Töltögetés

A hétvégén (november 4.) voltam Dörgicsén, hazaköltöztettem anyut. Ő még ezt a nomád életformát éli: a nyári tábort halottak napja után elhagyja, és hazatér budapesti lakásába. A költöztetés idén egybeesett az első borászati munkával: a töltögetéssel. A töltögetésre akkor kerül sor, amikor a bor a forrását elhagyja, vagy már csak éppen pötyög egy kicsit, és mivel a forráshézagot már nem tölti ki a felszabaduló CO2, hogy a bor megtörését megakadályozzuk, a forráshézagot feltöltjük.

 

A borom lassan befejezi a forrását, de sajnos annyira kevés van, hogy a 400 literes hordóban (ami legalább 450 liter, egyébként) nem tudtam mivel feltölteni, így át kellett szivattyúznom a 300 literesbe (ami legalább 350 liter, egyébként). Nem örültem annak, hogy szivattyúzni kell a bort, de zárt fejtést csináltam, és a finomseprőt felkavartam, így a bor nem sokkal jobban sínylette meg a műveletet, mintha simán battonáltam volna.

 

Ilyen a pincém belülről: rizlingek

 

Valamiért a pincemunkák idejére mindig csodálatos idő kerekedik Dörgicsén. Hétágra sütött a nap, egy szál ingben dolgoztam, a kezünk egyáltalán nem fázott a mosogatóvízben. Három óra alatt mindent befejeztünk, pedig még bilincset is kellett cserélnem az úszófedőn: szerencsére időben észrevettem, hogy elereszti a nyomást.

 

A telepítéssel kapcsolatosan várakozó állásponton vagyunk: még mindig nem tudjuk, lesz-e oltvány. A támrendszer átdrótozását mindenképpen megcsináljuk még idén, a tőkeleltár kész, tudom, hogy tavasszal hány tőkét kell átoltatnom.

 

Az őszi csapadék befogadása most mindennél fontosabb: ezért a szőlőt megszánttattam. A kis oltványokat bekapáltuk, így a téli fagyokat jobb eséllyel élik túl.

2012.11.12. 10:11
Címkék: pincemunkák

A bejegyzés trackback címe:

https://szolo.blog.hu/api/trackback/id/tr94897772

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.11.13. 10:45:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ugyandehogy (törölt) 2012.11.12. 11:23:53

na most itt az alkalom, hogy megkérdezzem. gyerekkoromban a felnőttek folyton azzal cukkolták egymást, hogy jó ez a bor, csak fejtésnél kissé megtört.
szóval mit jelent, hogy megtörik?

az én szintemen el tudnád mondani?:)

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2012.11.12. 11:58:01

@Babette_: az alkohol a levegő oxigénjével érintkezve előbb aldehiddé (ami az "alkohol-dehidrogénezve" szóból ered) majd savvá alakul (így készül pl. a borecet).

Ezt a folyamatot az átlagember "megtörés" néven ismeri.

Facebook

Utolsó kommentek

A szerző

Pályaelhagyó agrármérnökként vettem egy szőlőt abban a dűlőben, ahol a dédapámnak, nagyapámnak is volt. A családi legendárium szerint a borfelvásárló mindig a dédapámnál kezdte a vásárlást, mert neki volt a faluban a legjobb bora. A név kötelez: a legjobb Balaton-felvidéki bort akarom csinálni.

süti beállítások módosítása