A fajtaváltás közepén

Az időjárás ide-oda tolta az átoltás kezdetét, és persze arra sem lehetett mérget venni, hogy az oltványoshoz mikor érkezik az ellenőr, aki kiadhatónak minősíti az oltványokat. Mónika, az oltóasszony péntekre jelezte az érkezését, és egy telefon után az is kiderült, hogy a konténeres oltványok is készen lettek. Gyors egyeztetés Krisztiánnal: rengeteg ember kell, mert minden eddiginél több oltvány kell eltelepíteni. Krisztián a maga kimért stílusában megnyugtatott: leszünk elegen, és lesz víz is.

 

Vigyori átoltók. Mónika komoly összeget nyert a napszámosoktól fogadáson: senki nem hitte el neki, hogy egészben le tud nyelni egy görögdinnyét.

 

Pénteken kilenckor találkoztunk a szőlőben, és a az emberek el is kezdték a lukak ásását, és a lukak feltöltését vízzel, a korábban ismertetett technológia szerint. Kicsivel később megérkezett a kétfős átoltó csapat, és őszintén mondom, kételkedtem abban, hogy a nap végéig be tudják fejezni a munkát. Ez persze azért volt, mert elfelejtettem, milyen pillangókezűek az ezzel foglalkozó emberek: délután három órakor már vigyorogva készre jelentették a munkát. Az átoltásokat ezután egy ember szépen kifattyazta, lekezelte méhviaszos sebfertőtlenítő folyadékkal, és megkötötte a karókhoz.

 

A rügy már barkásodik.

 

Ezután azokat a szőlőket, amelyeket nem sikerült átoltani, kivágtuk, és ezek helyére új gödröket ástunk. A logisztika különösen komoly feladatot jelentett: az első nap egy, a második napon két fordulóban, csurig rakott Nissan Navarrával elhoztuk az oltványokat, majd Balázs a traktorral kihúzta a feltöltött vizeskonténert a szőlőbe. Amíg a konténer kiért, a pince ciszternája adta a vizet, így - folyamatos szállítás mellett - csak a második nap végén kellett a tartály töltésére várnunk. Nem mondom, hogy nem esett jól a pihenő, irtózatos meleg volt az ülétetéskor.

 

Dobosi Gyula és lánya, az általuk készített olványokkal.

 

Vasárnap már vidám csapat érkezett napkeltére a szőlőbe: csak 43 új lukat kellett ásni a rizling vágó pótlásához, és mindössze 200 tőkét kellett elültetni a juhfarkkal együtt. Az ültetést két kettes csapatban csináltuk: egy ültető (Krisztián és én) valamint két lapátos, aki szépen adta a porhanyós földet a gödörbe. A beöntözésben Tina, Krisztián kislánya is segédkezett: a traktor vontatóján állva adta a vizet a frissen elültetett oltványoknak.

 

Ültető csapat

 

Nem tudom pontosan, mennyi oltványt telepítettünk el, jóval 600 fölött, az biztos, valószínűleg közelebb van a tényleges szám a hétszázhoz. Krisztián többet, mint én, mert nekem a futkározásban is részt kellett vennem: én kezeltem ugyanis a pénzt. Sajnos juhfarkból még kb. 200 tő hiányzik, erre esélyem sincs oltványt kapni, és góhérból is hiányzik egy teljes sor. Ennél a fajtánál még van remény: elég sok gyöszös oltványt hagytam az oltványosnál továbbnevelésre, abból akár még 20 darab is kijöhet. A resztlit majd jövőre pótolom.

 

A birtokmag átolva

 

Eleve betegen érkeztem meg Dörgicsére, fájt a torkom, szédelegtem, és az első nap után, amikor este hat felé megfürödtem, úgy rázott a hideg, hogy be kellett fűtenem. Este még átjöttek a napszámosok közül néhányan, bontottunk két üveg bort, elbeszélgettünk kilencig. Másnap és harmadnap egyre jobban lettem, de hazaérve megint elkapott a nátha. A gerincorvostól csak csütörtökre kaptam időpontot: ha jól emlékszem pontosan ettől a mozgásformától tiltott el. Annyi baj legyen: elképesztően jó munkát csináltunk.

 

Nem sok maradt az új vágó fajtakavalkádjából.

 

Vasárnap délután végigjártam a sorokat, és nem akartam hinni a szememnek: az átoltott tőkéken már volt olyan szem, amelyik kipattant.

2013.06.17. 15:06
Címkék: telepítés

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr245365655

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A fajtaváltás közepén 2013.06.17. 19:26:01

Sajnos juhfarkból még kb. 200 tő hiányzik, erre esélyem sincs oltványt kapni, és góhérból is hiányzik egy teljes sor.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jelenik Dániel 2013.06.17. 16:00:37

Éppen ma akartam kérdezni, hogy mikor lesz új bejegyzés ami a szőlőről szól :)
Egyébként a pár hete említett oltványaim végre el kezdtek növögetni, vagyis azt éppen nem, de egyre több levél van rajtuk. Úgy látszik hogy a sok eső majd a jó idő jó hatással van rájuk.

Jelenik Dániel 2013.06.27. 09:06:08

Az mail címed még a régi? Írtam.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.06.27. 15:37:46

@Jelenik Dániel: pflanzners KUKAC monolith-it PONT hu

Jelenik Dániel 2013.06.27. 16:10:43

Akkor elvileg pár napja küldtem egy mailt! Nem érkezett meg?

Jelenik Dániel 2013.07.03. 09:51:10

Akkor megpróbálom mégegyszer. A frímél egy rakat hadnemondjam mi...

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása