Máté Ferenc: Toszkána bölcsessége (A vidéki élet dícsérete)

Máté Ferenctől már olvastam egy könyvet, nem voltam elájulva tőle, így mérsékelt örömmel vettem kezembe a névnapomra kapott újabb kötetet. Ez a könyv azonban telitalálatnak bizonyult: mindenkinek kötelező irodalom, aki szereti ezt a blogot.

 

 

 

Ezt a bejegyzést már hetekkel ezelőtt elkezdtem írni, azóta vár a vázlatok között. Terveztem, hogy összehasonlítom Konrad Lorenz: A civilizált emberiség nyolc halálos bűne c. könyvével, mert rengeteg hasonlóság van közöttük. Többször nekifutva gyűjtöttem a párhuzamokat, átrendeztem a bekezdéseket, de mindig egy kínos irodalom érettségi tételre hasonlított a bejegyzés. Aztán tegnap éjjel a Margit híd lábától az Operáig sétáltam hazafelé jövet a Sziget fesztiválról. Néztem a forró éjszakai városban az aluljáróban vadászó kurvákat és a Skála előtt atlétatrikóban üldögélő stricijeiket, a Nagymező utcában az alktrészbeszerzésről beszélgető taxis-hiánákat, a vevők nélküli boltokban céltalanul pakolászó eladókat - és rájöttem arra az egy mondatra, amiről szól ez a könyv: elfelejtettünk élni. Azok az emberek, akikkel tegnap éjjel találkoztam, nem tűntek boldognak. Nem élvezték azt, amit csináltak. Ezek az emberek nem éltek, hanem csak léteztek.

 

Ezt az általam látott világot muatatja be a könyv amerikai példákkal, és állítja szembe a toszkán vidéki életformával. Szinte tudományos alapossággal, nagyon szemléletes példákkal mutatja be azt, hogy hogyan zárkózik el az ember az őt körülvevő természettől, hogyan próbálja a természetes életvitel által adott boldogságot és egészséget pótolni mindenféle pótcselekvéssel: vásárlással, bezárkózó, magányos szórakozással, a játék örömétől megfosztott sportolással. Máté Ferenc könyve letehetetlenül olvasmányos, nem csöpögős parasztromantika, hanem nagyon okosan válogatott példák sora, ami talán elgondolkoztatja az olvasót arról, hogy vajon jó irányba mennek-e a dolgai.

2013.08.08. 11:19
Címkék: könyv

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr965368483

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása