, hogy megírjam támrendszer tárgyában a tapasztalataimat. Ha Neked nem is mondok újat vele, talán segítheti kezdő társaimat.
Eredetileg akác oszlopokat szerettem volna, mert az az "autentikus", de végül nem bántam meg hogy a Reisacher félét választottam. Egy akác áráért 2 fémoszlopot tudtam venni. Könnyen mozgathatók. (Vitnyédről a 60 oszlopot 8000-ért hozta házhoz a futár és a kocsim tetején 2 körben ki tudtam vinni a hegyre.) Sajnos az, hogy könnyen leüthetők, legfeljebb homokban igaz: a mi, még forgatás után is, kötött talajunkba előre kellett ásni félig, hogy kézzel le tudjuk verni őket az oszlop tetejének szétverése nélkül, de így is "beálltak", nem mozognak. (Persze, ahol van gép hozzá...) Legfőbb előnye, hogy egyenletes, vékony lombfalat ad,amit könnyebb kezelni. Egyszerű befűzni, könnyebb permetezni. Mivel 6-8cm-re vannak a drótpárok a hajtások gyorsan meg kapaszkodnak. A hajtástartó huzalokat a fülekben valóban egyszerűen lehet(ne) mozgatni, de ennek inkább a befűzésnél láttam csak eddig előnyét, mert könnyebb átmenetileg leakasztva befűzni a kósza indákat. Ha már bele kapaszkodott a szőlő, azt végig kell tépkedni hozzá, aminek nem sok tetejét látom, hiszen éppen az a cél, hogy rögzüljön. Nálam a kartartó 60-70cm magasságban van, amit egy közeli és két távolabbi drótpár követ (kb. 30-40-40 cm távolságban). Ezzel az elrendezéssel tapasztalatom szerint elég jól megtalálják az útjukat a hajtások maguktól is. A teljességhez tartozik talán még, hogy a támrendszert a 2. évben telepítettük, de a kartartót csak a következő évben, metszés (lekötözés) előtt húztuk be, és első évben valóban mozgattam a befűző szálakat, hogy a hosszúra nyúló hajtásokat, amiket előzőleg a karókhoz kötöttünk, követni tudjam. Szóval, szerintem még kicsiben is jó választás volt a fém támrendszer.
Gazdag szüretet!
Laci

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.06.06. 20:29:57

@Vilaci: Köszi a hasznos beszámolót!

bakatorro 2014.06.10. 09:33:00

Szia Rambo!
ismételten tanácsod kérném ...
a telepítés első évében kell-e karózni a hajtásokat?
és válogatni?
köszönöm.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.06.10. 10:11:16

@bakatorro: én egy újjal sem nyúlok hozzájuk, csak a 2. évben.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.06.10. 10:14:24

@bakatorro: ja, de azért szépen meg kell kapálni, hogy a gaz el ne nyomja. Meg finoman permetezni, inkább csak kénnel, az atkák ellen.

bakatorro 2014.06.10. 10:18:31

az ok, megvan ...
szépen fejlődnek, hál'Istennek kedvező az időjárás felénk.
elég sok hangyát láttam hétvégén a tőkéken ...
ez jó vagy ... ?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2014.06.10. 11:19:58

@bakatorro: felhordhatják a levéltetveket. Legegyszerűbb valami ragaccsal bekenni a növény törzsét, amin nem tudnak átmenni a hangyák. A levétetvek ellen Pirimor használható, még talán bioszőlőben is. Később megoldják a dolgot a katicák (AKA "levéltetű oroszlánok") - amik e mellett állítólag rossz ízt adnak a bornak, tehát kimondottan nem érdemes tenyészteni őket.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása